وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

کلمات می توانند معجزه کنند.

کلمات می توانند معجزه کنند.

تسلط کلامی و چگونگی بیان کردن کلمات، بسیار مهم است و می تواند نتیجه یک مذاکره را تغییر دهد. یک داستان را در این مطلب مرور میکنیم تا این اهمیت را بهتر درک کنیم.

پادشاه خوابی می بیند که معبران دربار نمی توانند آن را تعبیر کنند، کارگزارن پادشاه به دنبال معبران مختلف می روند تا بالاخره ۲ نفر را پیدا می کنند که می توانند خواب پادشاه را تعبیر کنند.

نفر اول نزد پادشاه می رود و می گوید: “تعبیر خواب شما این است که عمر شما چنان دراز می شود که بیشتر از همه عمر میکنید و  مرگ همه عزیزانتان را می بینید.”

پادشاه عصبانی می شود و دستور می دهد که گردن این فرد را بزنند.

نفر دوم نزد پادشاه حاضر می شود و می گوید: “تعبیر خواب شما این است که عمر شما چنان دراز می شود که بیشتر از همه عمر می کنید و تولد نبیره و ندیده هایتان را هم می بینید.”

پادشاه خوشحال می شود و دستور می دهد به این فرد زر و سیم هدیه بدهند.

نکته داستان چیست؟

مفهوم کلام هر دو تعبیر کننده خواب، یکی بود، اما تعبیر نفر اول جانش را به خطر انداخت و تعبیر نفر دوم، او را ثروتمند کرد. تفاوت صحبت معبران، در نوع بیان آنها و استفاده از کلمات بود.

برای تبدیل شدن به یک انسان حرفه ای، چه در زندگی و چه در کسب و کار، باید تسلط کلامی بالایی داشته باشید، باید در لحظه بتوانید تصمیم بگیرید که چه بگویید و چگونه مفهوم صحبتتان را به بهترین شکل و شیواترین حالت منتقل کنید تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید: چگونه دایره لغات را در گفتار افزایش دهیم

برای افزایش قدرت بیان، ابتدا باید اصول آن را یاد بگیرید، در مرحله دوم الگو برداری کنید، یعنی به سبک و نحوه صحبت انسان های توانمند و حرفه ای دقت کنید و در مرحله سوم، تمرین کنید تا این آموخته ها به مهارت تبدیل شوند و بتوانید بصورت ناخودآگاه در زمان مناسب از کلام و جملات مناسب استفاده کنید.

این مطلب کوتاه تنها یک سرنخ بود تا به شما یادآوری کند در کنار زیبا صحبت کردن و داشتن صدای زیبا، تسلط کلامی هم جایگاه بسیار بالایی دارد که شاید نسبت به لحن و زیبایی صدا، اولویت بیشتری داشته باشد.

این مطلب در مجله موفقیت نیز چاپ شده است.

امتیاز ۴.۳ از ۳ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

2 دیدگاه دربارهٔ «امتیاز در مذاکره (بخش اول)»

متشکرم از مطالب مفیدتون

مجتبی شیخ علی گفت:

خواهش می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 20 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه