وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

آیا زمانی که در موضع ضعف هستیم، مذاکره نکنیم؟

آیا زمانی که در موضع ضعف هستیم، مذاکره نکنیم؟

خیلی اوقات ممکن است فکر کنیم که در موضع ضعف هستیم و مذاکره در این شرایط اشتباه است، اما به دلایل مختلف باید وارد مذاکره شد. برخی از این دلایل را در این مطلب با هم مرور می کنیم.

در مطلبی که در وبسایت منتشر کردم (اینجـــا می توانید مطالعه نمایید) با موضوع مذاکره در موضع ضعف صحبت کردیم و در خصوص مواردی صحبت کردیم که نداشتن آنها باعث میشود ما در موضع ضعف در مذاکره قرار بگیریم و  در ادامه آن در خصوص اینکه آیا فردی که در موضع ضعف است و نباید مذاکره بکند یا خیر، هم صحبت کردم اما در این مطلب می‌خواهم بیشتر در این خصوص با شما صحبت کنم.

سوال اصلی اینجاست آیا فردی که در موضع ضعف قرار دارد نباید مذاکره کند؟
به جرات می توان گفت، پاسخ این سوال منفی است .

همانطور که قبلا هم گفتیم برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه ای شما نیاز به دانش و تجربه دارید، دانش را می توانید با مطالعه و یادگیری به دست بیاورید و تجربه را با انجام مذاکره های مختلف.

 پس در وهله اول مذاکره هایی که ما انجام میدهیم به ما کمک می‌کند تا به مرور زمان تبدیل به فرد قدرتمندی شویم و نقاط ضعف خودمان را از بین ببریم و نقاط قوت را در خودمان تقویت کنیم.

موضوع دوم این است که بسیار کم اتفاق می افتد که یک مذاکره کننده کاملا در موضع ضعف باشد، خیلی اوقات یک مذاکره کننده در یک یا دو مورد از مواردی که در مطلب قبلی، مربوط به قدرت در مذاکره اشاره شد دارای قدرت است و همین موضوع می‌تواند به مذاکره کننده کمک بکند و اعتماد به نفس کافی به وی بدهد تا در مذاکره موفق شود.

بعنوان مثال در خیلی از مذاکره ها، مذاکره کننده های جوان با افراد بسیار قوی و ثروتمند روبه‌رو می‌شود اما چون از دانش و اطلاعات کافی برخوردار هستند مذاکره های بسیار موفقی را دارد.

نقطه ضعف در مذاکره

مثال بسیار جالبی در کتاب اصول و فنون مذاکره با نگرش بازار ایران آمده است که آن را با هم مرور می‌کنیم:

تصور کنید یک فرد میلیاردر در سطح جهانی برای سیاحت و جهانگردی به شهر اصفهان می رود و در مسیر خود با پیرمردی که در حال فروش یکی از صنایع دستی اصفهان است بر می‌خورد. این پیر مرد دستفروش به ظاهر نسبت به این فرد میلیاردر در موضع ضعف قرار دارد.

 این پیرمرد جنبه های قدرت مانند ثروت کاریزما رابطه و مواردی دیگر را نسبت به فردی میلیاردر ندارد، اما پیرمرد با داشتن دانش و همچنین اطلاعات کافی می‌تواند در این مذاکره موفق تر از فرد  میلیاردر باشد چراکه او اطلاعات کامل تری نسبت به بازار اصفهان و رقبای خود در این حوزه و همچنین تولیدکنندگان صنایع دستی دارد و با این اطلاعات می‌تواند در مذاکره با میلیاردر موفق باشد. “”

این مطلب را هم بخوانید: ۶ ویژگی یک مذاکره کننده حرفه ای

پس این موضوع را نباید فراموش کرد که اگر ما در مذاکره در موضع ضعف هستیم مطمئنا در یک یا چند مورد نسبت به مخاطب خودمان میتوانیم در موضع قدرت هم باشیم، تنها کافی است با دقت به خودمان و مخاطب خودمان توجه بکنیم و آنالیز کافی را داشته باشیم، اینگونه می توانیم بفهمیم که در چه نقاطی ما نسبت به مخاطب خودمان قوی‌تر هستیم و چگونه میتوانیم با استفاده از این نقاط قوت در مذاکره موفق شویم.

 جمله جالبی در خصوص مذاکره گفته می شود و آن این است کسی که روبروی شما می نشیند و حاضر به مذاکره با شما می شود، مطمئناً نیازی دارد که به واسطه ارتباط و مذاکره با شما برطرف می‌شود، این نیاز مخاطب را دست کم نگیرید و اگر آن را به خوبی بشناسید میتوانید مذاکره بسیار خوب و عالی داشته باشید.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۴.۲ از ۵ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه