یادگیری مهارت ها و اصول مذاکره تلفنی برای هر فردی در هر کسب و کار مفید و لازم است، گاهاً این سوال در ذهن خیلی از افراد پیش می آید که دلیل این اهمیت چیست و چرا باید بسراغ یادگیری این مهارت های مذاکره تلفنی برویم
در این مطلب به مهمترین دلایل اهمیت و توضیح آنها خواهم پرداخت.
معمولا بسیاری از ما ، زمان زیادی را صرف صحبت با تلفن در خصوص امور کاری می کنیم (خواه تلفن همراه یا ثابت) ، تفاوتی نمی کند مدیر باشید یا کارمند یک شرکت.
معمولا کارمندانی مانند پرسنل فروش، بخش پشتیبانی، منشی ها، مرکز ارتباطات تلفنی و بخش های مختلف دیگری در سازمانها کارشان از طریق ارتباط تلفنی انجام میشود
در بسیاری از شرکت ها فرآیند فروش و حتی مذاکره خودشان را از طریق مذاکره تلفنی انجام می دهند، فروشنده های تلفنی باید بتوانند از طریق مذاکره تلفنی کالا یا خدماتشان را به مرحله فروش برسانند.
ارتباط حضوری پر هزینه هست، شاید بتوان به جرات گفت یک قرار ملاقات حضوری بیش از نیمی از روز شما را از بین می برد و زمان های تلف شده زیادی دارد (زمانهایی مثل ، طی کردن مسیر، ترافیک، وقتی که منتظر آمدن فرد مخاطب هستید و …) اما در همین زمان شما می توانید از طریق تلفن با چندین نفر صحبت کنید، البته ملاقات های حضوری هم در بسیاری از مواقع ضروری هستند و باید برگزار شوند اما برخی از این ملاقات ها می تواند بصورت تلفنی خاتمه یابد.
با توجه به گفته های فوق ارتباط و مذاکره تلفنی می تواند علاوه بر صرفه جویی زمان، برای ما صرفه جویی مالی هم داشته باشد،
همه ما انسانها زمانی که فردی را می بینیم صحبت های او را بهتر می فهمیم و بهتر درک می کنیم. (شاید اگر شما هم مانند من عینک می زنید تجربه کرده باشید زمانی که عینک به چشم ندارید و فردی از فاصله کمی دورتر با شما صحبت می کند علاوه بر تار دیدن او صدایش را هم خوب نمی شنوید). در ارتباط حضوری خیلی راحت تر می توان خواسته ها را به طرف مقابل منتقل کرد اما زمان که فرد دیده نمی شود و تنها صدای ما را می شنود ، منتقل کردن خواسته دشوارتر می شود، مهارت های ارتباط تلفنی در این مواقع به شما کمک می کند مطالبتان را بهتر به مخاطب منتقل کنید.
زمانی که با فردی بصورت حضوری صحبت می کنیم احساسات او را می توان در چهره و زبان بدن او دید، صورت و ظاهر فرد را می بینیم و خیلی ساده تر و راحت تر ارتباط برقرار می کنیم، اما در ارتباط و مذاکره تلفنی این اتفاق ها نمی افتد و ما فرد را نمی بینیم، اما ذهن ما بر اساس نوع گفتار مخاطب و صدای او تصویرسازی ذهنی می کند، پس اگر در مذاکره تلفنی، حرفه ای و پرقدرت صحبت کنیم مطمئنا می توانیم تصویر ذهنی خوبی ایجاد کنیم.
تماس سرد را به گونه ای از ارتباط می گویند که فروشنده فرد مخاطب را نمی شناسد و یا اطلاعات کمی نسبت به او دارد. این نوع فروش سختی ها و معایب خاص خودش را دارد و فروشنده باید اصول و تکنیک های این نوع ارتباط را بداند، تماس تلفنی، ارسال پیامک، ایمیل های انبوه و خیلی از موارد تبلیغاتی که در آن دقیقا مخاطب ها را نمی شناسیم از نوع تماس سرد می باشد.
در تماس سرد تبدیل مخاطب به مشتری با نرخ کمی می باشد، بعنوان مثال فروشنده ای تنها ۱ تماس از ۱۰ تماسش تبدیل به مشتری می شود.
در فروش های تلفنی هم نکاتی وجود دارد که باعث می شود این تماس ها سرد اثربخشی بیشتری داشته باشد و در ادامه کتاب نکاتی را به صورت اختصاصی در این خصوص خواهیم گفت.
مطالب فوق بخشی از کتاب مهارتهای ارتباط و مذاکره تلفنی است.
16 دیدگاه دربارهٔ «چند نکته در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری»
سلام استاد .فوق العاده بود .
سلام،بسیار عالی و کاربردی
باسلام
در قسمت نمونه اداری نباید از کلمه بازگشت به نامه ارسالی به جای پیرو استفاده می شد؟
بله می توانید از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید
هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد
باسلام
توضیح درباره تفاوت بین عطف و پیرو و بازگشت بسیار مفید بود. ممنون
با سلام
مدیریت محترم نیست بلکه مدیر محترم است
بنابراین به جای مدیریت محترم از مدیر محترم استفاده میشود
سلام. باتوجه به توضیحات ارائه شده فکر کنم نمونه نامه باید به جای پیرو از بازگشت استفاده میشد.
بله می شود از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید.
هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد
با سلام
اگر پیرو دو نامه، نامه سومی بزنیم بهتر است بنویسیم:
پیرو نامه های شماره … و شماره …
یا
پیرو نامه شماره … و نامه شماره …
استاد محترم
با سلام و احترام
از مطالب ارائه شده بهره بردم البته بهنظر بنده در نمونه نامه اداری، شایسته است بهعوض کلمه (مدیریت) نوشته شود (مدیر محترم) چون مدیریت در واقع حوزه مدیریت است و از آنجاکه نمی تواند بهعنوان مخاطب قرار گیرد صحیح نیست.همچنین این مهم راجع به کلمه (ریاست) هم مستتر اس.
درود برشما
ممنون از نکته ای که فرمودید
البته در واژه نامه ها، مدیریت را به معنال مدیر بودن هم ترجمه می کنند و البته توجه به عرف هم مهم است. شما وقتی از واژه مدیر محترم استفاده میکنید، ممکن است این حس منتقل شود که احترام کافی نگذاشته ایم اما مدیریت محترم، این حس را منتقل نمی کند. (یه جورایی میشه مثل بفرما و بفرمایید)
وقتی معنای کلمات در عرف و نظر جامعه تغییر میکند، گهگاهی می شود همراهی کرد و از آنها استفاده کرد.
باز هم ممنون از نظر و لطف شما
سلام در ارسال پیام از چارگون میتوان برای گیرندگان غیر اصل رونوشت به کار نبرد وبرای تعداد مشخص گیدنده اصل اسامی را جستجو کرد؟
با سلام و خسته نباشید
اشاره حضرتعالی به موضوع عرف به طور کل بجاست ولی در مواقعی که بشود موارد صحیح را جایگزین نمود باید تلاش کنیم ، مورد صحیح را بکار ببریم به ویژه اینکه کلمه “محترم” برای فرد بکار می رود نه مکان. بنابراین بهتر است بجای مدیریت محترم از مدیر محترم… و بجای ریاست محترم از رئیس محترم … استفاده شود.
سلام و درود برشما
نکته ای که فرمودید کاملاً بجا و صحیح است.
بهتر است اینگونه که شما بیان کردید نوشته شود.