یکی از کارهایی که همه ما انسانها انجام می دهیم، قول دادن و یا وعده دادن است، به دیگران قول می دهیم که کاری را تا زمانی مشخص انجام دهیم. خب این موضوع شاید کاملاً بدیهی باشد، اما مشکل اینجاست که زیاد هستند افرادی که خوش قول نیستند و وعده ای می دهند و به آن عمل نمی کنند.
.
.
از این قبیل مثال ها فراوان است (اگر شما هم مثال یا خاطره ای از بدقولی دیگران دارید در قسمت نظرات در پایین همین صفحه، آنرا به اشتراک بگذارید.)
گاهاً دیده می شود سازمانی به خاطر این بدقولی ها، دچار هزینه های زیادی می شود، مانند مثال بالا که دیر رسیدن مواد اولیه و خوابیدن یکروز خط تولید یک شرکت باعث ایجاد خسارت و ضررهای زیادی به یک شرکت تولیدی می شود.
مطمئناً هیچ کسی دوست ندارد فرد بدقولی باشد، اما می توان به جرات گفت تقریبا تمام ما، حتی اگر شده یکبار، بدقولی کرده ایم. در ادامه دو توصیه برای شما دارم:
یکی از دلایل این بدقولی ها، وعده های سریع و تقریباً بدون تفکر است، مخاطب به ما می گوید، این ماشین چقدر برای تعمیر زمان نیاز دارد؟ تعمیرکار بدون اینکه به جوانب کار فکر کند، می گوید ۳۰ دقیقه، حالا در میان کار، مشکلی برای تجهیزاتش پیش می آید، مشتری های دیگری می آیند و میخواهند سوال کنند و یا بدنبال ماشینشان می آیند و همه اینها باعث می شود کار ۳۰ دقیقه ای ۳ ساعت طول بکشد.
پس بهتر است پیش از آنکه زمانی را اعلام کنیم، به کارهای جانبی دیگر فکر کنیم و زمان آنها را هم در نظر بگیریم
پیشنهاد دیگر این است که همیشه زمانی را جهت محکم کاری به زمان اصلی اضافه کنیم، اگر می دانیم کاری یک روزه تمام می شود، بهتر است این زمان را یکروز و نیم اعلام کنیم.
یادم می آید یکی از مشتری ها درخواستی برای یکی از دوره های مجازی وب سایت ما داشت، همکارم زمان انجام کار را یک روز اعلام کرد، اما من با توجه به اینکه مشتری عجله ای نداشت، گفتم ۳ روز دیگر کار شما انجام میشود.
از قضا آنروز مشکلی بوجود آمد و کار مشتری ۲ روز طول کشید. اما ما با توجه به قولی که داده بودیم، کار را به موقع و حتی زودتر تحویل دادم.
مزیت دیگر این زمان اضافه این است که اگر کار را زودتر تحویل دهید، مشتری و مخاطب شما خوشحال می شود و شما را فردی خوش قول و متعهد می داند، اما اگر حتی یکساعت هم تاخیر داشته باشید، فردی بدقول و مسئولیت ناپذیر شناخته می شوید.
پیشنهاد می کنم از همین امروز سعی کنید فرد خوش قولی باشید، و همه موانعی که می تواند باعث شود شما فردی بدقول شوید را شناسایی کنید و نکته دیگر اینکه، با بهانه های مختلف (مثل ترافیک) بدقولی های خودمان را توجیه نکنیم، مطمئناً عذرخواهی کوچک و گفتن صادقانه دلیل تاخیر برای شنونده هم قابل تحمل تر خواهد بود.
منتظر نظرات شما هستم.
دیدگاهتان را بنویسید