وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

نحوه بیان مشکل در مذاکرات (رادیوآموزش ۲۶)

نحوه بیان مشکل در مذاکرات (رادیوآموزش ۲۶)

برای همه ما اتفاق افتاده که لازم باشه برای حل یک تعارض یا بیان نارضایتی خودمون با فردی مذاکره کنیم. فرق نمی کنه این مذاکرات در چه زمینه ای باشه، ممکنه حقوق ما به اندازه کافی اضافه نشده باشه، یا تیم کاری ما در یک پروژه بزرگ شرکت، به اندازه تیم های دیگه پاداش دریافت […]

برای همه ما اتفاق افتاده که لازم باشه برای حل یک تعارض یا بیان نارضایتی خودمون با فردی مذاکره کنیم. فرق نمی کنه این مذاکرات در چه زمینه ای باشه، ممکنه حقوق ما به اندازه کافی اضافه نشده باشه، یا تیم کاری ما در یک پروژه بزرگ شرکت، به اندازه تیم های دیگه پاداش دریافت نکرده باشه و لازم باشه برای دریافت حق تیم با مدیر ارشد مذاکره کنیم و یا حتی تعارض و اختلاف نظرهای خانوادگی.

به هرحال قسمتی از زندگی و کسب وکار ما شامل مذاکرات مختلفی هست که در اونها باید تعارضی حل بشه یا حداقل باید مشکل و مسئله ای که از نظر ما رخ داده، بیان بشه.

در فایل صوتی این هفته، نکته ای کوتاه در این خصوص را مطرح کرده ام که رعایت اون میتونه به شما کمک کنه در این نوع از مذاکرات نتیجه بهتری بگیرید.

 

جهت دانلود فایل صوتی اینجـــــــــــــــا کلیک نمایید

 

متن فایل صوتی بالا (رادیو آموزش ۲۶ )

با نام و یاد خدا

عرض سلام دارم خدمت همه دوستان و همراهان گرامی

مجتبی شیخ علی هستم و خوشحالم که با یک فایل صوتی دیگه در خدمت شما هستم.

در کانال تلگرامی آموزگرام و سایت Sheikhali.ir در خصوص مذاکره نکات بسیار زیادی را بهش اشاره کردیم و در موردش صحبت کردیم و فایل های صوتی مختلفی را در این زمینه آماده کردیم

در این فایل صوتی در خصوص یکی از نکاتی که میتونه به اثربخش تر شدن مذاکرات ما و به منتج شدن به نتایج بسیار دعالی در مذاکرات بهمون کمک کنه، صحبت کنیم.

تعارض در مذاکرات

مذاکره کنندگان حرفه ای معمولا سعی میکنن در مذاکرات خودشون، بخصوص مذاکراتی که قرار هست تعارضی حل بشه، سعی میکنند در مورد خودشون صحبت کنند نه طرف مقابل.

منظورم چی هست؟ خیلی اوقات در مذاکرات، بخصوص مذاکره هایی که قرار هست یک تعارض حل بشه، افراد در مورد دیگران شروع به صحبت میکنند و سعی می کنند طرف مقابل را  محکوم بکنن و تقصیرها، ایرادها و مشکلات را گردن طرف مقابل بندازند.

نکته ای مهمی که وجود داره اینه که اگر در مذاکراتتون بتونید مسئله را از دید خودتون تشریح بکنید و معرفی بکنید میتونید مذاکره بهتری داشته باشید، به عنوان مثال، وقتی فردی میگه: «من احساس می کنم در این کار و پروژه حق من ضایع شده و من نتونستم به حق خودم دست پیدا بکنم،» صحبت و بیان جذاب تر و بهتری داشته تا اینکه بگوید: « من احساس می کنم شما در این پروژه حق من را خوردید و اون چیزی که باید به من پرداخت می کردید را نکردید»

یا به عنوان مثالی دیگر، وقتی فردی میگه: «گروه ما در تیم مورد تبعیض قرار گرفته» سخن بهتری را گفته تا زمانی که این فرد بگه که : « شما حق گروه ما را پایمال کردید و به گروه ما رسیدگی نکردید»

اگر سعی بکنید در مورد دیگران صحبت بکنید ، اگر سعی بکنید به آنها انتقاد بکنید، اونها هم سعی میکنند در مقابل شما گارد دفاعی بگیرند. این نوع سبک صحبت کردن و این نوع سبک بیان کردن موضوع خیلی اوقات باعث میشه طرف مقابل اصلاً به صحبت های شما توجه نکنه یا بدتر از اون خیلی اوقات باعث میشه طرف مقابل عصبانی هم بشه.

وقتی شما توپ را در زمین حریف میندازید و حریفتون یا مخاطبتون را مقصر اصلی میدونید (مستقیماً او را مقصر اصلی بنامید) اون مخاطب سعی میکنه در مقابل شما گارد دفاعی بگیره، سعی میکنه از خودش دفاع بکنه .

درصورتی که اگر بتونید به سبکی که به شما گفتم مسئله و مشکل را بیان بکنید میزان دفاع مخاطب یا میزان قبول نکردن حرف شما به مراتب کاهش پیدا میکنه و احتمالا میتونید یک مذاکره بهتری را داشته باشید، در صورتی که در حالت دیگه، یعنی مقصر نشون دادن مخاطب، شما دارید اون مخاطب را تحریک می کنید که نسبت به صحبت های شما واکنش دفاعی نشون بده و این موضوع سبب میشه که نتونید اطلاعات خوبی دریافت کنید و نتونید مذاکره خوبی داشته باشید.

پس برای اینکه بتونید یک مذاکره خوب داشته باشید، خصوصاً در مواردی که یک تعارض وجود داره، سعی کنید مسئله را از دیدگاه خودتون بیان کنید و مخاطب خودتون را مقصر قرار ندید.

امیدوارم این فایل صوتی کوتاه بتونه به شما کمک کنه ارتباط و مذاکره بهتری داشته باشید.

برای همتون ارزوی پیروزی و موفقیت میکنم، شما می توانید مابقی فایل ها را از کانال تلگرامی آموزگرام و یا وب سایت های Iran-Acaddemy.org و یا Sheikhali.ir دانلود نمایید.

خوشحال میشیم این فایل ها را با دوستانتون به اشتراک بذارید

پیروز و موفق باشید/

امتیاز ۰ از ۰ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه