وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی

نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی

سازمان ها و شرکتها هر ساله مبالغ بسیاری را صرف هدایا تبلیغاتی می کنند و به جرات می توان گفت حجم فراوانی از این هدایا تبلیغاتی در اوایل هر سال تهیه می شود. یکی از پرکاربردترین هدایا تبلیغاتی که سالهای فراوان مورد استفاده کسب و کارها قرار گرفته است، تقویم است. در نگاه اول تقویم […]

سازمان ها و شرکتها هر ساله مبالغ بسیاری را صرف هدایا تبلیغاتی می کنند و به جرات می توان گفت حجم فراوانی از این هدایا تبلیغاتی در اوایل هر سال تهیه می شود.

یکی از پرکاربردترین هدایا تبلیغاتی که سالهای فراوان مورد استفاده کسب و کارها قرار گرفته است، تقویم است. در نگاه اول تقویم (از هر نوع آن) می تواند برای هر مخاطبی مفید باشد، شاید به همین خاطر است که همه شرکت هایی که برای سال جدید هدایا تبلیغاتی تهیه می کنند تقویم و یا سررسید در اولویت انتخاب انها قرار دارد.

در این مطلب قصد ندارم به خوب یا بد بودن تقویم به عنوان یک هدیه تبلیغاتی بپردازم، (بعداً در مطلبی جداگانه در این خصوص خواهم نوشت)  بلکه صرفاً قصد دارم تقویم رومیزی که توسط ۴ شرکت بزرگ ایرانی بعنوان هدایا تبلیغاتی در سال ۹۵ ارائه شده است را اینجا مقایسه کنیم.

تقویم رومیزی اول : بانک ملت

طرحی ساده اما جذاب، استفاده از شعار “تغییر را  احساس کنید” در پایین تقویم. تصویر پشت تقویم که در بالای تصویر مشاهده می کنید در تمام صفحات با رنگ های متفاوت تکرار شده است.

هدایا تبلیغاتی بانک ملت

تقویم رومیزی دوم: بانک صادرات

در تمام صفحات از تصاویر بسیار ساده و پیش پا افتاده استفاده شده است (تصاویری که شاید براحتی بتوان در اینترنت یافت) فونت نوشته ها بزرگ و غیرحرفه ای است، شعار ” بانکداری نوین را با بانک صادرات ایران تجربه کنید” در زیر تقویم آمده ایت

هدایا تبلیغاتی بانک صادرات

تقویم رومیزی سوم : گلدیران، نماینده ال جی

از تصاویر تقریباً شلوغ استفاده شده، اما تصاویر زیبا تهیه شده اند و معلوم است برای آنها زحمت کشیده شده است. در صفحات مختلف، محصولات مختلف به نمایش گذاشته شده است.

هدایا تبلیغاتی ال جی

تقویم رومیزی چهارم: صنایع شیر پاک

تصاویر پشت تقویم ساده و زیبا هستند، تصویر برداری از محصولات را می توان گفت بخوبی انجام داده اند و می تواند طعم محصولات را منتقل کند، البته میشد صفحات مرتبط با روزها را زیباتر و شاید ساده تر طراحی کرد (سلیقه شخصی بنده هست)

هدایا تبلیغاتی شیرپاک

سعی کردم در کنار هر تقویم کمی هم توضیحات بنویسم، اما مسئله اصلی که هدف این مطلب بود در ادامه شرح داده ام:

تصاویر تقویم ها را خودم گرفتم و به همین خاطر ممکن است تصاویر بخوبی بیانگر کیفیت ، مطلوبیت و یا عدم مطلوبیت تقویم ها نباشد، اما شاید شما هم متوجه شده باشید که در بین این هدایا تبلیغاتی، تقویم بانک صادرات از کیفیت پایین تری برخوردار است، و البته در تمام صفحات آن از تصاویر نامناسب و کاملاً غیرحرفه ای استفاده شده است. (بر خلاف سایر موارد که در آنها سعی شده از تصاویر جذاب و یا لااقل مانند بانک ملت از تصاویر ساده و زیبا استفاده شود)

بعد از دیدن این تقویم ها سوالی که در ذهنم ایجاد شد این بود که مگر غیر از این است که هزینه تهیه این تقویم ها تقریبا یکسان است، یعنی هر ۴ شرکت هزینه ای تقریبا یکسان برای چاپ این تقویم ها پرداخت کرده اند ( این تقویم ها معمولاً بصورت کشوری و در تبراژ بالا چاپ می شود و بدیهی است که هزینه بالایی بابت چاپ آنها پرداخت می شود.) اما چرا بانک صادرات سعی نکرده از یک طراح حرفه ای بخواهد که طرحی زیبا برای ۱۲ ماه سال تهیه کند؟ آیا واقعا یک طراحی معمولی و نه چندان حرفه ای نمی توانست طرح بهتری تهیه کند؟ آیا بانک حاضر نبوده هزینه ای بابت طراحی صفحات که مطمئنا مبلغی بسیار ناچیز در برابر چاپ تقویم هاست پرداخت کند؟ چرا این بانک هزینه ای بسیار زیاد بابت چاپ این تقویم پرداخته کرده اما این کار بگونه ای نیست که یک مدیر این تقویم را روی میز خودش بگذارد؟

مطمئنا هر فردی بین این ۴ هدیه تبلیغاتی، تقویم بانک صادرات را انتخاب نمی کند.

زمانی که این سوالها برایم پیش می آید ناخودآگاه ذهنم به سمت این جمله می رود که در برخی از ارگان ها رابطه جای ضابطه را گرفته است.

به نظر شما علت چیست ؟

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + چهارده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه