وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

چگونه دایره لغات را در گفتار افزایش دهیم

چگونه دایره لغات را در گفتار افزایش دهیم

گفته می شود ما انسانها بین ۱۸ تا ۲۵ هزار کلمه را می شناسیم و بلد هستیم، اما تنها از ۴۵۰ تا ۱۰۰۰ کلمه در صحبت هایمان استفاده میکنیم. اگر بتوانیم این میزان را افزایش دهیم، فرد خوش صحبت تری از میانگین جامعه خواهیم بود. در این مطلب در خصوص چگونگی این موضوع صحبت میکنیم.

معمولاً یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود این است که چطور دایره لغات خودمان را افزایش دهیم؟ چطور لغات بیشتری را یاد بگیریم؟

بعضی از دوستان هم می روند سراغ لغت نامه ها و کتاب های فرهنگ لغت و مشغول مطالعه آنها می شوند و کلمات جدید را حفظ می کنند، اما این کار تقریباً فایده چندانی ندارد چون این کلمات بزودی از حافظه این دوستان پاک می شود و یا آنقدر خواندن این کتاب ها سنگین است که بعد از چند روز مطالعه آنها کنار گذاشته می شود.

در این قسمت راهکاری را به شما معرفی می کنم که در صورت تمرین آن می تواندبه شما کمک کند دایره لغاتتان را افزایش دهید.

اگر بخواهیم بر روی واژگان و کلمه ها تقسیم بندی داشته باشیم، می توانیم آنها را به سه نوع تقسیم کنیم:

دسته اول کلمات ناشناخته یا کلماتی که نمی شناسیم.

این دسته کلماتی هستند که ما معانی آنها را بلد نیستیم و نیاز است برای دانستن معنای آنها به لغت نامه ها مراجعه کنیم. تعداد این واژه ها بسیار زیاد است، برخی از این واژه ها مربوط به کلمات زبان خودمان است و برخی هم مربوط به کلمات و واژه های زبان های دیگر.

بعنوان مثال برای من دو کلمه شتا و 你好 در زمره کلمات ناشناخته بود.

برای شناخت این کلمات ناشناخته می توانید از مترجم ها و فرهنگ لغات استفاده کنید. بعنوان مثال کلمه شتا در فرهنگ لغت، گرسنه و همچنین زمستان معنا شده است و عبارت دوم که یک کلمه ژاپنی است یعنی سلام.

پس همه ما تعداد بسیار زیادی از عبارت ها و واژه ها را نمی شناسیم و البته نیاز خیلی زیادی هم به یادگیری این لغات نیست.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: مقدمه ای بر مهارت های فن بیان و ارتباطات کلامی

دسته دوم کلمات غیرفعال یا خاموش(خواب)

کلمات غیرفعال، کلماتی هستند که ما معنای آنها را می دانیم اما بعلت اینکه در ذهن ما نهادینه نشده اند در صحبتمان از آنها استفاده نمی کنیم. همانطور که در چکیده گفتم، ما حدود ۱۸ تا ۲۵ هزارکلمه را بلدیم اما تعداد زیادی از آنها استفاده نمی کنیم.

بعنوان مثال، من از کلمه استدعا دارم و یا لطف عالی مستدام زیاد استفاده نمی کنم. من معنی این کلمات را می دانم اما از آنها استفاده نمی کنم و این کلمات در زمره کلمات غیرفعال یا خاموش من هستند.

بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که تا جایی که می توانیم کلمات غیرفعال خودمان را شناسایی کنیم و آنها را ثبت کرده و بصورت عمد و خودآگاه از آنها در صحبت هایمان استفاده کنیم، حتی می شود گاهی برای اینکه سریع تر در ذهن ما نهادینه بشوند در استفاده از آنها زیاده روی هم کرد. البته مراقب باشید هرجایی نمی شود این کار را کرد و بهتر است در جمع دوستان و آشنایان باشید که بتوانید توضیح بدهید که برای یادگیری این لغت از آن زیاد استفاده میکنید.

این کلمات را چند وقتی باید تکرار کنیم تا از خواب بیدار شوند.

برای پیدا کردن این کلمات، کافیست با دقت بیشتری کتاب بخوانیم، به صحبت های دیگران گوش بدهیم، روزنامه بخوانیم، به گوینده ها و مجری ها گوش کنیم و با دقت بیشتری فیلم و سریال ببینیم تا بتوانیم کلمات و جملات زیبایی که از آنها استفاده نمی کنیم را پیدا کنیم.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: آیا همه چیزدان بودن برای نفوذ کلام در دیگران، کاربرد دارد؟

دسته سوم کلمات فعال یا بیدار

کلمات فعال یا بیدار کلماتی هستند که ما در صحبت های روزمره مدام از آنها استفاده می کنیم، مثلاً خداحافظ، سلام، وقت بخیر (وقت بخیر برای من فعال است و ممکن است برای شما غیرفعال باشد)، خوبی؟ چه خبر و …

همانطور که گفتم تعداد کلمات و واژگان ناآشنا از کلمات غیرفعال به مراتب بیشتر است و تعداد کلمات غیر فعال از کلمات فعال فراوان تر است. و باز همانطور گفتم بهترین کار برای افزایش دایره لغات این است که کلمات غیرفعال خودتان را شناسایی کنید و با تمرین و تکرار آنها را به کلمات فعال تبدیل کنید.

برای یافتن کلمات غیرفعال بهترین توصیه ها این است که در وهله اول به صحبت های دیگران بخوبی گوش بدهید و کلماتی که بنظرتان زیبا هستند را بخاطر بسپارید، دوم کار مطالعه و خواندن کتاب و مجلات است که اگر با دقت خوانده شود می توان کلمات مختلفی که در ما غیرفعال هستند را بیابیم.

.

در دوره فن بیان و ارتباطات کلامی علاوه موضوعات مهم مختلف در زمینه تاثیرگذاری بهبود فن بیان وتسلط کلامی، به تمرین هایی اشاره کرده ایم که میتواند تاثیر فوق العاده ای بر روی اندام گفتاریو زیبایی صدا و فن بیان داشته باشد. بسیاری از این تمرین ها توسط دوبلورها، گوینده ها و سخنران ها استفاده میشود.

جهت مشاهده توضیحات دوره، بر روی تصویر زیر کلیک نمایید

دوره فن بیانافزایش دایره لغات

امتیاز ۳.۳ از ۳ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه