وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

آداب مذاکره بین المللی |مذاکره در مالزی

آداب مذاکره بین المللی |مذاکره در مالزی

در چند مطلب که برداشتی از کتاب شایستگی های یک مذاکره کننده حرفه ای نوشته دکتر حیدری است، به اداب و اصولی که در مذاکره های بین المللی باید رعایت شود، پرداختیم، در این مطلب اصول مذاکره در مالزی را مرور میکنیم

یکی از اصولی که برای مذاکره کننده هایی که می خواهند مذاکره بین المللی داشته باشند، آشنایی با فرهنگ و همچنین آداب رفتاری و آداب مذاکره آن کشور است، لذا دانستن آداب مذاکره بین المللی برای این مذاکره کننده ها ضروری است.

سعی خواهم کرد در مطالبی به موضوع آداب مذاکره بین المللی بپردازم و برای این موضوع چه فردی بهتر از دکتر مسعود حیدری، پدر مذاکره ایران. این مطالب برداشت شده از کتاب ایشان، شایستگی های یک مذاکره کننده خواهد بود.

مطالب دیگر در این زمینه : آداب مذاکره با چین –  مذاکره با ژاپنمذاکره سوئیس

در این مطلب به سراغ اصول مذاکره در مالزی می رویم.

  1. مالزی یک کشور چند فرهنگی است و باید با هر گروه از مردم به فراخور فرهنگشان برخورد کرد.
  2. اگر آقایان به دلایل مذهبی نمی خواهند با خانم ها دست دهند بهتر است در هنگام معاشرت کف دو دست خود را به هم بچسبانند و حالتی شبیه سلام دادن ژاپنی ها انجام دهند.
  3. وقت شناس نبودن برای مردمان مالزی توهین آمیز به حساب می آید.وقتی می خواهید در مالزی کالایی بخرید یا خدماتی دریافت کنید، می بینید که چقدر خوش برخورد و انعطاف پذیرند. اما وای به روزی که قرار باشد چیزی به آنها بفروشید، خواهید دید که چقدر خشک و بی تفاوت هستند. در چنین حالتی باید کاملا خونسرد باشید، لبخند از صورتتان نیفتد و برای هر بهانه جوابی آماده داشته باشید و با ملایمت و نرمش کامل توضیح دهید.
  4. اگر به مراسمی دعوت شده اید، در متن دعوت نامه معمولآ Dress Code  یا نوع لباس مناسب برای شرکت در آن جلسه قید شده است. مطابق دعوت نامه برای هر جلسه لباس خود را انتخاب کنید.
  5. میان مسلمانان مالزی دست چپ ناپاک محسوب می شود؛ به همین خاطر با دست چپ چیزی به کسی تعارف نکنید، غذا نخورید و در ماه رمضان روزه خواری نکنید.
  6. اگر بر پایه ارزش های حرفه ای و قانونی حرکت کنید، موفقیت در مالزی بسیار ساده تر است تا بخواهید با رانت، پارتی و پول مسائل را حل کنید.
  1. مدیریت جلسات و مذاکرات نقش اساسی در موفقیت حرفه ای شما دارد. جلسه را شما می بایست در جهت مطلوب خود هدایت کنید و در غیر این صورت، نتیجه نمی گیرید.
  2. خانم های مالایی حتی اگر مسلمان باشند، با آقایان دست می دهند، اما ادب آقایان حکم می کند در هنگام معاشرت صبر کنند تا ابتدا خانم ها برای دست دادن پیشقدم شوند.
  3. تیشرت و شلوار جین لباس پذیرفته شده ای در محیطهای حرفه ای نیست و شلوارک و صندل شخصیت حرفه ای فرد مذاکره کننده را به کلی نابود می کند، پیراهن با استین بلند یا کوتاه و شلوار پارچه ای برای آقایان و کت و دامن یا کت و شلوار برای خانم ها لباس مناسبی محسوب میشود.
  4. هیچ وقت مالاییها را دست کم نگیرید. شاید به نظر نرسد اما مالاییها خیلی هوشمندانه و سنجیده حرکت می کنند. واقعا سخت است که بتوان فکر یک مالایی را خواند.
  5. اگر با خانمی مالایی مواجه شدید که دست به سوی شما دراز نکرد، به دستانش نگاه نکنید. با لبخند سلام کنید و عادی برخورد کنید.
  6. از قرار دادن زمان جلسات در ساعت نماز با طرف مالایی خودداری کنید؛ مخصوصا جمعه ها ظهر تقریبا اکثر ادارات و موسسات غیرفعال اند.
  7. اگر دوستان یا همکاران مسلمان خود را برای صرف غذا دعوت می کنید، دقت کنید که حتما به رستوران های دارای علامت حلال بروید.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۳.۷ از ۳ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + نه =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه