وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

ارتباط موثر چیست؟ موانع ارتباط موثر کدامند؟

ارتباط موثر چیست؟ موانع ارتباط موثر کدامند؟

اگر نتوانیم ارتباط موثر و خوب برقرار کنیم نمیتوانیم به خیلی از خواسته های خودمان برسیم. ارتباط موثر یکی از مولفه های ضروری برای موفقیت است. دراین مطلب برخی از موانع را مرور میکنیم تابا شناسایی آنها بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

از مهمترین مسائلی که در زندگی روزمره و کسب وکار باید به آن توجه کنیم، هنر ارتباط موثر است. وقتی صحبت از ارتباط موثر می شود باید بدنبال اصول و راهکارهایی بگردیم که بتواند به ما کمک کند کلام و آنچه در ذهن ما هست را به بهترین نحو ممکن به مخاطب خودمان منتقل کنیم.

اگر فرایند برقراری ارتباط و موانع ارتباط موثر را بشناسیم، یقیناً می توانیم ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنیم.

وقتی صحبت از ارتباط موثر می شود چند تعریف دیگر، در کنار آن نیز دیده می شود.

  • پیام
  • فرستنده
  • گیرنده
  • نویز
♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: دو تعریف مهم و اثرگذار در ارتباطات

ارتباط را میتوان اینطور تعریف کرد: انتقال پیام ازفردی به فرد دیگر.

الان شما در حال خواندن این مطلب هستید و من سعی میکنم در غالب نوشتار پیام خودم را به شما منتقل کنم.

فرستنده: فردی است که پیام ارتباط را منتقل می کند. فردی که تلاش می کند موضوع و آنچه در ذهنش وجود دارد را به محاطب خودش منتقل کند.

گیرنده: فردی که روبروی فرستنده هست و پیام را دریافت میکند.

نویز: آنچه باعث می شود پیام بصورت کامل و دقیق به گیرنده نرسد، نویز همان موانع ارتباط موثر است.

با توجه به تعاریف بالا برای داشتن یک ارتباط موثر باید فرستنده پیام، در بهترین حالت ممکن و به بهترین شکل ممکن پیام را به مخاطب یا همان گیرنده ارسال کند. شاید بتوان به جرات گفت نقش فرستنده پیام بسیار حیاتی است و او هست که باید تلاش کند پیام را بگونه ای ارسال کند که مخاطب (گیرنده) آن را بصورت کامل دریافت کند. البته از نقش گیرنده هم نباید غافل شد، چرا که او باید شنونده خوبی باشد تا پیام را کامل دریافت کند.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: مقدمه ای بر مهارت های فن بیان و ارتباطات کلامی

متاسفانه ما انسانها خیلی اوقات نمی توانیم پیام خودمان را بخوبی به مخاطب منتقل کنیم و این عدم توانایی منجر به ایجاد سوءتفاهم ها می شود.

نویز یا موانع ارتباط موثر می تواند شامل عوامل مختلفی باشد. در بسیاری از اوقات ما کلی صحبت میکنیم و حرف می زنیم تا بتوانیم مفهوم کلاممان را به مخاطب منتقل کنیم اما مخاطب ما کاملاً برداشت متفاوتی دارد. در ادامه برخی از این موانع را با هم مرور می کنیم:

ارتباط موثر

موانع فیزیکی یا فضای ارتباطی: سروصدا، زمان و مکان نادرست، و در کل فضای نامناسب می تواند منجر به ارسال ناقص پیام شود. تا بحال شده در یک سروصدای زیاد، نکته ای را به فردی گفته باشید و او صحبت شما را کاملاً اشتباه شنیده باشد؟

موانع گفتاری: زیاد اتفاق می افتد که به خاطر جملات اشتباهی که انتخاب میکنیم، باعث ایجاد سوءتفاهم در مخاطب می شویم. برای ارسال دقیق پیام، جمله بندی ها باید متناسب با فرد مقابل باشد. شاید شما هم این لطیفه را شنیده باشید:

فردی با یک خارجی روبرو میشود، فرد خارجی می گوید: هِلو، گود مورنینگ (Hello, Good Morning)، طرفی کمی تامل می کند و می گوید: محض محکم کاری که یه وقت فحش نداده باشی دو تا فحش بهت میدم: عوضی، بیشعور.

انتخاب رسانه و کانال نامناسب جهت انتقال پیام: بسته به شرایط باید از کانال مناسب پیام منتقل شود، گاهاً خوب است که رودرو با دیگران صحبت کنیم و گاهی هم نامه یا یک متن نوشتاری در فضای مجازی به مراتب از گفتار و کلام شفاهی، موثرتر است.

تفاوت های فرهنگی: مردمان هر شهر و منطقه ای فرهنگ های متفاوتی دارند، ممکن عبارتی در یک شهر، خوب و در شهر دیگری ناسزا باشد. علاوه براین فرهنگ و رفتار انسان ها با توجه به سن آنها هم متفاوت است، رفتار و گفتار یک فرد مسن با یک فرد جوان متفاوت است و اگر فرستنده پیام به این مسائل دقت نکند، احتمالاً پیام او کاملاً متفاوت به گیرنده می رسد.

عوامل مختلفی می تواند باعث نویز در ارتباطات شود و بعنوان موانع ارتباط موثر شناخته شود، موارد گفته شده در بالا بخشی از این نویزها و موانع بود که نقش عمده ای در پایین آوردن کیفیت ارتباطات ما دارند.

راهکاری که همواره در این زمینه پیشنهاد می شود، یادگیری اصول و مهارت های ارتباط موثر و ارتباط کلامی است که میتواند کمک کند پیام خودمان را به بهترین نحو ممکن به مخاطب منتقل کنیم.

جهت مشاهده توضیحات دوره، بر روی تصویر زیر کلیک نمایید

دوره فن بیان

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 2 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه