وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

اصول مذاکرات بین المللی | مذاکره با ژاپن

اصول مذاکرات بین المللی | مذاکره با ژاپن

در چند مطلب که برداشتی از کتاب شایستگی های یک مذاکره کننده حرفه ای نوشته دکتر حیدری است، به اداب و اصولی که در مذاکره های بین المللی باید رعایت شود، پرداختیم، در این مطلب اصول مذاکره در ژاپن را مرور میکنیم

یکی از بخش های اصول و فنون مذاکره، اصول مذاکرات بین المللی است که برای مذاکره کنندگانی که می خواهند در خارج از کشورمان مذاکره داشته باشند، بسیار مهم و حیاتی است.

بی شک ما حداقل به تعداد کشورهای موجود، فرهنگ های محتلف و سبک های مختلف مذاکره داریم و با دانستن حداقل هایی از هر کشور، می توانیم در مذاکره با آن کشور موفق باشیم.

برای این سری از مطالب به سراغ کتاب شایستگی های یک مذاکره کننده، نوشته دکتر مسعود حیدری رفتیم.

—> پیشنهاد می کنم این مطلب را هم مطالعه نمایید: اصول مذاکرات بین المللی |مذاکره با مالزی

در این مطلب اصول و آداب مذاکره با کشور ژاپن را مرور می کنیم.

  • در صورتی که در مذاکرات با طرف ژاپنی از مشاوران حقوقی استفاده شود ایشان ناراحت میشوند و ممکن است این عمل را به عنوان نشانه های عدم اعتماد طرف مقابل تلقی نمایند.
  • نه تنها قیمت، کیفیت، شرایط فروش و حمل برای آنها مهم است، بلکه تاریخچه شرکت و  شخصیت کارکنان نیز برای ایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • به روابط شخصی بیش از قراردادهای حقوقی اهمیت می دهند.
  • آنها برای اینکه به شرکای احتمالی خود اعتماد کنند، تمایل دارند اطلاعات لازم را در مورد ایشان به دست آورند.
  • در ژاپن اقدامات قانونی و حقوقی به عنوان آخرین راه حل مورد توجه قرار می گیرد.
  • ژاپنی ها پس از آشنایی مقدماتی اغلب علاقه مندند که در خارج از شرکت و در مجالس میهمانی با طرف مقابل آشنا شوند و روابط عمیق تری را با ایشان برقرار کنند.
  • در فرهنگ ژاپنی ارتباط میان انسان ها و بیان عواطف و احساسات به صورتی غیرمستقیم صورت می گیرد
  • مذاکره کنندگان ژاپنی برای حفظ آبروی طرف مقابل ارزش زیادی قائل اند
  • زمانی که با گفته های طرف مقابل مخالف اند، مستقیما به مخالفت برنمی خیزند.
  • “بلی گفتن” در این فرهنگ به معنی موافقت نیست بلکه معنای آن صرفا این است که دارم به گفته های شما گوش میدهم.
  • مذاکره کنندگان ژاپنی پرسش مستقیم از طرف مقابل را بی احترامی می دانند.
  • تنها بر اساس پیشنهادهای مطرح شده مذاکره کنندگان ژاپنی میتوان به منافع واقعی آنها پی برد.
  •  در این کشور فرهنگ ارتباط غیرمستقیم حاکم است
مطالب دیگر در این زمینه : آداب مذاکره با چین –  مذاکره با سوئیس

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

16 دیدگاه دربارهٔ «چند نکته در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری»

لیلا مفاخری گفت:

سلام استاد .فوق العاده بود .

خلیل قاسمی پور گفت:

سلام،بسیار عالی و کاربردی

sh.f گفت:

باسلام
در قسمت نمونه اداری نباید از کلمه بازگشت به نامه ارسالی به جای پیرو استفاده می شد؟

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می توانید از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

sh.f گفت:

باسلام
توضیح درباره تفاوت بین عطف و پیرو و بازگشت بسیار مفید بود. ممنون

مهرداد گفت:

با سلام
مدیریت محترم نیست بلکه مدیر محترم است
بنابراین به جای مدیریت محترم از مدیر محترم استفاده میشود

آرش گفت:

سلام. باتوجه به توضیحات ارائه شده فکر کنم نمونه نامه باید به جای پیرو از بازگشت استفاده میشد.

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می شود از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید.

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

محمد گفت:

با سلام
اگر پیرو دو نامه، نامه سومی بزنیم بهتر است بنویسیم:
پیرو نامه های شماره … و شماره …
یا
پیرو نامه شماره … و نامه شماره …

محمد گفت:

استاد محترم
با سلام و احترام
از مطالب ارائه شده بهره بردم البته به‌نظر بنده در نمونه نامه اداری، شایسته است به‌عوض کلمه (مدیریت) نوشته شود (مدیر محترم) چون مدیریت در واقع حوزه مدیریت است و از آنجاکه نمی تواند به‌عنوان مخاطب قرار گیرد صحیح نیست.همچنین این مهم راجع به کلمه (ریاست) هم مستتر اس.

مجتبی شیخ علی گفت:

درود برشما
ممنون از نکته ای که فرمودید
البته در واژه نامه ها، مدیریت را به معنال مدیر بودن هم ترجمه می کنند و البته توجه به عرف هم مهم است. شما وقتی از واژه مدیر محترم استفاده میکنید، ممکن است این حس منتقل شود که احترام کافی نگذاشته ایم اما مدیریت محترم، این حس را منتقل نمی کند. (یه جورایی میشه مثل بفرما و بفرمایید)
وقتی معنای کلمات در عرف و نظر جامعه تغییر میکند، گهگاهی می شود همراهی کرد و از آنها استفاده کرد.
باز هم ممنون از نظر و لطف شما

مجید گفت:

سلام در ارسال پیام از چارگون میتوان برای گیرندگان غیر اصل رونوشت به کار نبرد وبرای تعداد مشخص گیدنده اصل اسامی را جستجو کرد؟

رضا گفت:

با سلام و خسته نباشید
اشاره حضرتعالی به موضوع عرف به طور کل بجاست ولی در مواقعی که بشود موارد صحیح را جایگزین نمود باید تلاش کنیم ، مورد صحیح را بکار ببریم به ویژه اینکه کلمه “محترم” برای فرد بکار می رود نه مکان. بنابراین بهتر است بجای مدیریت محترم از مدیر محترم… و بجای ریاست محترم از رئیس محترم … استفاده شود.

مجتبی شیخ علی گفت:

سلام و درود برشما
نکته ای که فرمودید کاملاً بجا و صحیح است.
بهتر است اینگونه که شما بیان کردید نوشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 15 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه