وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

سخنرانی بداهه چیست؟ اصول و فرمول مهارت در بداهه گویی

سخنرانی بداهه چیست؟ اصول و فرمول مهارت در بداهه گویی

کاملاً طبیعی است که بدون آمادگی نتوانید داستان مناسب بگویید اما همین که بتوانید سخنرانی بداهه خودتان را با مد نظر قرار دادن چهار مرحله گفته شده در ۵ دقیقه ، بگونه ای که مخاطب متوجه صحبت های شما بشود، به انتها برسانید، کار فوق العاده ای انجام داده اید.

شما بعنوان یک مدیر، در یک جلسه سخنرانی به عنوان میهمان دعوت شده اید تا زمانی را در جلسه حضور داشته باشید. در این مراسم قرار نیست شما صحبت و سخنرانی داشته باشید. در اواسط سخنرانی، یه ناگاه، مجری از حضور شما قدردانی میکند و در میان جمع از شما خواهش می کند تا دقایقی را برای حضار صحبت کنید.

این زمان، یکی از سخت ترین و پر استرس ترین زمان هاست، چرا که شما اصلاً قصد صحبت نداشته اید و لذا هیچ آمادگی برای سخنرانی هم ندارید. متاسفانه بسیاری اوقات دیده می شود، فردی که در این شرایط است مشغول سخنرانی می شود اما حضار از حرف های او هیچ چیزی نمی فهمند.

مهارتی با نام سخنرانی بداهه یا سخنرانی فی البداهه وجود دارد که در صورت تمرین و تسلط به این مهارت و تکنیک، در این مواقع می توانید به راحتی از عهده یک سخنرانی کوتاه و البته اثرگذار بربیایید.

در این مطلب در خصوص این مهارت بیشتر حرف می زنیم.

ابتدا باید فرمول سخنرانی بداهه را بدانید. اینکه مسیر سخنرانی کوتاه شما به روندی دارد. فرمول سخنرانی بداهه به شرح زیر است:

فرمول و پیکره بنده کلی سخنرانی بداهه
مقدمه و معرفی + توضیح + مثال + جمع بندی

یک سخنرانی بداهه خوب این پیکره بندی را دارد، یعنی در شروع صحبت مقدمه و معرفی از موضوعی که میخواهید در مورد آن صحبت بکنید را می گویید، این مقدمه ممکن است کوتاه باشد،

♦ پیشنهاد میکنم سری به این صفحه هم بزنید:  اصول و فنون سخنرانی، پیکره بندی سخنرانی

پس از مقدمه و توضیح اینکه قرار است در مورد چه موضوعی صحبت کنید، باید به سراغ توضیح و اصل سخنرانی خودتان بروید. موضوعی که معرفی کرده اید را بسط و شرح بدهید.

در مرحله سوم بهتر است مثال بزنید، مثال زدن از موضوعی که در مورد آن صحبت می کنید، علاوه بر دلنشین تر و جذاب تر کردن سخنرانی بداهه شما، صحبت های شما را هم تکمیل تر و واضح تر می کند.

در مرحله چهارم و آخر سعی کنید بر روی گفته های خودتان جمع بندی داشته باشید و یک بار بصورت سریع، آنچه گفته اید را مرور کنید.

این مطلب را هم بخوانید: اصول و فنون سخنرانی، فرمول پیکره بندی سخنرانی

۴ مرحله بالا صرفاً ۴ گام اصلی سخنرانی بداهه است و اگر بخواهید سخنرانی بهتری داشته باشید باید چاشنی های بیشتری را به سخنرانی خودتان اضافه کنید.

بعنوان مثال می توانید شروع صحبتتان را با یک داستان و یا خاطره آغاز کنید و یا یک آمار و موضوع تعجب آور را بگویید، و یا اینکه در پایان داستان یا خاطره ای آموزنده و مرتبط بگویید.

البته کاملاً طبیعی است که بدون آمادگی نتوانید داستان مناسب بگویید اما همین که بتوانید سخنرانی بداهه خودتان را با مد نظر قرار دادن چهار مرحله گفته شده در ۵ دقیقه ، بگونه ای که مخاطب متوجه صحبت های شما بشود، به انتها برسانید، کار فوق العاده ای انجام داده اید.

نکته آخر که کوتاه از آن می گذریم، تمرین است. برای یادگیری سخنرانی بداهه باید تمرین کنید، این تمرین ها باید مداوم و حتی روزانه باشد. در مطالب بعدی در خصوص تمرین های بداهه گویی با هم بیشتر صحبت می کنیم.

دوره فن بیان

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

یک پاسخ به «سندروم کیک ثابت در مذاکره چیست؟»

امیرقرمزچشمه گفت:

مطااب ارایه شده مستند و جامع بود و تمایل دارم بدای ارتقا و پیشرفت در امرفروش با نیت قلبی خودم مبنی بر رساندن خیر و برکت ومنفعت به همنوعانم با مجموعه شما تعامل داشته باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 13 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه