وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

چگونه به شکایت مشتریان رسیدگی کنیم؟

چگونه به شکایت مشتریان رسیدگی کنیم؟

تعاریف مختلفی در حوزه مشتری مداری و شکایات مشتریان وجود دارد که در این مطلب سه تعریف مهم را مرور میکنیم.

در دو مطلب قبلی در خصوص شکایت های پنهان و داستان یک شکایت صحبت کردیم، در این مطلب تصمیم دارم به سه تعریف مهم در حوزه رسیدگی به شکایت مشتریان بپردازم، تعاریفی که سازمان ها برای اینکه بتوانند به بهترین نحو ممکن به شکایت مشتریان خودشان رسیدگی کنند بهتر است بدانند و بر روی اجرای آنها در سازمانشان فعالیت و اقدام نمایند.

شکایت مشتری

مشهود بودن (Visibility)

اطلاعات مربوط به چگونگی ارائه شکایت، کانالهای ارتباطی جهت ارائه شکایت مشتریان ،  افراد پاسخگو و مسئول و… همگی باید مشخص بوده و به اطلاع مشتریان برسد. این مشخص بودن باید به گونه ای باشد که مشتری و مخاطب بدون کمترین زحمتی به آنها دسترسی داشته باشد.

دسترس‌پذیری (Accessibility)

فرایند شکایت باید بگونه ای در دسترس باشد که همه مشتریان سازمان بتوانند براحتی شکایت خودشان را به سازمان ارائه نمایند.

اعلام وصول (Responsiveness)

بلافاصله پس از دریافت شکایت مشتریان ، دریافت آن را به شکایت کننده اعلام کنید. (البته این دریافت در خصوص کانالهایی مانند ایمیل و یا پیامک است تا با اطلاع دادن مشتری مطمئن شود شکایت او به دست شما رسیده است.)

شکایات را بنا به فوریت و ضرورت طبقه‌بندی کرده و سریعا مورد توجه و بررسی قرار دهید.

بهتر آن است که شکایت کننده را در جریان روند رسیدگی به شکایت قرار دهید.

نکته مهم بعدی این است که پس از رسیدگی به شکایت حتماً مشتری را در جریان پاسخ و نتیجه بگذارید. (مانند داستان شکایت از شرکت دستمال کاغذی)

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − سیزده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه