وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

انواع دروغ و جایگاه دروغ در مذاکره و ارتباطات

انواع دروغ و جایگاه دروغ در مذاکره و ارتباطات

دروغ به طور کلی دو نوع دارد، دروغ های سیاه و سفید. در این مطلب این دو دروغ را و مثالهایش را مرور می کنیم.

یکی از مسائل رایج، دروغ در مذاکره و ارتباطات است، میتوانم به جرات بگویم، همه ما حتماً در زندگی و ارتباطات خودمان دروغ گفته ایم و باز به جرات میگویم، همه ما میدانیم و باور داریم که دروغ گفتن خوب نیست.

در زمینه دروغ اگر بخواهیم از فردی نام ببریم، مطمئناً گزینه اول آقای پل اکمن است که گفته میشود حدود ۵۰ سال در این حوزه تحقیق کرده اند، کتاب های ایشان با عنواینی همچون دروغ سرآمد همه بدی ها، چگنه به احساسات دیگران پی ببریم و … در بازار کتاب ایران ترجمه شده و موجود است.

 در  این مطلب سعی می کنم،  مقداری موضوع دروغ را باز کنم.

انواع دروغ

اگر بخواهیم دروغ را دسته بندی کنیم، می توانیم به دو دسته کلی تقسیم کرد، دروغ های سفید و دروغ های سیاه

دروغ سفید

دروغ های بی ضرر و دورغ هایی که به دیگران ضرری نمی رساند، این دروغ ها معمولاً بسیار وجود دارد و رایج است و شاید بتوان گفت همه از آن استفاده میکنند.

  • وقتی گرسنه هستی و دوستت به شما غذا تعارف میکند و میگویی: نه ممنون، سیرم.
  • وقتی، از لباس دوستت خوشتان نیامده، اما میگویی چه لباس زیبایی
  • وقتی صبح ها ساعت ۸ بیدار میشی اما به همه میگی من ۷ صبح بیدار میشم
  • وقتی هفته دو بار اونهم ۱۰ صحفحه کتاب میخونی و به همه میگی، من هرشب کتاب میخونم.

همه اینها از نوع دروغ های سفید هستند. دروغ های سفید به مخاطب ما آسیبی نمیرسونه و خیلی اوقات نوعی بزرگ نمایی و یا عامیانه تر، خالی بندی است.

دروغ های سفید دو مشکل عمده دارند، مشکل اول، وقتی این دروغ ها زیاد بشه، بخصوص اغراق آمیز کردن صحبت ها، به مرور دیگران، علاوه بر متوجه شدن این دروغ ها(خالی بندی) حرف ها و گفته های ما را جدی نمیگیرند و اهمیتی به حرف های ما نمیدهند.

مشکل دوم، آسیبی است که به خودمان میزنیم. تکرار زیاد دروغ های سفید دیگران را نابود نمی کند بلکه علاوه بر نابودی اعتبار ما، از درون، خود ما را نیز نابود میکند.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مشاهده نمایید:رفتار مناسب در زمان مواجهه با دروغ در مذاکره چیست؟

دروغ

دروغ سیاه

دروغی است که به دیگران آسیب می زند. همان دروغ های بزرگی که از بچگی به ما آموخته اند که نگوییم. میزان و بزرگی آسیب تفاوتی نمیکند، گاهاً آسیب کوچکی به فرد مقابل میزنیم و گاه آسیب بزرگ، هردو دروغ سیاه هستند.

داستانکی کوتاه:

مدیر شرکت عصبانی است، به خاطر اشتباهی که معلوم نیست چه کسی آنرا انجام داده است، شرکت به پرداخت ۱۰۰ میلیون خسارت جریمه شده است. در این میان مدیر حسابداری شرکت برای اینکه عصبانیت مدیر را از خود دور کند، به دروغ می گوید: «من فکر می کنم آقای کریمی، کارشناس اداری باعث ایجاد این مشکل شده اند، من دیدم که ایشان هفته پیش مشغول انجام کارهای مربوط به شرکت بود.»

دروغ، چه سفید و چه سیاه، تفاوتی نمیکند، هر دو توانایی  و پتانسیل آسیب رساندن به ما و ارتباطات ما را دارند. سعی کنیم از هر نوع دروغی به دور باشیم.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 − چهار =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه