وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

خط قرمز در مذاکره، راهکار مقابله با ترفند استراتژی کالباسی

خط قرمز در مذاکره، راهکار مقابله با ترفند استراتژی کالباسی

اگر پیش از مذاکره هایی که دارید، خط قرمزهای خودتان را مشخص نکنید، خیلی ساده فریب استراتژی ها و ترفندهایی مانند استراتژی کالباسی می شوید. چگونه این اتفاق می افتد؟ …

در مطلب قبلی در خصوص نقطه ترک مذاکره صحبت کردیم و یکی از موارد را عبور از خط قرمز عنوان کردیم. یکی از گام ها و نکات مهم که قبل از مذاکره باید به آن فکر کرد، خط قرمز در مذاکره است. دراین مطلب میخواهم در خصوص این موضوع بیشتر صحبت کنم.

یکی از ترفندهای معروف در مذاکره که در بسیاری از موارد خیلی خوب کاربرد دارد، استراتژی کالباسی است. در فروش به این ترفند فروش متقاطع یا Cross Selling هم میگویند. در این روش مخاطب سعی می کند به مرور از شما امتیاز بگیرد و یا محصولات دیگرش را به شما بفروشد.

مثال ملموس این ترفند، کاری است که بسیاری از فروشنده های موبایل انجام میدهند، شما یک گوشی موبایل میخرید و فروشنده در کنارش به شما پیشنهاد فروش لیبل، محافظ گوشی، رم و … را هم می فروشد.

از خطاهای ذهنی این است که شما زمانی که مبلغی بالا را پرداخت میکنید دیگر در مقابل مبالغ پایین حساسیت بخرج نمیدهید. وقتی شما یک گوشی موبایل با قیمت ۹۰۰ هزارتومان میخرید، خرید یک لیبل و قاب با ۵۰ هزارتومان رقم ناچیزی است.

راهکاری که پیشنهاد می شود این است که پیش از مذاکره خط قرمز خودتان را مشخص کنید. خط قرمز در مذاکره به شما کمک میکنید دچار دام و استراتژی کالباسی نشوید و بیش از آنچه برنامه ریزی کرده اید مبلغی را پرداخت نکنید.

به همان مثال گوشی موبایل برگردیم، شما تصمیم میگیرید یک گوشی موبایل ۸۰۰ هزارتومانی بخرید و تا ۹۰۰ هزار تومان هم حاضرید پول بدهید. ۹۰۰ هزارتومان، رقم خط قرمز شماست.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: چرا باید مذاکره کنیم؟ آیا یادگیری اصول مذاکره ضروری است؟

خط قرمز در مذاکره

پس خط قرمز می شود جایی که شما دیگر حاضر به ادامه مذاکره نیستید. بعنوان مثال:

  •  کمترین قمیتی که حاضرید خانه خودتان را بفروشید
  • بیشترین میزان تخفیفی که حاضرید بدهید
  • بیشترین مبلغی که حاضرید برای خرید یک ماشین پرداخت کنید.
  • و ….

زمانی که خط قرمز در مذاکره را مشخص میکنید، نباید از آن بگذرید. مثلا نگویید خط قرمز من ۶۰۰ هزارتومان است و عیبی ندارد که ۶۱۰ هزارتومان بدهم. بر روی خط قرمزتان استوار باشید.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه