وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

نقدی بر کتاب پدر پولدار پدر بی پول اثر رابرت کیوساکی

نقدی بر کتاب پدر پولدار پدر بی پول اثر رابرت کیوساکی

یکی از معروف ترین کتاب هایی که در کشورمان بفروش می رسد، کتاب پدرپولدار و پدر بی پول است. من کتاب را عمقی نخوانده ام و نکاتی که در ادامه نوشته ام، همگی نظرات شخصی است.

یکی از کتاب های معروف در ایران که از خیلی ها می شنویم و خیلی ها توصیه به خواندن این کتاب می کنند، کتاب پدر پولدار و پدر بی پول اثر رابرت کیوساکی نویسنده معروف در زمینه ثروت و موفقیت است.

روند این کتاب داستانی است و به ادعای نویسنده، داستان زندگی خودش می باشد که پدری کارمند و دارای رتبه اجتماعی مطلوب دارد و از قضا با پدر دوستش که فردی کارآفرین و صاحب کسب و کار است آشنا می شود.

وی به پدر دوستش را هم بعنوان پدر دوم معرفی می کند و هر کدام از این پدرها توصیه هایی برای موفقیت و آینده به او می کنند.

پدر اصلی که کارمند است همواره در خصوص فرار از ریسک ها، انتخاب شغل هایی با امنیت بالا، ادامه تحصیلات و…. صحبت می کند و پدر دوم در خصوص خلاقیت و پیدا کردن ایده های جدید برای کسب و کار و اینکه اهل ریسک و تجربه موارد جدید باشد.

این مطلب را هم بخوانید: معرفی کتاب بله گرفتن

اما نکته مهم در خواندن و نخواندن این کتاب پر فروش است.

شاید بتوان به جرات گفت بسیاری از جوانان و حتی مردم کشور یکبار نام این کتاب را شنیده اند و حتی فایل های الکترونیک این کتاب به رایگان در اینترنت وجود دارد.

اما نکته مهم دراین کتاب این است که محتوای این کتاب که رابرت کیوساکی در خصوص آن می گوید، با حال و هوای همان کشور سازگاری دارد و خیلی از مباحثی که در کتاب در خصوص آن صحبت شده مانند خرید خانه، مالیات، سودهای بانکی و …. اصلا در ایران کاربردی ندارد و حتی گاهاً باعث سردرگمی مخاطب و خواننده می شود.

مثلا رابرت کیوساکی در کتاب پدر پول دار، پدر بی پول از پدر دومش می شنود که سرمایه گذاری برای خرید خانه کاری اشتباه است و باعث می شود مجبور شوی مالیات های زیادی بابت خانه بدهی. این موضوع به این صورت در ایران کاربردی ندارد، شما در آمریکا با داشتن درصد کمی از مبلغ خانه (فکر می کنم حدود۱۰%) می توانید خانه خریداری کنید و مابقی مبلغ را به صورت اقساط و آن هم متناسب با حقوق و درآمدتان پرداخت می کنید، آنجا به خانه ها مالیات می خورد و در ضمن روند افزایشی برای قمیت خانه مانند ایران در آنجا وجود ندارد.

موارد فراوان دیگری نیز به اینصورت در این کتاب وجود دارد که با فرهنگ واقتصاد ایران سازگاری ندارد.

من به شما پیشنهاد می کنم تنها  در صورتی که نسبت به این موضوعات اطلاعات کافی دارید بسراغ این کتاب رفته و آنرا بخوانید چرا که بالاخره برخی از نکات این کتاب می تواند مفید باشد اما در غیر اینصورت بسراغ صدها کتاب دیگری که در حوزه موفقیت و ثروت نوشته شده اند و با کشور ما تناسب دارند بروید.

امتیاز ۴.۵ از ۲ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه