وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

اصل ۱۲ در ارتباطات و مذاکره

اصل ۱۲ در ارتباطات و مذاکره

زمانی که برای اولین بار با فردی ملاقات می کنیم، فرصت اندکی برای تاثیر گذاری داریم، گفته می شود در مندت ۳ تا ۱۲ ثانیه، طرف مقابل تصویری از ما در ذهنش می سازد که اگر این تصویر مثبت باشد، ادامه گفتگو هموارتر خواهد بود. این مطلب در خصوص اصل ۱۲ صحبت می کنیم، سه اصلی که رعایت آنها می تواند برداشت اولیه را مثبت کند

از موضوعاتی که در ارتباطات و مذاکره بسیار مورد تاکید است، برداشت اولیه است. برداشت اولیه، تصویر ذهنی مخاطب در برخورد و دیدار اول با ما است که برای وی ایجاد می شود وخیلی اوقات ملاک تصمیم گیری و رفتارهای بعدی مخاطب خواهد بود.

نکته مهم اینجاست که این برداشت اولیه در زمانی بسیار کوتاه رخ می دهد و گفته می شود این زمان حدود ۳ تا ۱۲ ثانیه است و نکته مهم تر اینجاست که اگر بتوان تاثیر مثبت در برداشت اولیه را ایجاد کرد، روند مذاکره را بهبود داده ایم.

در ادامه موضوع برداشت اولیه، برای اینکه بتوانم این موضوع را کامل تر بگویم، اصلی را با عنوان اصل ۱۲ با هم مرور می کنیم. اصل ۱۲ به ما سه نکته مهم را یادآوری می کند و می گوید در ارتباطات خودتان سه عدد ۱۲ را فراموش نکنید.

برداشت اولیه در متقاعدسازی

۱- ۱۲ قدم اولی که به سمت فردی بر می دارید.

زمانی که شما برای اولین با فردی ملاقات دارید، یکی از اولین مولفه های رفتاری شما که در فرد مقابل تاثیر می گذارد، نحوه راه رفتن شماست.

اگر شما قدرتمند و درست حرکت کنید توانسته اید برداشتی مثبت را شکل دهید اما اگر بگونه ای راه بروید که نشان دهد شما فردی خسته و بیحال هستید، تاثیر اولیه ای که می گذارید، کاملاً منفی است.

دکتر شوارتز در کتاب جادوی فکر بزرگ توصیه می کند، برای بالا بردن اعتماد به نفس خودتان، سرعت راه رفتنتان را ۲۰% افزایش دهید. اینگونه شما فرد مهمی جلوه می کنید.

پس از همین امروز راه رفتن صحیح را تمرین کنید، کافی است به راه رفتن خودتان و دیگران دقت کنید. از راه رفتن چه کسانی لذت می برید؟ آنها چگونه راه می روند؟ خودتان چطور؟

سه تمرین کاربردی برای کنترل کردن راه رفتن شما وجود دارد.

–> در مقابل آینه حرکت کنید و خودتان را آنالیز کنید.

–> اگر می توانید در مکانی از راه رفتن خودتان فیلم بگیرید، فیلم هایی که دیگران به مناسبت های دیگر می گیرند، کاربردی تر است، مثلاً اگر در یک مجلس عروسی فیلمی از شما هست یا در بین فیلم هایی که دوربین مداربسته محل کار شما ضبط شده است، در این ها بهتر می توانید نتیجه بگیرد.

–> و سوم اینکه از دیگران بپرسید. البته برای اینکار باید دوستی داشته باشید که به صورت دقیق به شما بازخورد بدهد.

۲- ۱۲ اینچ بالا و پایین بدن شما (۱۲ اینچ حدود ۳۰ سانتی متر می شود.)

این دو قسمت از بدن شما، در معرض توجه مخاطب است. ۱۲ اینچ پایین، کفش و قسمت پایین شلوار شماست که بسیار مهم است. انسان ها بصورت ناخودآگاه عادت دارند به کفش های دیگران توجه کنند و اگر از کفش نامناسب و نا مرتبط استفاده کنید، تاثیر اولیه، منفی خواهد بود.

کفش خوب، کفشی است که در وهله اول، تمیز باشد و در وهله دوم با پوشش شما همخوانی داشته باشد، مطمئناً کفش اسپرت با لباس رسمی جور در نمی آید. فاجعه  بار تر اینکه با کت و شلوار، دمپایی پوشیده شود.

۱۲ اینچ بالا، سر و صورت است. سر و صورت هم در کانون توجه دیگران است، موی آراسته، صورت مرتب و اصلاح شده برای آقایان و برای خانم ها هم پوشش مناسب و آراسته، در این بخش می گنجد.

۳- ۱۲ کلمه اولی که از دهان شما خارج می شود.

اینکه شما چگونه صحبتتان را آغاز می کنید، تاثیر بسزایی در برداشت مخاطب نسبت به شما دارد. خیلی اوقات فردی دو مورد اول را رعایت نمی کند و با پوششی ناصحیح، برداشت اولیه را منفی می کند، وقتی هم می خواهد حرف بزند آنقدر ضعیف و خسته حرف می زند که مخاطب در ذهنش، این برداشت منفی را تقویت می کند، اما فرد دیگری با همان شرایط ولی قدرتمند شروع به صحبت می کند و می تواند همان برداشت اولیه منفی را بهبود بدهد و مثبت کند.

لذا سبک صحبت کردن شما و قدرت کلام شما می تواند تاثیر بسزایی بر برداشت اولیه مثبت، در ذهن مخاطب، از شما، داشته باشد.

اگر جایی نام شما را پرسیدند، پاسخ دادید و این جمله را شنیدید: “ببخشید، متوجه نشدم، میشه دوباره اسمتون را بگید.”  کلام شما از قدرت کافی برخوردار نبوده است.

۳ مورد مهم در اصل ۱۲ را مرور کردیم، فقط یک نکته و آن این است که این عدد ۱۲ یک عدد فرضی است و اصلاً لازم نیست دقیقاً ۱۲ قدم خودتان را بشمارید یا از کف کفشتان ۳۰ سانتی متر را اندازه بگیرید. منظور این است که این سه مورد را جدی بگیرید، والا همه قدم های شما، همه ظاهر شما و همه حرف های شما مهم هستند و باید قدرت شما را منتقل کنند.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۴ از ۴ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه