کسب و کار

۷ جاذبه تبلیغاتی که تبلیغ شما را اثربخش می کند.

چگونه تبلیغات را اثرگذارتر کنیم؟

جاذبه  تبلیغات، ابزارهایی هستند که کمک می کند تا یک کمپین و یا استراتژی تبلیغاتی، بهتر پیش برود. معمولاً تبلیغ چی ها و مشاوران تبلیغات با استفاده از این جاذبه های تبلیغاتی سعی می کنند جذابیت بیشتری را ایجاد کرده و مخاطب بیشتری را به سمت تبلیغ خلق شده، سوق بدهند.

در این مطلب به سراغ ۷ جاذبه تبلیغاتی می رویم که آقای دکتر دهقان، در کتاب کمپین تبلیغاتی به آنها اشاره کرده اند.

 

جاذبه های منطقی (Rational)

زمانی که قرار است در یک تبلیغ از جاذبه های منطقی استفاده شود، تمرکز بر روی ویژگی ها و بیان نکات ملموس یک محصول است. در این تبلیغ ها از منافع محصول هم صحبت می شود. (چگونه با معرفی منفعت ها، فروش بیشتری داشته باشیم؟ )

در این مدل تبلیغ، سازنده تبلیغ سعی می کند مخاطب را با ابعاد و ویژگی های محصول یا برند و هم چنین منافعی که ایجاد میکند، آشنا کند.

دراین سبک تبلیغ از پرداختن به مسائل حاشیه ای و احساسی خودداری می شود.

بعنوان مثال تبلیغ منطقی برای تلویزیون می تواند شامل این دیالوگ ها باشد.

  • تلویزیون تا ۶۰ اینچ
  • کیفیت تصویر ۴k
  • با خدمات پس از فروش گسترده

 

جاذبه های احساسی یا هیجانی (Emotional)

در این سبک تبلیغاتی سعی می شود بر روی احساسات تاکید شود. در این سبک تبلیغاتی، عکس مدل جاذبه منطقی ، رویکرد بر روی تحریک هیجانات و احساسات مخاطب است.

در این سبک خیلی تلاش نمی شود که ویژگی های محصول یا خدمت بیان شود، بلکه با استفاده از تصاویر و هیجانات سعی می شود مخاطب را درگیر کرد. در این سبک از المان های طبیعت، موسیقی، شعر و … استفاده می شود.

در این تبلیغات باید سعی کرد، بین المان های احساسی و ویژگی های محصول یک ارتباط مناسب برقرار شود.

بعنوان مثال وقتی یک خودروساز، در تبلیغ خودرو خودش از طبیعت و جاده های پر پیچ و خم در جنگل به همراه یک موسیقی آرام، استفاده می کند، از این سبک بهره جسته است. در این تبلیغ می خواهد رانندگی مطمئن و آرام را به مخاطب نشان دهد.

 

 

جاذبه ترس در تبلیغات

در این سبک تبلیغات سعی می شود از ترس برای اقدام مخاطب استفاده شود. در اصول متقاعدسازی گفته می شود تاثیر ترس، ۲٫۵ برابر بیشتر از حس مطلوب، تاثیرگذار است. به همین جهت در امر تبلیغات هم از این موضوع می توان استفاده کرد.

این سبک تبلیغاتی، برای تبلیغات شرکت ها بیمه ای می تواند کاربردی باشد، وقتی در تبلیغ نشان می دهند که در صورت نداشتن بیمه ممکن است دچار دردسر شوید، از این سبک استفاده شده است و حتی زمانی که دنیای آلوده و محیط زیست سیاه و کثیف را نشان می دهند و در انتها این را نتیجه رفتارهای نامناسب ما انسان ها نشان می دهند، از همین جاذبه بهره برده اند.

شاید شما هم این تبلیغ را به یاد بیاورید که فردی به هر مکانی که وارد می شود، همه از او فرار می کنند، سپس ادکلنی می زند و همه همراه او می شوند. اینکه دیگران از ما فرار کنند، از همین سبک تبلیغ است.

آقای دکتر دهقان در کمپین تبلیغاتی که برای لاستیک دنا طراحی کرده اند و شاید شما هم دیده باشید از این سبک استفاده کرده اند. در این تبلیغ، تعمیرکار لاستیک به راننده می گویند: “لاستیک دنا نخرید، چون پنجر نمی شود.”

بعنوان نکته آخر در این سبک، باید گفت استفاده از این روش، باید کاملاً حساب شده باشد، زیرا می تواند نتیجه عکس هم بدهد

در تبلیغات بالا، بانک  مرکزی از این سبک استفاده کرده است

 

 

 

جاذبه خنده و طنز در تبلیغات (Humor)

این سبک در نقطه مقابل سبک ترس قرار دارد و با حس مثبت و مفرحی که در مخاطب ایجاد می کند، می تواند سبکی اثرگذار باشد.

بسیاری از متخصصان معتقد هستند که این سبک می تواند بسیار اثرگذار باشد. استفاده از طنز برای محصولات تندمصرف و همچنین محصولاتی که برای تفریح استفاده می شوند، مناسب است.

توصیه می شود برای استفاده از طنز، حتماً ابعاد و ویژگی های محصول را در نظر بگیرید و طنز تبلیغ را به سمت محصول ببرید. یکی از شیوه هایی که در این سبک مورد استفاده قرار می گیرد، تکنیک دروغ بزرگ در تبلیغات است که ما در دوره بازاریابی چریکی و دوره تبلیغات اثرگذار، به تشریح این موضوع و این روش پرداخته ایم.

طنز باید بر روی نقاط قوت محصول باشد و همچنین نباید چنان سخت و گنگ باشد که مخاطب متوجه آن نشود

 

 

جاذبه های جنسی

این سبک را بیشتر در تبلیغات تجاری دیگر کشورها می بینیم که از بدن زنان و مردان برای جذاب تر کردن تبلیغ و جذب مخاطب استفاده می کنند. این موضوع در کشور ما ممنوع است اما باز هم دیده می شود که استفاده از بازیگران خانم و یا افراد خاص در برخی تبلیغ ها، از همین سبک بوده و صرفاً برای جذب مخاطب و تاثیرگذاری بر مخاطب است.

این سبک برای محصولات آرایشی، مواد بدنسازی و مناسب بدن و … بیشتر استفاده میشود.

 

جاذبه بازگشت به گذشته یا نوستالژی (Nostalogia)

همه ما گذشته ای داریم که مربوط به کشور ما، جغرافیا، فرهنگ، منطقه، قومیت، دین و مذهب و هر چیز دیگری است که تلخ یا شیرین قسمتی از زندگی ماست.

این دوران که برای خیلی ها شامل دوران کودکی می شود شیرین است و خیلی ها دوست دارند به دوران کودکی خودشان بازگردند.

طبق برخی از پژوهش ها نیمی از بزرگسالان معتقد هستند که اوضاع گذشته بهتر اوضاع امروزی بوده است و خیلی ها دوران کودکی خودشان را بهترین دوران زندگی می دانند. حال اگر در تبلیغات از خاطرات و نوستالژی ها استفاده کنیم می توانیم تاثیر مطلوب تری بر روی مخاطب بگذاریم.

بعنوان مثال وقتی یک و یک در تبلیغاتش یک گذر زمانی از گذشته تا به امروز را نشان می دهد، می خواهد از این سبک بهره بگیرد.

این سبک تبلیغ را در لینک روبرو مشاهده نمایید: تیزر زیبای بیسکوییت گرجی و استاد شجریان

 

جاذبه همذات پنداری در تبلیغات

همه ما این تجربه را داریم، زمانی که مشغول دیدن یک فیلم هستیم، خودمان را به جای قهرمان فیلم می گذاریم و با او همذات پنداری می کنیم. خیلی ها در این حس خیلی شدید فرو می روند و شروع می کنند به دشمنان قهرمان فیلم، ناسزا می گویند و یا حتی سعی می کنند با صدای بلند قهرمان فیلم را راهنمایی کنند.

از همین موضوع می توان در تبلیغات استفاده کرد. بعنوان مثال تبلیغی که توسط آقای دهقان برای تولی پرس تهیه شده است، پیرمردی با چهره ای جذاب و دوست داشتنی این دیالوگ را می گوید: “۴۰ سال است که دریا را می شناسم و هنوز به آن اعتماد دارم.”

این تیزر هم از سبک نوستالژی استفاده کرده است و هم از همذات پنداری.

 

این سبک هایی که در این مطلب خدمتتان ارایه شد می تواند سبک هایی باشد که به شما کمک کند تا در تبلیغات مخاطب بیشتری را به سمت تبلیغ خودتان جذب کنید و این جذب، اثربخشی تبلیغات شما را بالا خواهد برد.

بزودی در دوره تبلیغات اثربخش، نکات کاملتری در حوزه تبلیغات را به شما آموزش خواهم داد.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + ده =

بستن