وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

معرفی کتاب اصول، فنون و هنر مذاکره با نگرش بازار ایران

معرفی کتاب اصول، فنون و هنر مذاکره با نگرش بازار ایران

انتشارات بازاریابی یکی از انتشاراتی است که در حوزه بازاریابی و کسب و کار، کتاب های خوب و حرفه ای چاپ می کند. یکی از این کتاب ها که نوشته مشترک دکتر درگی و جناب غوثی است به موضوع مذاکره پرداخته است. در این مطلب این کتاب را معرفی می کنیم و بخشی از متن کتاب را مرور میکنیم.

کتاب اصول، فنون و هنر مذاکره با نگرش بازار ایران نوشته استاد پرویز درگی و محمدحسین غوثی است که توسط انتشارات بازاریابی (انتشارات مربوط به دکتر درگی) چاپ شده است که پیشگفتار آن هم به قلم استاد مذاکره ایران، دکتر حیدری نگارش شده است.

این کتاب در ۶ فصل به ارائه اصول و فنون مذاکره می پردازد و مسائل مختلف و البته کابردی مذاکره را در غالب پرسش و پاسخ بیان می کند.

اگر بخواهیم نگاهی به عنوان فصل های بیاندازیم، این موارد را شامل می شود:
خصوصیات یک مذاکره کننده، آشنایی با مذاکره، انواع مذاکره، انواع شخصیت های مذاکره کننده و آداب و دام های مذاکره

متن کتاب روان است و ساده می توان آن را مطالعه کرد، علاوه بر آن سعی شده مخاطب را به ساده ترین شکل ممکن با موضوعات کتاب آشنا کند.

در بخشی از کتاب چندین مثال موردی بیان شده است که بسیار عالی بوده و برای تکمیل یادگیری نیز کاربردی هستند. این مواردی کمک کرده با فهم برخی از اصول و قواعد مذاکره که در کتاب بیان شده است، ساده و روان تر شود.

قسمتی از متن کتاب اصول، فنون و هنر مذاکره با نگرش بازار ایران که شامل یکی از موارد موردکاوی است را با هم مرور می کنیم:

شرکت موج، تولید کننده ی قطعات لاستیکی، در حال حاضر با یکی از شرکتهای اتومبیل سازی به نام مشاوران، قراردادی انحصاری برای تولید قطعات صنعتی دارد.
شرکت پیمانی که رقیب مشاوران است می خواهد مشابه قطعات شرکت مشاوران را از شرکت موج خریداری کند. ولی شرکت موج به دلیل قرارداد انحصاری که با شرکت مشاوران منعقد کرده، قادر به انعقاد قرارداد با شرکت پیمانی نیست.
قیمت قطعه ی مورد نظر ۱۰۰٫۰۰۰ ریال است ولی شرکت پیمانی می تواند این قطعه را از چین به قیمت ۱۵۰،۰۰۰ ریال خریداری کند. از این رو خرید از چین به دلیل قیمت بالاتر، حجم بالای سرمایه ی در گردش، دوری راه و… برای شرکت پیمانی به صرفه نیست. از طرفی شرکت موج تنها شرکت ایرانی است که در این زمینه تجربه ی بالایی دارد. از آنجا که شرکت مشاوران به دلیل عدم تمایل به تقویت رقیبش، با لغو قرارداد انحصاری اش با شرکت موج مخالفت می کند، شرکت موج چه راهکاری می تواند طراحی کند تا هر سه شرکت موج، مشاوران و پیمانی به حداکثر منافع خود برسند؟

این مطلب را هم بخوانید: چگونه با یک گروه و تیم مذاکره کنم؟

پاسخ: شرکت موج پیشنهاد داد که مشاوران قطعات مورد نظر را به پیمانی بفروشد. از این طریق که موج قطعات مورد نظر شرکت پیمانی را به قیمت ۱۰۵،۰۰۰ ریال به مشاوران بفروشد و مشاوران نیز این قطعه را به قیمت ۱۲۰،۰۰۰ ریال به پیمانی بفروشد و هر سه طرف به منفعت برسند.

همانطور که گفتم سبک ساده و روان کتاب باعث می شود بتوانید این کتاب را در زمانی کوتاه مطالعه نمایید و اصول مختلفی را بیاموزید.

تنها ایرادی که می توان به این کتاب گرفت این است که در برخی از موارد، نویسندگان، تنها به بیان موضوعی پرداخته اند و از تشریح آن و ارائه مثال های بیشتر برای مفهوم بودن، پرهیز کرده اند و این موضوع باعث شده چند قسمت کوتاه کتاب مبهم و گنگ باشد.

البته این مورد خیلی کم است وعلت هم تسلط بالای نویسندگان به موضوع مذاکره بوده و این موارد را بدیهی دانسته اند.

این کتاب را می توانید از سایت انتشارات بازاریابی تهیه نمایید. (لینک خرید کتاب)

 ——————————————————————————————————-
با پرکردن فرم زیر، کتاب الکترونیک چگونه بیشتر بفروشیم را به رایگان دانلود نمایید.

 ——————————————————————————————————-

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

یک پاسخ به «داستان مشتری مداری شرکتی که ادعا می کند اولین و بهترین است!»

حیدری گفت:

سلام، مطالبی که مرقوم فرموده اید در ایران یک مسئله عادی تلقی میشود و مسئولان شرکتها وقتی از یک مرحله ای از فروش و معروفیت برند می رسند فکر میکنند به پایان راه در فروش رسیده اند و فراموش می کنند که زمانی آرزو می کردند حتی اگر شده اندکی از محصولاتشان به فروش برسد. بنده از شرکتی دستگاهی رو خرید کردم و ابتدا چنان با آب و تاب در مورد آن صحبت می کردند و همکاران خود را به نقد می کشیدند که از همان ابتدا تمام ذهنیتهایی منفی که در مورد شرکتهای ایرانی داشتم را فراموش کردم و گفتم چقدر اشتباه می کردم هنوز شرکتهای مشتری مدار هستند. اما مدتی گذشت دستگاه با ۴ ماه تاخیر بدستم رسید کارم در این مدت تعطیل و خسارت زیادی را متحمل شدم قرار شد خسارت بنده را جبران کنند! حتی دریغ از یک عذر خواهی ! برخورد طلبکارانه و مغرورانه و ادعای اینکه ما جنس خوب به مشتری می دهیم لذا باید تحمل داشته باشید. یک سوال کوچک از مدیر شرکت که بدلیل اینکه سایر کاربران فکر منفی در مورد شرکت نکنند به تلگرام مدیرعامل فرستادم با برخورد بسیار زشت ایشان مواجه شدم که چرا به تلگرام شخصی من فرستادید به پشتیبانی بفرستید و مواردی از این دست. فقط و فقط به خاطر اینکه جنس با کیفیت به مشتری میدهند کارشان را توجیه می کنند. قضیه مفصل است. اما نهایتا تصمیم بنده این شد که در آینده از شرکتی خرید کنم که خدمات پس از فروش خوب و مناسب ، برخورد خوب با مشتری حتی اگر قیمت بالاتر داشته باشد یا کالا آنها به کبفی پایینتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه