وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

مقدمه ای برمهارت های فن بیان و ارتباطات کلامی

مقدمه ای برمهارت های فن بیان و ارتباطات کلامی

چطور میشه بعضی ها خیلی خوب صحبت میکنند؟ آیا داشتن فن بیان خوب، ذاتی هست یا میشه اون را یادگرفت؟ در این مطلب به دو مقدمه مهم اشاره میکنیم که در قوی تر شدن ارتباط کلامی ما تاثیر دارد.

برای خیلی ها مهمه چطور از کلامشان استفاده کنند و زیبا صحبت کنند تا بتوانند علاوه بر تاثیرگذاری بر روی دیگران، جایگاها اجتماعی بهتری داشته باشند.

یادگیری مهارت های کلامی و فن بیان یک از مسائلی است که به جرات می توان گفت که برای هر فردی ضروری است.

در فایل رادیوآموزش ۲۴ در خصوص مهارت های فن بیان و ارتباطات کلامی برای شما صحبت کرده ام. این فایل صوتی ۱۶ دقیقه ای را گوش کنید.

فایل صوتی بالا را می توانید از اینجــــــــــــــــــــــا دانلود نمایید

.

خلاصه ای از فایل صوتی رادیو آموزش ۲۴ بصورت متن برای دوستانی که خواندن را از شنیدن بیشتری دوست دارند.

دوستی داشتم که در زمان دانشگاه با هم همکلاسی بودیم. ایشان فردی بود که بسیار زیبا و نافذ صبحت می کرد و هر وقت شروع به صحبت می کرد دوستان گرد او جمع می شدند و بدون هیچ حرفی به صحبت های اون گوش می کردند و مجذوب گفته هاش می شدیم و حرف های اون را قبول می کردیم.

گاهی فکر می کردم چطور این فرد اینقدر خوب حرف می زند؟ شاید بخاطر پدر و مادر هست که هر دو تحصیلات بالای دانشگاهی دارند و هر دو استاد دانشگاه هستند، یا شاید توانمندی ذاتی دارد و بخاطر ان اینطور خوب و عالی حرف می زند.

به نظر شما چطور می شود بعضی از افراد خیلی خوب و زیبا صحبت می کنند، کلام آنها جذاب است.

همه ما دوست داریم جذاب باشیم ومورد توجه قرار بگیریم و یکی از این راه ها زیبا صحبت کردن هست. و ما باید یاد بگیریم زیبا، بجا و مفید صحبت کنیم.

حالا چطور ما می توانیم اینطور خوب و زیبا صحبت کنیم، صحبت هامون جذاب و دلنشین باشد؟

متاسفانه برخی بر این عقیده هستند که خوب صحبت کردن و یا داشتن قدرت سخنوری و سخنرانی کاملاً ذاتی هست. این موضوع درست است که برخی بصورت ذاتی خوب حرف می زنند و قدرت بیان خوبی دارند اما همه انسان هامی توانند با یادگیری مهارت های کلامی و فن بیان خوب و زیبا حرف بزنند و می توانند با یادگیری مهارت های سخنوری و سخنرانی در جمع ها خوب  و حرفه ای سخنرانی کنند.

حالا اگر افرادی که ذاتاً خوب و زیبا حرف می زنند با یادگیری این اصول می توانند فوق العاده باشند. پس همه ما به یادگیری اصول و تکنیک های سخنوری نیاز داریم، چه ذاتاً اینکاره باشیم و چه این خصلت را نداشته باشیم.

اولین پارامتر در ارتباطات: تاثیر اولیه

تاثیر اولیه در جلسات و ملاقات های جدید تاثیر بسیار زیادی در ادامه این ارتباط خواهد داشت. جمله زیبایی می خواندم:

“زمان ورود در جمعی لباستان و زمان خروج بیان و کلامتان معرف شماست.”

فن بیان و ارتباطات کلامی

زمانی که برای اولین به جمعی می روید و یا با فردی ملاقات می کنید این ظاهر شما است که در وهله اول تصویر ذهنی در مخاطب شما می سازد. اگر ظاهر خوبی نداشته باشید در شروع یک تصویر نامطلوب ایجاد می کنید.

پس از ظاهر قدرت بیان شماست که می تواند تصویر ایجاد شده را ثابت نگهدارید و یا آن را خراب کنید. اگر نتوانید خوب صحبت کنید و مطلبان را به مخاطب منتقل کنید تاثر ظاهر شما هم از بین می رود و شما تبدیل به فردی کاملاً غیرحرفه ای در ارتباط می شوید.

شروع صحبت و معرفی کردن

خیلی اوقات نیاز است در جمعی یا ملاقاتی نیاز است دیگران را معرفی کنیم. در این خصوص آداب و اصولی وجود دارد که رعایت آنها می تواند شما را فردی حرفه ای تر نشان دهد.

  • حتماً پیش از معرفی لبخند  و ارتباط چشمی را برقرار کنید.
  • در صورتی که بزرگتر هستید یا مقام بالاتری دارید با مخاطب دست بدهید. (اگر کوچک ترید، جایگاه شغلی پایین تری دارید و یا در مقابل مشتری برای دست دادن پیش قدم نشوید.)
  • نام و فامیل خودتان را رسا و شیوا بگویید. بگونه ای حرف بزنید که نامتان کامل شنید شود و نیاز نباشد مخاطب به شما بگوید، ببخشید متوجه نشدم، مجدد فامیلی تون را میگید؟
  • اگر در شغلتان سمتی دارید در مذاکره های کاری سمت خودتان را هم بگویید. مثال: من شیخ علی هستم مدیر وب سایت ایران آکادمی
  • اگر فرد دیگری شما را معرفی کرد حتماً از وی تشکر کنید.
این مطلب را هم بخوانید: چگونه دایره لغات را در گفتار افزایش دهیم
  • اگر خواستید فردی را معرفی کنید حتما قبل از آن از او تعریف کنید. بعنوان مثال ایشان دوست خوبم و یک متخصص حرفه ای در زمینه طراحی صنعتی، مهندس حسنی هستند.
  • ابتدا فرد کوچک تر را به فرد بزرگ تر معرفی کنید. در کسب و کارهم صدق می کند. ابتدا فردی که سمت پایین تری دارد به فردی با سمت بالاتر معرفی می شود.
  • بین آقا و خانم، ابتدا آقا به خانم معرفی می شود.
  • برای معرفی کودکان هم می توانید از اسم کوچک او استفاده کنید. بعنوان مثال: این آقا پسر گل پسردایی من امیر حسین هست.
  • اگر کسی نام شما را اشتباه بیان کرد نیاز نیست خیلی سریع وارد عمل بشید و اشتباه مخاطب را بهش بگیم، کافیه لبخندی بزنید و نامتون را مجدد و البته واضح تر بیان کنید.

امیدوارم این فایل صوتی راهنمای مفیدی برای شما باشد و بتواند به شما کمک کند ارتباط بهتری برای شما ایجاد کند.

هیچ فرصتی را برای فوق العاده بودن از دست ندهید.

خوشحال میشم این مطلب را با دوستانتون به اشتراک بذارید و نظرتون را هم برام بنویسید.

دوره فن بیان

امتیاز ۳.۸ از ۴ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

یک پاسخ به «سه اصل متقاعدسازی ارسطو»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + شش =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه