وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

فردای لعنتی (چرا شروع کارهای جدید سخت است؟)

فردای لعنتی (چرا شروع کارهای جدید سخت است؟)

این شنبه لعنتی هیچ وقت نمیاد، فقط باید شروع کنیم. معمولاً اهمال کاری باعث میشه کارهامون را به تعویق بندازیم اما شاید این سه راهکاری که در این مطلب گفته ام، بتواند به ما برای شروع کارهای جدید کمک کنه

یکی از مشکلاتی که تقریباً اکثر انسان ها دارند، به تعویق انداختن کارهایشان است. برای همه ما حداقل یکبار اتفاق افتاده است که کاری را انجام نداده ایم و به خودمان گفته ایم، از فردا شروع می کنم.

معمولاً ما با بهانه هایی مانند از فردا، از شنبه هفته بعد، از اول ماه یا از اول سال جدید، شروع یک کار و اقدام را به تعویق می اندازیم.

مورد بهتر افرادی هستند که چند روزی کاری را شروع می کنند اما آن را ادامه نمی دهند. مثلاً فردی صبح ها شروع به ورزش می کند اما این ورزش تنها ۴ روز ادامه پیدا می کند و فرد دوباره به زندگی عادی قبلی بر می گردد. ما انسان ها زمانی که به خودمان قول می دهیم، اما آن را عملی نمی کنیم، به خودمان ظلم کرده ایم. این بدقولی به خودمان، هیچ تفاوتی با بدقولی های دیگران ندارد.

اهمال کاری

در ادامه ۳ راهکار برای اینکه از شر این فردای لعنتی خلاص شویم را با هم مرور می کنیم:

هیچ کاری را به فردا نیاندازیم

ساده ترین و البته مهم ترین توصیه این است که از امروز با خودمان تصمیم بگیریم کاری که برای امروز است را همین امروز انجام دهیم و تا آن کار را انجام نداده ایم به خودمان اجازه خوابیدن ندهیم.

این بدیهی است که مغز به ما فرمان بدهد که کارها را به تعویق بیاندازیم اما ما می توانیم در مقابل آن ایستادگی کنیم، تنها کافی است دقایق اولیه را تحمل کنیم و آن کار را شروع کنیم. بعنوان مثال همین الانی که این مطلب را می نویسم، سعی کردم به هر نحوی شده شروع کنم، چرا که قبل از آن مدام با مغزم پیام می داد که این کار را می توانی به فردا بیاندازی.

جیم ران گفته جالبی دارد، او می گوید: اگر انجام کاری ساده باشد، انجام ندادن آن هم خیلی ساده است.

تعهد ۳۰ روزه

یکی دیگر از کارهایی که پیشنهاد می کنند این است که یک موضوع یا کار جدید را انتخاب کنید و خودتان را متعهد کنید که آن کار را به مدت ۳۰ روز متوالی انجام دهید.

برخی می گویند یک عادت جدید، ۴۰ روز طول می کشد تا در انسان تثبیت شود و برخی دیگر هم ۲۱ روز را می گویند. اما طبق تجربه بسیاری و البته خودم، ۳۰ روز زمان مناسبی برای ایجاد یک عادت جدید است.

بعنوان مثال، عادت هایی مثل، نوشتن، ورزش، مطالعه چند صفحه کتاب، رژیم غذایی و … هرکدام از اینها می تواند یک عادت باشد و کافی است که ۳۰ روز بر اجرای آنها متعهد باشید و مانند مورد قبلی تا آن را اجرا نکرده اید، نخوابید.

این مطلب را هم بخوانید: کمال گرایی سدی در مسیر موفقیت

بیش از حد توانتان برنامه ریزی نکنید

برخی هستند که با خواندن یک متن انگیزشی، یکباره متحول می شوند و می خواهند از فردا، انسان دیگری بشوند. آنها یکباره تعداد زیادی برنامه و کار جدید را برای خودشان لیست می کنند و این لیست طولانی اولین دلیل می شود برای اینکه یکی یکی آنها را به فردا موکول کند.

بعنوان مثال فردی که تا بحال از تنبلی و عدم انجام کارهایش رنج می برده، یکباره تصمیم می گیرد از فردا یکساعت ورزش کند، ۱۰۰ صفحه کتاب بخواند، غذای کم کالری بخورد، یادگیری زبان را شروع کند، ر وزی ۱۰۰۰ کلمه مطلب بنویسد و چند کار دیگر.

مطمئناً این فرد نهایتاً دو روز متوالی بتواند این کارها را انجام بدهد، چرا که از توان فعلی او خارج است.

امیدوارم این مطلب کوتاه به شما کمک کند تا در زندگی و کار خودتان از این فرداهای لعنتی کمتر داشته باشید.

امتیاز ۳.۸ از ۴ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه