وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

آمادکی برای چانه زنی در مذاکره

آمادکی برای چانه زنی در مذاکره

بخشی از هر مذاکره ای چانه زنی است. برخی از مذاکره های چانه زنی کوتاهی دارند و برخی دیگر طولانی. اگر مذاکره کننده برای چانه زنی آماده نباشد و برنامه ای نداشته باشد، ممکن است امتیاز هایی که نباید را به طرف مقابل بدهد.

در مطلب قبل در خصوص چانه زنی صحبت کردیم و گفتیم چانه زنی یکی از بخش های مذاکره است که هر مذکره کننده ای بایستی با آن آشنا باشد.

در برخی اوقات و برخی از مذاکره ها فرایند چانه زنی خیلی سریع به نتیجه می رسد و با کمترین تنشی مذاکره نهایی می شود اما در برخی از موارد تبدیل به فرآیندی نفس گیر و خسته کننده شود.

اینجاست که برنامه ریزی پیش از مذاکره و آمادگی برای چانه زنی به شما کمک می کند تا بتواند ساده تر و بهتر با موضوع چانه زنی در مذاکره کنار بیایید.

متاسفانه بسیاری از پشیمانی هایی که بعد از مذاکره ها بوجود می آیند، به همین خاطر است که فرد قبل از مذاکره به موضوعات اصلی فکر نکرده و برای آنها برنامه ای نداشته است و در خلال مذاکره، زمانی که مذاکره طولانی می شود، برای فرار از این موقعیت و تمام کردن مذاکره، تن به امتیازهایی می دهد که بعداً پشیمان می شود.

آماده نبودن برای مذاکره

فردی را تصور کنید که در زمانی فروش ماشینش با خریداری مواجه می شود که برای دریافت تخفیف سماجت بیش از حد می کند و اینقدر این سماجت ادامه می یابد که فروشنده با رقم تخفیف موافقت می کند تا این مذاکره خاتمه بیابد.

مثال دیگری که می توان زد، در خصوص برخی از فروشنده های بیمه است، دوستی داشتم که در مذاکره با یک فروشنده بیمه عمر، در حالی که تصمیم به خرید بیمه نداشت، نتوانست موضوع را مختومه کند و فروشنده بیمه آنقدر پیگیر صدور بیمه عمر بود که در آخر خسته شد و برای اینکه از دست بازاریاب بیمه راحت شود، بیمه عمر را خرید. البته چند ماه بعد پشیمان شد و پولش را با ضرر پس گرفت.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: چانه زنی در مذاکره چیست؟

افرادی که پیش از مذاکره برنامه ریزی کامل می کنند و می دانند که خط قرمزشان چیست و چه محدودیت هایی را در نظر گرفته اند، راحت تر در فرایند چانه زنی قرار می گیرند و کمتر در دام فشارهای روانی چانه زنی می افتند.

بعنوان یک مذاکره کننده حرفه ای باید آمادگی خودتان را برای حضور در جلسه مذاکره، از هر بعدی افزایش دهید، یعنی هم آمادگی جسمی و هم آمادگی روحی و فکری، تا اگر در شرایط فشار قرار گرفتید، به راحتی شانه خالی نکنید و تن به امتیازهایی ندهید که بعداً برایتان پشیمانی داشته باشد.

.دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه