اصول متقاعدسازی

سه اصل متقاعدسازی ارسطو

یکی از کاربردی ترین اصول متقاعدسازی مربوط می شود به ارسطو. اصول متقاعدسازی ارسطو برای سخنوری ارائه شد، اما آنقدر این موضوعات کاربردی است که همچنان در تمام دنیا و آموزشگاه های معتبر، به عنوان سرفصل درسی، چه در حوزه سخنرانی و چه حوزه مذاکره و متقاعدسازی، ارائه می شود. این اصول با عناوینی مانند مثلث متقاعد سازی ارسطو یا ستون های متقاعدسازی ارسطو هم شناخته می شوند.

متقاعدسازی ارسطو

منطق (Logos)

ارسطو معتقد است زمانی که می خواهید فردی را متقاعد کنید باید در کلامتان به جنبه های منطقی موضوع هم بپردازید و سعی کنید موارد منطقی و تحلیلی را در بین صحبت هایتان داشته باشید.

نمونه های زیر مواردی است که صحبت از منطق در آن است:

زمانی که شما از آمار و اطلاعات صحبت می کنید

زمانی که جزئیات فنی را می گویید.

زمانی که به بروشور محصول ارجاع می دهید

زمانی که از مواد اولیه و جنس محصول یا گام های اجرایی خدماتتان حرف می زنید.

 

ارسطو و دیگر بزرگان علوم ارتباطات و متقاعدسازی می گویند، شما باید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از صحبتتان را به موضوعات منطقی اختصاص دهید.

 

احساس (Pathos)

اگر فروشنده باشید و در دوره های فروش شرکت کرده باشید، همواره گفته می شود که احساس از منطق مهم تر است و حتماً شنیده اید که می گویند انسان ها احساسی تصمیم می گیرند و منطقی توجیه می کنند.

ارسطو نیز در بیان سه اصل و سه ستون متقاعدسازی یک اصل را به موضوع احساس اختصاص داده است و معتقد است که در میان صحبت هایتان  60 تا ۶۵ درصد زمانتان را به صحبت هایی که رنگ و بوی احساس دارد بپردازید.

بعنوان مثال:

این گوشی موبایل واقعاً سبک و خوش دست هست، مطمئناً شما را متمایز می کند.

این لباس دوخته شده برای تن شما

مطمئناً همکاری من وشما می تونه موجب گسترش روابط بین سازمان ها بشه.

دیروز عجب هوایی بود، عالی بود.

فوتبال دیشب را دیدید؟ عجب بازی کردند بچه های تیم ملی

 

فراموش نکنید، احساس بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، فقط نکته مهم اینجاست که باید در زمان صحیح به آن توجه شود.

 

عرف و سنت(Ethos)

سومین موضوعی که ارسطو برای متقاعدسازی به آن اشاره می کند، عرف و سنت یا بیان مثال است که بتواند به صحبت های شما سندیت بدهد و حرف شما را ثابت کند.

موارد زیر نمونه هایی از استفاده از عرف و سنت است:

آقای حسنی شهردار شهر، معمولاً از ما خرید می کند،

شرکت X که از همکاران شما هم هست، امور مربوط به نگهداری و تعمیرات خودشان را به ما سپرده اند.

می تونی از علی دوست مشترکمون بپرسی، سری قبل همونطور که بهش قول دادم، بعد از ۲۰ روز بدهی خودم را بهش دادم.

طبق آمار گفته می شود حدود۱۰ الی ۲۰  درصد از زمان صحبتتان را به عرف و سنت اختصاص بدهید

 

جمع بندی: اینکه بگوییم فقط احساس مهم است، کلام صحیحی نیست، درست است که اغلب انسان ها احساسی تصمیم میگیرند اما متقاعدکننده حرفه ای به فرد مقابل خودش دقت می کند، ممکن است در فردی قسمت منطق بیشتر باشد و برای او شما باید بیشتر از منطق بگویید.

در کل سعی کنید صحبت هایی کنید که فرد مقابل شما بتواند آنها را احساس کند و در بین این صحبت ها، از چاشنی منطق استفاده کنید و با استفاده از عرف و سنت و شخصیت خودتان، حرف ها و گفته های خودتان را ثابت کنید.

در مطلب بعدی در خصوص نحوه تصمیم گیری افراد بیشتر صحبت می کنیم.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

در صورتی که مایل هستید اصول و تکنیک های بیشتری را بصورت کامل بدانید، پیشنهاد می کنم در دوره مجازی هنر متقاعدسازی درفروش و مذاکره شرکت کنید.

هنر متقاعدسازی در مذاکره

امتیاز 5 از 1 رای
برچسب ها

مجتبی شیخ علی

من مجتبی شیخ علی هستم، مشاور، مدرس و نویسنده در زمینه ارتباطات، مذاکره و مدیریت کسب وکار ..//.. زندگی و کسب کار ما سراسر ارتباط و مذاکره است و قرار است در این سایت اصول آن را باهم مرور کنیم ..//..

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن