وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

نکاتی که پس از مذاکره باید رعایت کرد

نکاتی که پس از مذاکره باید رعایت کرد

هر مذاکره ای می تواند شامل سه بخش مهم باشد. پیش از مذاکره، حین مذاکره و پس از مذاکره. در این مطلب در خصوص نکاتی که پس از مذاکره باید رعایت کنیم صحبت می کنیم.

ما در سایت در خصوص پیش از مذاکره صحبت کردیم و گفتیم پیش از شروع رسمی مذاکره سعی کنید ارتباط صمیمی و دوستانه برقرار کنید و گپ و گفتی خودمانی داشته باشید تا ارتباط شما به سمت مذاکره ضمنی برود.

اما نکته مهم این است که چه نکته ای را پس از مذاکره باید بدانیم و رعایت کنیم.

خیلی اوقات ما پیش از مذاکرات سعی در ایجاد یک رابطه دوستانه می کنیم، آن را شروع می کنیم و بلافاصله مکان معامله را ترک می کنیم.

معمولاً مثالی که برای این موضوع می زنند، مانند مهمانی است که برای شام به منزل شما می آید و بلافاصله پس از اینکه شام را میل کرد، با شما خداحافظی می کند.

توصیه می شود در پایان مذاکره هم سعی کنید رفتاری کنید که ارتباط شما با طرف مقابل را قوی تر کند و این فرصت را بوجود بیاورد که بتوانید در آینده مجدد با او ارتباط دوستانه یا کاری برقرار کنید.

تفاوتی نمی کند که مذاکره شما نتیجه ای در بر داشته یا خیر، شما باید تلاش کنید لحظه نهایی، لحظه خوبی برای مخاطب باشد تا اگر مجددی بین شما معامله و ارتباطی رخ داد، این خاطره خوب، تسهیل گر آن مذاکره باشد.

برای این کار حتی می توانید در زمانی پس از مذاکره، بعنوان مثال روز بعد، پیام تشکری برای مخاطب ارسال کنید و یا توصیه می شود اگر صورتجلسه و یا قرارداد را قرار است شما تهیه کنید، به همراه آن نامه تشکری هم برای تیم مقابل بفرستید.

پس از مذاکره

نکته مهم دیگر این است که در پایان و پس از به نتیجه رسیدن مراقب باشید بیش از حد خوشحالی خودتان را نشان ندهید. نشان دادن خوشحالی و شوق در پایان معامله ممکن است برای طرف مقابل ناگوار باشد.

این خوشحالی برای طرف مقابل ممکن است این ذهنیت را بدنبال داشته باشد که  شکست خورده است یا در جایی از مذاکره شما حق او را خورده اید و او از آن بی خبر است.

این مطلب را بخوانید: پوکرفیس چیست و چه کاربردی در مذاکره دارد

در کل در مذاکره می توان به سه زمان مهم اشاره کرد. پیش از مذاکره که در مورد آن در مطلبی صحبت کردیم، حین مذاکره که در مورد آن مطالب مختلفی ارائه کرده ایم و پس از مذاکره که در این مطلب به آن اشاره کردیم

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو − یک =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه