وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

کاربرد مکث در فن بیان و سخنرانی

کاربرد مکث در فن بیان و سخنرانی

خیلی وقت ها می ترسیم در بین صحبت هایمان مکث کنیم و ترجیح می دهیم از چاپرکن هایی مثل، اِاِ… ، درواقع، اووووم و …. استفاده کنیم. این موضوع یکی از اشتباهات رایجی است که در صحبت های افراد دیده می شود. مکث صحبت های شما را زیبا میکند و اگر مذاکره کننده هستید، مکث برایتان واجب است. در این مطلب در این خصوص برایتان گفته ام.

مکث در بین کلام می تواند تاثیر خوبی بر زیبایی کلام ما داشته باشد، البته بصورت صحیح. مکث می تواند کمک کند تا مخاطب درک بهتری از صحبت و مفهوم کلام ما داشته باشد و اگر بخوبی استفاده شود، تاثیر خیلی مطلوبی بر روی زیبایی سخنان ما هم میگذارد. در این مطلب که برداشتی از کتاب فن بیان و ارتباطات کلامی (نوشته خودم) است، درخصوص کاربرد مکث در فن بیان صحبت میکنیم.

البته اگر مکث زیاد باشد باعث می شود مخاطب از شنیدن کلام ما خسته شود، شاید دیده باشید افرادی که در گفته های خودشان و در بین تک تک کلمه ها مکث های خیلی ریزی دارند که باعث می شود صحبت آنها قطعه قطعه شود. این نوع گفتار اصلاً دلنشین نیست.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: مقدمه ای بر مهارت های فن بیان و ارتباطات کلامی

اما مکثهای صحیح می تواند توجه مخاطب را برای شما به ارمغان بیاورد، گاهاً مکث برای یک سخنران و در برخی از صحبت ها و البته مذاکره ها، از الزامات است.

به ما کمک می کند کلمه یا جمله مهم را بخوبی منتقل کنیم.
“فن بیان (مکث) در دنیای امروزی از نیازهای اساسی است”

گاهاً برای اینکه مخاطب به گفته ما فکر کند مکث می کنیم،
“مگر دیروز قرار نبود شما به شرکت سر بزنی (مکث)”

به هرحال نیاز است بین جمله های گفتارمان سکوتی کوتاه داشته باشیم تا به ذهن مخاطب فرصت تجزیه و تحلیل صحبت هایمان را بدهیم، در ضمن مکث به ذهن ما هم در پیدا کردن کلمات جدید کمک می کند.

مکث می تواند به ما کمک کند جاپرکن را حذف کنیم، اگر یادتان باشد گفتیم بهتر است بجای جا پرکن هایی مثل اِاِ… یا اومممم از سکوت استفاده کنیم.

باز هم می گویم استفاده صحیح ازمکث می تواند بیان شما را قوی کند و استفاده ناصحیح می تواند بیان شما مقطع و غیرقابل درک کند.

کاربرد مکث در سخنرانی و فن بیان

برای اینکه بتوانید بصورت صحیح از این اصل استفاده کنید دو  پشنهاد میتوانم به شما بدهم:

پیشنهاد اول:

سعی کنید گهگاهی صدای خودتان را ضبط کنید و در زمانی مناسب  به آن گوش کنید، آیا از نحوه صحبت کردن خودتان و مکثهایی که می کنید لذت می برید؟ کار بهتر این است که این صوت ها را به دوستانتان بدهید و از آنها نظر بخواهید.

پیشنهاد دوم:

به نحوه صحبت کردن مجری ها و گوینده های رادیو و تلویزیون با دقت گوش کنید، مجری ها و گوینده ها افرادی هستند که تمرین های فراوانی برای بهتر شدن صدا و بیان خودشان میکنند و بصورت حرفه ای از این اصول استفاده میکنند. سعی کنید با دقت به مکثهایی که میکنند توجه کنید و بهتر است با آنها هم صدا شوید و جملاتی که می گویند را تکرار کنید.

.

اگر مایلید در حوزه ارتباطات کلامی و داشتن بیانی عالی، کار کنید و قدرتمند باشید، دوره فن بیان و ارتباطات کلامی را به شما توصیه میکنم و مطمئنم این دوره می تواند تاثیر فوق العاده در ارتباطات و جذابیت های کلامی شما داشته باشد. با کلیک بر روی تصویر بالا می توانید اطلاعات این دوره ارزشمند را مطالعه نمایید.

دوره فن بیان

امتیاز ۴ از ۲ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

یک پاسخ به «۶ نمونه نامه اداری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 13 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه