وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

حرف های مهم و بی خاصیت

حرف های مهم و بی خاصیت

خیلی وقت ها جلسات کاری خسته کننده و بدون اثربخشی میشود و یکی از مهمترین دلایل این موضوع، حرف های بی خاصیت اما به ظاهر مهم است. در این مطلب در مورد این حرف ها بیشتر توضیح داده ام.

تلویزیون را روشن می کنید، کارشناس مشغول صحبت در خصوص کمبود آب و بحران های مرتبط با آن است، از طرفی دولت را مقصر می داند و از طرف دیگر مردم را نصیحت به صرفه جویی می کند.

یا تصور کنید اخبار را نگاه می کنید، گوینده، خبر یک کنفرانس مهم را در خصوص معضلات بیکاری می دهد و برخی از بزرگان در این خصوص صحبت می کنند و ایده هایی میدهند.

اما هیچ کدام از موارد بالا نتیجه ای در بر ندارد، حرف های مهمی که بدون نتیجه هستند، حرف هایی که به ظاهر مهم هستند اما خاصیت ندارند، چون بدون نتیجه اند.

حرف های مهم و بی خاصیت

همین موضوع در شرکت ها و سازمان ها هم مشاهده می شود، جلسات کاری و جلسات مدیریتی که پر است از حرفهای مهم و شیک، اما هیچ کدام از این حرفها، نتیجه و اثربخشی خاصی برای شرکت و سازمان ندارد.

شما هم به جلسات خودتان و صحبت های خودتان دقت کنید، چقدر از صحبت ها و جلسات شما از نوع حرف های مهم اما بی خاصیت است.

حرف هایی که صرفاً در خصوص خوبی های شرکت است و مواردی است که همه می دانند و بیان آن هیچ دردی را از شرکت دوا نمی کند.

این گفتگوها و این صحبت ها علاوه بر طولانی کردن زمان جلسات کاری، علاوه بر خسته کردن شرکت کنندگان جلسه، اثربخشی جلسه را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

تابحال شده است از جلسه ای بیرون بیایید اما احساس کنید در آن جلسه چند ساعته هیچ حرف مفیدی گفته نشد؟؟

اگر شما یک مدیر هستید، اگر فردی هستید که دستور جلسات را تهیه می کنید، اگر فردی هستید که در جلسات کاری و یا هر جلسه دیگر، صحبت کننده اصلی هستید، سعی کنید از حاشیه و هم چنین از حرف های مهم اما بی خاصیت و بی فایده بر حذر باشید، حرف هایی که هیچ فایده ای برای شما، شرکت کنندگان در جلسه و سازمانتان ندارد.

این مطلب را هم بخوانید: چگونه دیگران را به گوش دادن به حرف هایمان ترغیب کنیم؟

راستی، همین موضوع در جمع های خانودگی هم وجود دارد، در مهمانی کنار یکدیگر نشسته ایم و گرم بحث بر سر موضوع بظاهر مهمی هستیم، (مثلاً یکی از برجام حمایت می کند و دیگری در رد آن نظریه می دهد) حرفها، حرف های مهمی هستند، اما آیا دردی از خانواده ما، ذهن ما، مشکلات ما حل می کند؟ آیا به بهبود روابط ما کمک می کند؟ آیا یادگیری ما را افزایش می دهد؟ اصلاً آیا لذت مهمانی ما را بیشتر میکند یا کمتر؟

مراقب حرف ها و صحبت های مهم اما بی خاصیت باشید.

پی نوشت: این مطلب برداشتی از نظریه Skilled Incompetence یا “مهارت انجام کارهای مهم اما بی نتیجه” توسط کریس آرگریس بود.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

5 دیدگاه دربارهٔ «چگونه مشتری را متقاعدسازی و جذب کنیم ؟»

پروانه گفت:

سلام خدمت استادشیخ علی.من ازروهنماییهای شمااستفاده زیادی میکنم وبابت همین خیلی ممنون هستم.اماسوالی دارم واون اینکه من چطورمیتونم بدون سرمایه کاریرو درمنزل انجام بدم وترس اینرو هم نداشته باشم ک درفروشش ممکنه برام مشکل پیش بیاد؟چون ممکنه من کا هاییرو درمنزل انجام بدم مثل پختن شیرینیهای خونگی.اماتا قلق فر واندازه پخت وهرکارممکنی دراین راه ممکنه سرمایه زیادی ازمن بگیره وبعدحالا مشکل فروش داشته باشم.میخوام بدونم بدون سرمایه وبازمان کم چطورمیتونم باضررکمترکاروکسب درآمدکنم.ممنون ازلطفتون

مجتبی شیخ علی گفت:

وست گرامی سلام در وهله اول از شما سپاسگزارم که مطالب را دنبال می فرماییدو از این موضوع واقعا خوشحال هستم. در خصوص سوالی که فرمودید: …………. نکته اول، هر کاری نیاز به سرمایه دارد، حتی اگر شده اندک، به عنوان مثال شما برای پخت شیرینی خانگی هم به یک سرمایه حداقلی نیاز دارید. ……… نکته دوم: مطمئنا من و یا دیگران نمی توانم به شما پیشنهاد مستقیم در خصوص راه اندازی کاری را بدهیم، اما بنده نکات و راهنمایی هایی در این خصوص را برایتان می نویسم ………. نکته سوم : پیشنهاد می کنم در کارتان بدنبال راهکارهایی باشید که بتوانید اول سفارش بگیرید و بعد محصولی را تولید کنید (البته کارهایی مثل نقاشی، ساخت گل های تزئینی و … که بسیاری از خانم ها این کار را انجام میدهند خطر خراب شدن را ندارد.) برای این موضوع روی اینترنت و شبکه های اجتماعی می تونید حساب باز کنید، مثلا برای سفارش کیک تولد و یا مناسبتی می تونید در اینستاگرام و شبکه هایی مثل کلوب و … نمونه کارهاتون را معرفی کنید و باقیمتی کمتر از قنادی کیک را ارائه کنید. فقط باید چند نمونه برای معرفی داشته باشید که اون را هم می تونید برای برخی از اقوام و دوستانتون درست کنید………… نکته چهارم: آشپزی صرفا یک نمونه بود، باید علاقه مندی خودتون را پیدا کنید، روی اون زمینه کار کنید تا قوی و با مهارت بشید و بعد از طریق اون مهارت درآمد کسب کنید، لازمه این کار صبر و استقامت هست، چون این سبک کارهای کارآفرینانه مقداری زمان می بره تا درمسیر کسب درآمد خوب بیافته. …………. امیدوارم وارد هر حرفه ای که شدید پیروز و موفق باشید

نصیری گفت:

سلام . درصورت امکان مطالب قابل ارسال را به این ایمیل نیز ارسال فرمایید . با تشکر

sheikhali گفت:

دوست گرامی سلام در وهله اول از شما سپاسگزارم که مطالب را دنبال می فرماییدو از این موضوع واقعا خوشحال هستم. در خصوص سوالی که فرمودید: …………. نکته اول، هر کاری نیاز به سرمایه دارد، حتی اگر شده اندک، به عنوان مثال شما برای پخت شیرینی خانگی هم به یک سرمایه حداقلی نیاز دارید. ……… نکته دوم: مطمئنا من و یا دیگران نمی توانم به شما پیشنهاد مستقیم در خصوص راه اندازی کاری را بدهیم، اما بنده نکات و راهنمایی هایی در این خصوص را برایتان می نویسم ………. نکته سوم : پیشنهاد می کنم در کارتان بدنبال راهکارهایی باشید که بتوانید اول سفارش بگیرید و بعد محصولی را تولید کنید (البته کارهایی مثل نقاشی، ساخت گل های تزئینی و … که بسیاری از خانم ها این کار را انجام میدهند خطر خراب شدن را ندارد.) برای این موضوع روی اینترنت و شبکه های اجتماعی می تونید حساب باز کنید، مثلا برای سفارش کیک تولد و یا مناسبتی می تونید در اینستاگرام و شبکه هایی مثل کلوب و … نمونه کارهاتون را معرفی کنید و باقیمتی کمتر از قنادی کیک را ارائه کنید. فقط باید چند نمونه برای معرفی داشته باشید که اون را هم می تونید برای برخی از اقوام و دوستانتون درست کنید………… نکته چهارم: آشپزی صرفا یک نمونه بود، باید علاقه مندی خودتون را پیدا کنید، روی اون زمینه کار کنید تا قوی و با مهارت بشید و بعد از طریق اون مهارت درآمد کسب کنید، لازمه این کار صبر و استقامت هست، چون این سبک کارهای کارآفرینانه مقداری زمان می بره تا درمسیر کسب درآمد خوب بیافته. …………. امیدوارم وارد هر حرفه ای که شدید پیروز و موفق باشید

امین غیبی گفت:

سلام .ضمن تشکر از مدیریت سایت بابت همه مطالب مفید،
کسانی که به دنبال کسب درآمد واقعی و معقول هستند
پیشنهاد میکنم برن توی سایت خدمات یاب و کارشون رو شروع کنند:
https://khadamatyab.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه