وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

۳ نکته ضروری برای تهدید در مذاکره که باید بدانید.

۳ نکته ضروری برای تهدید در مذاکره که باید بدانید.

تهدید یک ابزار و یک انتخاب برای مذاکره کننده حرفه ای است. البته تهدید مانند لبه تیغ می ماند و اگر اشتباهی در استفاده از آن مرکتب شوید، خودتان را نابود کرده اید. در این مطلب ۳ نکته مهم و ضروری در تهدید را مرور میکنیم.

قبلاً هم در خصوص تهدید در مذاکره صحبت کرده ایم. (آیا تهدید در مذاکره موثر است؟) گفته شد که تهدید در مذاکره یا رفتار تهاجمی در مذاکره یک انتخاب است و ممکن است  فردی بخواهد از آن استفاده کند و فرد دیگری تمایلی به استفاده از تهدید نداشته باشد.

معمولاً در کتب مختلف تاکید می کنند که تهدید در مذاکره باید کاملاً حساب شده باشد وگرنه ممکن است نتیجه کاملاً برعکس داشته باشد.

معمولاً تهدید هشداری است که یکی از طرفین مذاکره می دهد تا به مخاطب خود این پیام را منتقل کند که در صورت موافق نبودن با خواسته های ما، ممکن است اتفاق های خوبی برایت رخ ندهد.

البته این نکته را باید یادآور شد که تهدید و بلوف می تواند با یکدیگر متفاوت باشد و اگر تهدیدی کردید، باید عواقب آنر ا بپذیرید.

تهدید باید این توانایی را داشته باشد که به ما کمک کند در فرایند مذاکره به خواسته های خودمان نزدیک تر شویم.

تهدید معمولاً در جلسه مذاکره سایه خواهد انداخت و بالاخره تاثیر خودش را می گذارد، حال یا به نفع مذاکره کننده ای که تهدید کرده است یا به ضرر او.

پیش از آنکه وارد مذاکره ای شوید و مخاطب خودتان را تهدید کنید، حتماً به این سه موضوع نگاهی بیاندازید و قبل از تهدید به این سه سوال پاسخ دهید.

تهدید در مذاکره

۱- آیا تهدیدی که می کنم بر اساس احساس است؟

مذاکره کننده های موفق سعی می کنند درگیر احساس های زودگذر یا فشارهای موقتی جلسه مذاکره نشوند و به خودشان اجازه نمی دهند احساساتی از قبیل خشم خیلی سریع بر آنها چیره شود.

معمولاً افراد زمانی که خشمگین می شوند یا یک فشار و تنش از جانب طرف مقابل آنها را عصبی می کند، دست به رفتارهایی می زنند که می تواند نتیجه مذاکره آنها را تهدید کند.

این قانون کلی و قابل اعتماد مذاکره را به یاد داشته باشید، هرگز تهدیدی نکنید که آن را از قبل برنامه ریزی نکرده اید.

با توجه به اهمیت برنامه ریزی پیش از مذاکره، پیشنهاد می کنم مطلب اهمیت برنامه ریزی در مذاکره را مطالعه کنید.

۲- آیا این تهدید باعث ایجاد یک ضد تهدید می شود؟

قبل از اینکه مخاطب خودتان را در مذاکره تهدید کنید باید به این موضوع فکر کنید که آیا این تهدید من می تواند منجر به عکس العمل شدید مخاطب شود و او نیز من را تهدید کند؟

توصیه ای که معمولاً می شود این است که قبل از تهدید پاسخ های مختلف مخاطب را بررسی کنید و اگر برای تهدید و مقابله مخاطب، آماده نیستید، تهدید نکنید.

تصور کنید، کارمندی مدیرش را تهدید کرده که از او اطلاعاتی دارد و اگر مدیر حقوق او را افزایش ندهد، اطلاعات را افشا می کند. مدیر هم با خونسردی، نامه اخراج کارمند را می نویسد و می گوید، حالا هر کاری که دوست داری انجام بده.

۳- آیا این تهدید به شما در دستیابی به منافع کمک می کند؟

اساس تهدید برای این است که به من کمک کند تا به خواسته ها و منافع خودم در مذاکره دست پیدا کنم. گاهاً افراد این نکته را فراموش می کنند و با تهدید می خواهند درسی را به طرف مقابل بدهند و عملاً هم خودشان را از منافع خواسته هایشان در مذاکره محروم می کنند و هم طرف مقابل را.

بعنوان مثال شرکتی که می تواند در یک معامله خرید، سود خوبی بدست بیاورد و این معامله برای طرف مقابل هم شیرین است، اما به خاطر یک رفتار کوچک مخاطب، رفتار تهاجمی بروز می دهد و به خیال خودش که طرف مقابل را ادب کرده باشد، میز مذاکره را ترک می کند، این در حالی است که سود خودش را هم از بین برده است.

در ضمن دقت داشته باشید که تهدید باید به گونه ای باشد که در آن منافع طرف مقابل هم دیده شود. سناریوهای زیر می تواند نمونه تهدید حساب شده و حرفه ای باشد:

” ببینید، اگر این معامله با این پیشنهاد ما شکل نگیره، مطمئناً شما نمی تونید محصولتون را جای دیگه ای بفروشید و شاید به اعتبارتون لطمه وارد بشه، اما با خرید ما از مجموعه شما، علاوه بر سودی که بدست می آورید، بعنوان یک شرکت خوشنام در بازار شناخته میشید.”

” اگر معامله ما شکل نگیره، درسته که شرکت ما ضرر می کنه، اما مطمئناً شما هم نمی تونید رشد قابل توجهی داشته باشید، اما اگر به توافق برسیم، مطمئناً شما بعنوان شرکتی که به نجات و بقای ما کمک کرده شناخته میشید و عملاً نفر اول بازار خواهید شد.”

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

2 دیدگاه دربارهٔ «داستان راننده تاکسی و مشتری مداری»

احسان سایبر گفت:

بیست سالی میشه فعال اینترنتی هستم . حدود شروع کرونا ورشکسته شدم . نق نق نیستش بگم .
خلاصه شدم یک راننده تاکسی
یک ماشین گشتم همه قیمت کاذب بودن و بی کیفیت تا اینکه یک روز عصر شانسی تو گوگل بودم. که چشمم با یک آگهی تاکسی اسقاط افتادش خلاصه خریدمش یک پوسته بدنه بود با یک پوسته انجین خاموش آقایی که شما باشی آماتور رفتیم .تاکسی رانی گفتن ماشین باید روشن باشه تا تحویل بگیریم .
سپس قوانین رو شرح دادن
اینکه قانون تاکسی خریدن و فروختن به دولت
یک : ماشین روشن باید باشه راه بره
دو : حتما باید ده سال سنش گذشته باشه
سه : مدل ماشین منتخب خود ناوبان هستش هیبریدی یا از این چهار چرخ های مرگ ساخت مافیای خفت گیر ماشین ایرانی من بمیرم هم دیگه ماشین ایرانی نمیخرم هزینه به دلار دارم میدم . پس ماشین روز جهانی هم میخوام از تاکسی رانی گرچه هنوزه که بدن کیه که بده
چهار : باید سفیر حرفه ای باشه یعنی راننده ماشین سنگین مجوز داشته باشی
( گواهی نامه پایه دو )
پنج : جایی بیمه نباشی یعنی توسط شرکت بیمه نباشی ن که خودتون نمیتواتید بیمه کنید ن مشکلی نی میتوانید بیمه شخصی باشین فقط نشون بده که بیکاری خلاصه خخخ
شش : دارای یک عدد وزیر جنگ باشه ( متاهل باشه )
۷ : اعتیاد نداشته باشه ناوبان
۸ : زمان تعویض ماشین دست دوم با صفر تاکسی قیمت تاکسی با شخصی فرق میکنه سرتون کلاه نره دزد زیاد داریم . اسم نمیبرم فقط سر بسته میگم سمت آزادی برای خرید نرید .
ماشین خود شما رو دولت پنج میلیون میخره
بجاش قیمت هر ماشین تاکسی روز اروپایی حتی بخواد سفیر بهش یک چهارم قیمت ماشین شخصی میدن مثال یک تیوتا ۴۰۰ میلیون باشه تاکسی صفرش میشه ۹۵نهایت صد میلیون این قیمت واقعی تاکسی هستش
و سند شنا رهن بانک شهر میشه چون زیر مجموعه شهرداری هستیم . بانک نا میشه شهر
دیگه براتون تجربه انتقال بدم 😅
ماشین سمند یا پژو اصلا خرید نکنید بود پراید این من بخیرید جنم داشتی خودت میسازیش ن که نیا سمتش بدرد کسی که نتونه خودش ماشین خودشو جنع کنه تاکسی نمیخوره چون یک پایه دو بدون شک باید فنی بلد باشی رانتدا کامیونت هستی
دیگه براتون بگم. بیمه های تاکسی فرق دارن گرون تر از شخصی ها هستن و قوی تر
چرا ؟
چون بیمه مسافری جداست .
بیمه راننده بابت صدمات احتمالی سفیر با بیمه ناشین یکجا فاکتور میشه این جدا از بیمه تامین اجتماعی هستش
و اگر هم ماشین تون اروپایی باشه بهش میگن ناوبان CIP
و واگر. سمند واقعی ن از این الکی هاش
واقعی سمند یعنی
دنا فقط سری پلاس
و سمند ای اف سون EF7 و سمند سورن بود این ماشین ها سری VIP هستن در چند مدل مختلف تقسیم میشن
گشتی داخل شهری پلاک. ت … TAXI
و خطی میشه یک مسیر مشخص میره میاد سر و انتهای مسیر مجاز به سوار کردنه فقط بین مسیر مثال من گشتیم مال منه ولی تو مبدا و مقصد برای تیم خطی
بعد یک مدل دیگه هم هستش که پلاک زرد رنگه یعنی پلاک تاکسی همه زردیم فرقی نمیکنه ماشین کاربریش چیه همه پلاک زردیم. در ادامه کامل تر شرح میدم.
این مدل دیگه که گفتم هستن اینا تاکسی بین شهری هستن
یک مدلشم هست مخصوص که ن پشتش زده ویژه فرودگاه اینام خدمات بین شهریم میدن
و کلیه تاکسی های سواری و کامیون و کامیونت وانت بار اینا همه بین شهری به حساب میان که با این مشخصات پلاک تعریف میشه
رنگ پلاک : زرد مهم نی مدل و کاربری هرجا پلاک زرد بود تاکسیه طرف
داخل شهر (( ت _ TAXI )) میزنه و بیرون شهری که مدل و کاربری این ماشینم مهم نی پلاکش باز زرد رنگه به این مشخصات تعریف میشه (( ع _ TAXI )) البته. اینجا نشدش بالاش بنویسم کنارش نوشتم 😅
پلاک تاکسی خود تهران گشتی تهران تا کرج مجازی بچرخه
خطی از خط بیاد بیرون بازرسی اعمال قانونش میکنه یا تاکسی گشتی از محدوده بره بیرون بدون مرخصی بیمه بهش تعلق نمی گیره باید مرخصی رد کنی بعد برید شهرستان مثال کلیه گشتی ها و خطی ها اینجورین
فقط بین شهری ها که با علام (( ع )) و رنگ زرد پلاک دیدین اینا مجاز هستن برن این شهر اون شهر ولی داخل تهران بیان باید طرح نیم بها بخرن
مورد مهم دیگه :
راننده تاکسی بانو هم میتونه باشه دیدم فعاله پراید گشتی سبزم داره این مال خودم
دیگه بدیاش اینکه هنوز مردم مدعی تحصیلات بی سواد فاز خاص بودن دارن و فکر میکنند ناوگان تاکسی رانی فقط پیر مرد و باز نشسته میگیره ن اینجوری مدرک تحصیلی مهم نی چیه من خودم فوق دارم ولی فعال تاکسیم
معایب این کار
بد رفتاری و بی احترامی های مردم هستش که مدام میگن راننده تاکسی بی ادبه ن داداش خیلی هم از من و شما گرگ ترن باهوش با ادب با تجربه خیلی خیلی زیاد اینم سر اینکه مدام گشت میزنه طرف تو کل تهران تا کرج و حومه مثال مسافر میبریم بار نمیبرم من یکی رو من حساب نکنید فقط مسافر بار داری یا وانت یا پیک موتوری 😅😅😅
معایب ناوبانی تاکسی

خطر تصادف و کشته شدن
نداشتن بیمه
کمر درد
پا درد
ارتروز گردن
آب آوردن زانو
دیگه کم سو شدن نور چشم چون مدام رو آسفالت زومی کور میکنه بی تعارف دیگه قدیمی هامون رو رفتم . ارتباط گرفتم . تحقیق کردم . دارم کامل با تجربیات شخصی که تی یک ساله کمر و پام و چشم درد گرفته هیچی نشده

کار کنی نون داری بخوری نکنی گشنه ای
دیگه براتون بگم اگر عصبی هستی سمت تاکسی نیا شر میشه براتون
دیگه بیمه شخصی خودت باید بریزی
دیگه : کارنامه نیازه ( همان جواز کسب خودمونه شده شبیه گواهی نامه صورتی رنگ همین )
هزینه در مورخ کرونا سال ۲۰۲۰ برج شش ایرانی دارم تایپ میکنم .
الان حدود یک و نیم میلیون برای تاکسی ران شدن باید هزینه کنی
اگر پ۲ نداری باید یک و نیم هم بدی گواهی نامه بگیری
ماهی حدود پانصد تومن برای تامین اجتماعی باید بدی بیمه بشی خودت و همسر و فرزندت پسر تا هجده سالگی دختر نیدونم😅
حتما دقت کنید تک سوز بخرید دوگانه حتی پایه گاز سوز ام باشه پدر ناوبان رو در میاره جدیدنم دولت به هم وطنان پرفسورم گفته ماشین دوگانه سوز میکنم نکنید اصلا حماقت نکنید من رئالیست هستم چیزی که علمی + تجربه + فلسفه اثبات نکنه قبول نمیکنم علم و تجربه و فلسفه ثابت کرده گاز بدرو ماشین ایرانی نمیخوره حتی تود گازش هم نباید بزنید به مثال ماشین اروپایی هرچند اونام دیزل هستن
کل دنیا دیزلی شدن ما هنوز دنبال اُشتُر سواری هستیم . با سیاست گذارن بی علم رئالیسم چون سیاست باید واقعیت گرا باشی تبهم گرا باشی نمونش میشه الان وضعیت کشور ایران که شاید بترکه نیم درصد از یک صد درصدی ایران رئالیست داریم.
برای همین خیلی ها برای امسال افکار من گارد میگیرن چون اونا نمیدونم چطوری کنار میان من نیمتونم واقعیت رو ببینم که ریلکس رد بشم .
نمونش دولت فاز میده به مردم دوگانه سوز کنید .خب چرا شما مردم رو دنده عقب میبری زحمت بکش بساط سرقت از مردم رو جمش کنید ( دوربین کنترل سرعت ۵۰ کیلومتر ) بیشتر بری جریمه ای نری ترافیک میکنی خب این افزایش مصرف سوخت داره نفعیت برای کیه ژن برتر چرا چون پمپ بنزین و دکه چیزیه که به من و شما نمیده دولت بسازیم کار کنیم . پس شد خودش یک طرف سود بگیر داستان تنها راه کاهش آلودگی هوای تهران بالا بردن سرعت خیابان های پر مصرفه مثال همت نمونش یا زیر گذر سمت فاطمی دوربین روی ۵۰ تنظیمه فقط همین یک قسمت دقیق خط ممتد کشیدن تا بیخ دو راهی یعنی باید اگر از اول نرفتی لاین راست جریمه بشی رو خط ممتد رفتی یک دوربینم دقیق دقت کنید . روی سرپاینی میگذارن. نیت اگر خالی کردن جیب من و شما نیست چیه
نکته دیگه اینکه تاکسی میخری درسته طرح ترافیک نداری بجاش سیاست گذاری بر پایه کلاهبرداری راهور زحمت کشای دزد گرامی با فوتو شاپ اگر شاکی بشی بهت یک عکس میدن شنیده بودم باور نمیکردم . من خودم چهار سطح گواهی نامه مجازم
۱ : ۱۲۵cc
۲ : ۳۰۰ به بالا یعنی موتور سنگین مجازم
۳ : ب ۱ میشه اولین گواهی نامه ای که میگیرین فقط خودت و اقوام درجه یک مجاز هستی سوار کنی اسنپ تپسی راه نمیدنت
۴ : ب ۲ میشه اورژانسی ها اینم مجازم
ای شدش پنج سطح ببخشید موتور دوتا رو یکی حساب کردم 😅
۵ میشه پ۲ P2 اینم برای ناوبان هستش یعنی جزو ناوگان تاکسی رانی میتوانید هدایت کنید سی نفر انسان جونش دست شماست . بر عکس دنیا اینجا بهش میگن یارو هی تاکسی این حرفای بد و منفی اما کل دنیا پایه دو که باشی حتی اقامت میدن بهت به عنوان یک حرفه ای یک درایور میشناسنت خخخ
دیگه هر سی هزار تا باید کلیه لوازم مصرفی تعویض بشه
نمونه تسمه تایم
لاستیک پنج حلقه چون لاستیک با تاریخ ساختش اعتبار داره این تاریخ گذشته باشه خطریه من یکی نمیخرم دولتی ها نمونش هست که برای ده تومن پایین تر بودن طرف جون زن و بچه خودشم به خطر میندازه
میخوایی بگی خودم چی انداختم پنج حلقه لاستیک چهار فصل ساخت یزد تایر ایرانی پرستم البته اگر جنس در شخصیت ایرانی بده این کویر موتور یزد تایر اینا تولید های خاص ایران هستن ایران یاسا سمتش نرید بهتره خخخ
دیگه اینو کل ایران باهاش درگیرن ماشین صفرم میخرید خدایی واسکازین دیفرانسیل روز اول بده تخلیه کنند بعد خودتون پرش کنید سالی یک بار تعویض بسته
دیگه مهم چیه بدرد هم وطنان حرفه ای گلم بخوره خسارت نخورید .
تسمه تایم ۴۰ هزار
تسمه کولر ۲ سال یک بار
تعویض گاز کولر یک سال یک بار گاز یخچالی ندن بهتون گاز اصلی کولر میگیری بوی عطر خاصی داره روش شناختش اینه گاز قبلیم حتما کاملا توسط یک حرفه ای تخیلیه بشه درجشم چک کنید قرمز بشه قشنگ بزنه خالی خالیه چون سرطان زاست .
دیگه روغن موتور داری ۱۰_۵۰ بزنید این روی قوطی روغنم نوشته
نمونه
۱۰_۴۰w این برای زمستان خوبه
۲۰_۵۰w اینم برای فصل گرما استفاده بشه
۱۰_۵۰w این یکی حدود ده تومن گرون تره ولی بجاش چهار فصل ه روغن تمام اتوماتیک هم باش میگن
اگر ماشینت اروپایی بود اینا رو نزن برو بگو ۱۰_۵۰تمان سگمنت میخوام این با آلیاژ مصنوعی ساخته میشه خیلی خفنه کیفیتش حرف نداره خودم برای موتور سنگینم میزنم خخخخ ولی گرونه یکمی این حدود بیست درصد بالاتره قیمتش
اگر فرمان هیدرولیک هستین موتور شویی دو ماه یک بار کنید چون قبلا هم تو پژو ها بود مردم موتور شوری نمیکردن روغن هیدرو لیک خالی میکرد رو انجین سپس آتیش سوزی می شدش
نکته آخر هرجا میری داداش پول نت بده فیلتر شکنم بزن با ویز برید ترافیک رو پخش میکنه تو سر هم دیگه هم‌نیازی نی بزنید پشت ترافیک یا افسر یا دوربین هم‌ با ویز پیشگیری میکنی
این کتاب نوشتنم رو حلال کنید . تند تایپ شده و خستم ببخشید اگر edit نکردم این تجربیات من بودش رایگانم‌ نی یک صلوات خرجشه 😅 برای سلامتی تک تک مردم ایران عزیزم بجز نفوذی ها چتر باز های لبنانی و فلسطینی و این قوماش هم وطن من نیستن ما آریایی هستیم و دارای قدیمی ترین فرهنگ و قدرت علم در جهان هرکی با مردم کشورم چپ باشه با من بسیجی چپه اینو گفتم چون بار ها فوشم دادین گفتین بسیجی میزنه درصورتی که لبنانی میاد با لباس انتظامی چکی میکنه بیست ساله فعال بسیجی هستم بجز با افتخار نوکری آقا امام حسین هیچ کاری نکردم . نکته خدمت سربازیم یگان مرز بانی ارتش داوطلب رفتم . دانشگاهم با هزینه جیبم رفتم ن پول بابام بود ن سهمیه سپاه منم یکی این خود شما شهروندم دشمن من ایرانی هم وطنم نی شما تاج سر ما هستین هم وطنان گلم بسیجی شدم تا پیش مرگ‌ایران باشم ن برای مقام ن برای کار ن برای کسری خدمت دستم تو جیب خودمه منت کسیم‌نکشیدم شمام درس خواندی بسم الله یک کار برای خودت راه بنداز من حمالی کردن درس خواندم شما آقایی کردی درس خواندی ولی کسی به هم وطن‌من یاد نمیده انتقال تجربه های درست باعث پیشرفت عموم جامعه میشه هم دولت ام مردم شاد میشن همین سادگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − چهار =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه