وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

تله های مذاکره | فشار با محدودیت زمانی

تله های مذاکره | فشار با محدودیت زمانی

خیلی اوقات مذاکره کننده ها دست به استفاده از دام ها و ترفندهای مذاکره می زنند و سعی می کنند با استفاده از این ترفندها امتیاز بیشتری از ما بگیرند. یکی از این ترفندها قرار دادن طرف مقابل در محدودیت و فشار است. در این مطلی در خصوص محدودیت زمانی صحبت می کنیم.

تاکنون برای شما اتفاق افتاده در مذاکره‌ای امتیاز بدهید که پس از مذاکره از اعطای آن، پشیمان شده باشید و یا به خواسته ای تن بدهی که  که به هیچ وجه مایل به ارائه آن نبوده اید؟ یکی از دام ها و ترفندهای مذاکره که طرف مقابل از طریق آن می تواند از شما امتیاز بیشتری بگیرد، فشار زمانی است.

 در برخی از مذاکره ها فرد مقابل شما دست به استفاده از ترفندها و حیله هایی می‌زنند که بر اساس آنها می‌تواند امتیازهای بیشتری را از شما دریافت کند، معمولا در این مواقع ما دچار  تردید در تصمیم گیری می شویم و نمی توانیم تصمیم صحیحی بگیریم و به همین خاطر امتیاز هایی می دهیم که بعد از ارائه آنها پشیمان می شویم.

 شاید شما هم این جملات را گفته باشید:

 “نمیدونم چرا این امتیاز رو بهش دادم”
” نمیدونم چی شد که خونم رو با این قیمت فروختم”
” نمیدونم اصلا چرا من پای این قرارداد را امضا کردم، این قرارداد همش ضرره”

 علت امضاء و علت پذیرفتن بسیاری از این موارد در مذاکره ها استفاده طرف مقابل از ترفندها و حیله های مذاکره است. اگر به عنوان یک مذاکره کننده با حیله ها و ترفندهای مذاکره به خوبی آشنا باشید و اصول مقابله با آن ها را بدانید مطمئناً گرفتار این موارد نخواهید شد.

در این مطلب با یکی از گام‌های مذاکره و حیله های مذاکره آشنا می شویم و در خصوص آن صحبت می کنیم البته مطمئناً شما هم به هیچ وجه از این ترفندها و حیله ها استفاده نخواهید کرد و یادگیری این موارد صرفاً به این خاطر است که بتوانیم در مقابل با این ترفندها و حیله ها رفتار مناسب را از خودمان بروز دهید.

تله های مذاکره

تحت فشار قراردادن طرف مقابل:

 یکی از حیله ها و ترفند های کثیف مذاکره تحت فشار قرار دادن طرف مقابل است زمانی که طرف مقابل یا فرد مذاکره کننده تحت فشار روانی قرار بگیرد نمی تواند تصمیم صحیحی  بگیرد و خیلی ساده و خیلی سریع امتیازهایی را می‌دهد که بعداً باعث پشیمانی او خواهد شد.

تحت فشار قرار دادن مذاکره کننده با محدودیت زمانی

 شاید شما هم این موضوع یا دیالوگ هایی این چنینی، برخورد کرده باشید،

تا یک ساعت آینده قرارداد خودتون رو برامون بفرست در غیر این صورت ما نمی تونیم باهات همکاری بکنیم
فرصت ما محدوده و شما تا ۲۴ ساعت آینده اگر با کار با ما موافق هستید حتما نتیجه را اعلام کنید

در این موارد مذاکره کننده با محدود کردن زمان برای طرف مقابل ، وی را در تحت فشار قرار میدهد و به این وسیله به خواسته‌های خودش سریع‌تر دست پیدا می‌کند.

 نحوه برخورد و نحوه مقابله با این فشار زمانی به چه صورتی است؟

 پیشنهادی که در این مواقع ارائه می شود این است که شما با بیان آلترناتیوهای خودتون و همچنین بیان زمانی که می توانید آن کار را انجام بدهید از زیر بار این فشار زمانی فرار کنید در خیلی از مواقع این فشار زمانی و محدود کردن زمان صرفاً برای زودتر انجام شدن کارها و برای امتیاز گرفتن از شماست و اگر بتوانید به خوبی با این محدودیت زمانی مقابله کنید به راحتی می توانید بر روی خواسته ها و مواضع خودتان پابرجا بمانید

-> پیشنهاد می کنم این مطلب را هم مطالعه نمایید: لنگراندازی در مذاکره قیمت

به عنوان مثال شما می توانید به طرف مقابل بگویید: “بنده هم مایل هستم ظرف ۲۴ ساعت آینده قرارداد و پیشنهاد را بررسی و نهایی بکنم اما با توجه به پیشنهادهای دیگری که باید ارائه شود و همچنین گزینه های دیگری که توسط تیم ما در حال بررسی است، ما حداقل چهار روز کاری نیاز به زمان داریم، در صورتی که شما می توانید این مدت زمان را صبر کنید به بنده اعلام بفرمایید اما اگر سازمان شما نمی تواند این چهار روز را فرصت بدهد و قصد دارد با شرکت دیگری همکاری کند لطفاً بفرمایید تا بنده هم اصلاً این موضوع را در تیم کاری خودمان مطرح نکنم.”

نکته مهم این است که مذاکره کننده حرفه ای بتواند این درک را داشته باشد که طرف مقابل هم اکنون در حال استفاده از ترفند است و سعی می کند او را در دام مذاکره بیاندازد،

این مطلب را هم بخوانید: تله هایی برای مذاکره فروش که ممکن در دام آن گرفتار شویم

پس از شناسایی، اقدام بعدی این است که بصورت کاملاً  حرفه ای از این دام و این تله فرار کند، مذاکره کننده های آماتور در این مواقع ممکن است رفتار تهاجمی از خودشان بروز دهند و کاری کنند که فضای مذاکره آشفته شود و بهم بریزد. مذاکره کننده حرفه ای در این مواقع، بسته به شرایط سعی می کند فضای مذاکره را به بهترین نحو ممکن مدیریت کند، فراموش نکنید یک سناروی و یا یک روش واحد برای برخورد در همه مذاکره ها وجود ندارد و شما بسته به موقعیت و بسته به فردی که روبروی شما نشسته است، باید رفتار و عکس العمل صحیح را انجام دهید.

 به عنوان نکته آخر ، وب سایت من یعنی Sheikhali.ir می تواند به شما کمک کند تا تکنیک ها و اصول مذاکره را بهتر یاد بگیرید، شاید دوره رایگان زیر هم شروع خوبی برای بالا بردن مهارت های مذاکره شما باشد.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

3 دیدگاه دربارهٔ «آیا فروشندگی هنر شنیدن نه می باشد؟!»

محمد گفت:

مطلب جالبی بود، تا بحال فکر می کردم تنها تحمل شنیدن نه از مشتری کفایت می کند، حالا متوجه شدم که باید منشا این نه را بیابیم، چه بسا به محصول علاقه داشته و به خاطر دلایلی که گفتید به ما پاسخ نه می گوید.ممنونم

mohammad گفت:

موضوع جالب و کاربردی بود، ممنونم

hossein گفت:

از مطلبتون ممنونمنکات جالبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − دوازده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه