وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

ترفند مذاکره | ترفند جنازه کردن مخاطب در مذاکره

ترفند مذاکره | ترفند جنازه کردن مخاطب در مذاکره

معمولاً توصیه می شود که مذاکره کننده ها از ترفندها استفاده نکنند، اما باز هم مذاکره کنندگانی هستند که از این روش های استفاده می کنند، یکی از این روش ها تکنیک جنازه کردن است. مذاکره کننده حرفه ای باید این ترفندها را بشناسد تا کمتر درگیر این دام ها بشود.

یکی از موضوعات پرطرفدار در مذاکره، تکنیک ها و ترفندهای مذاکره است. یک ترفند مذاکره معمول که مورد استفاده قرار می گیرد، ترفند جنازه کردن مخاطب یا خسته کردن مخاطب در فرایند مذاکره است.

این موضوع در مذاکره های طولانی بسیار دیده می شود که فرد با هیجان هرچه بیشتر در ابتدای تمام انرژی خودش را صرف گفتگو می کند و در میانه مذاکره دیگر انرژی برای او باقی نمانده که بتواند فرایند چانه زنی را ادامه بدهد.

گفته می شود فردی که خسته است و انرژی کافی ندارد، امکان دریافت امتیاز از او بیشتر می شود، چرا که بصورت ناخودآگاه بدنبال تمام شدن جلسه مذاکره است.

برخی از مذاکره کننده ها از این ویژگی استفاده می کنند و تلاش می کنند فرد مقابل خودشان را خسته کنند تا بتوانند امتیاز بیشتری را در انتهای مذاکره دریافت کنند.

در این روش تیم مذاکره کننده ای که می خواهد از این ترفند مذاکره استفاده کند به دو گروه تقسیم می شوند، وظیفه گروه اول این است که تلاش کند شما را هیجان زده کند تا بیشتر حرف بزنید و انرژی بیشتری مصرف کنید، زمانی که شما خسته شدید، گروه دوم وارد ماجرا می شوند و تلاش می کنند با چانه زنی از شما امتیاز بگیرند

–> این مطلب هم می تواند کاربردی باشد: (سبک و فنون مذاکره خودتان را بشناسید)

راهکارهای مقابله با ترفند مذاکره جنازه کردن مخاطب.

برای اینکه بتوانید با این ترفند مذاکره مقابله کنید و ان را خنثی کنید در وهله اول باید مراقب باشید وارد بازی این ترفند نشوید، بعنوان مثال زمانی که احساس می کنید یک طرف از تیم مذاکره مقابل مدام از شما حرف می کشد، توضیحات طولانی می خواهد و حتی هیجان شما را بالا می برد و از طرفی دیگر افراد این تیم رفتار و صحبت خاصی نمی کنند، این احتمال را بدهید که ممکن است وارد این بازی شده باشید.

–> این مطلب هم می تواند کاربردی باشد: (ترفند مذاکره | آدم خوب، آدم بد)

موارد زیر می تواند به شما کمک کند.

  • با سوال کردن، روند گفتگو را تغییر دهید. سعی کنید از افرادی که ساکت هستند و بنظر افراد کلیدی تیم مذاکره کننده مقابل هستند، سوال کنید و آنها را وارد بحث و گفتگو کنید.
  • سعی کنید مذکره های مهم خودتان را زمانی که خسته هستید نگذارید و اگر مذاکره مهمی دارید حتماً پیش از آن استراحت کافی داشته باشید و حداقل پیش از جلسه استراحتک کوتاهی داشته باشید.  (پیشنهاد می کنم این مطلب را بخوانید: چگونه انرژی خودتان را حفظ کنید؟)
  • در بین مذاکره های طولانی سعی کنید زمانی را به استراحت اختصاص دهید، می توانید به کل افراد مذاکره کننده در جلسه پیشنهاد استراحت بدهید یا خودتان کمی استراحت کنید، می توانید با یادگیری اصول حفظ انرژی خودتان را خیلی سریع ریکاوری کنید.
  • سعی کنید در جلسات مذاکره پرحرفی نکنید، بارها گفته ام و گفته اند که سکوت ابزاری قدرتمند در مذاکره است و فردی که سکوت بیشتری می کند، معمولاً نتایج بهتری بدست می آورد.

امیدوارم این نکات بتواند به شما کمک کند، مذاکره های بهتری داشته باشید. دوره رایگان زیر هم می تونه نکات مهمی را به شما آموزش بده، حتماً این دوره را دریافت کنید

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + هفده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه