متاسفانه زمانی که صحبت از حقوق و دستمزد می شود، میزان دریافتی خانم ها در خیلی از مواقع پایین تر آقایان است و این موضوع صرفاً مختص کشور ما نیست. همه ما زیاد دیده ایم که خانم ها با توانمندی های بالا، در یک جایگاه شغلی، رقمی پایین تر از آقایان در همان رده شغلی دریافت می کنند.
در این مطلب که برداشت شده از مقاله ای با عنوانAre Salary Negotiation Skills Different for Men and Women در سایت pon دانشگاه هاروارد است، راهکارهایی برای مذاکره حقوق و دستمزد خانم ها را مرور می کنیم. البته نمی توان گفت این نکات صرفاً برای خانم هاست اما بیشتر تحقیقات و موضوعات مطرح شده با توجه قرار دادن خانم ها صورت گرفته است.
امیدوارم این نکات بتواند به شما برای داشتن حقوقی بهتر کمک کند.
اگر سازمانتان می خواهید حقوق بیشتری را درخواست کنید و برای آن مذاکره کنید، حتماً رفتارها و بازخوردهای سرپرست و مدیر خودتان را بررسی کنید. این شناخت و آمادگی داشتن از ویژگی های مدیرتان می تواند به شما کمک کند فرایند جلسه و مذاکره را بهتر پیش ببرید.
موضوع دیگر این است که بدنبال افرادی باشید که از شما حمایت کنند. بعنوان مثال ممکن است در سازمان شما اضافه شدن حقوق با دستور مدیرعامل انجام شود. شما می توانید برای نتیجه بخش تر شدن مذاکره پیش از صحبت با مدیرعامل از مدیر مستقیم خودتان بخواهید تا شما را همراهی کند و از شما برای دریافت حقوق بیشتر حمایت کند.
زیاد دیده ام که یک مدیر داخلی در مذاکره حقوق و دستمزد یک نفر وارد می شود و با حمایتی که انجام می دهد، حقوق آن کارمند را به راحتی افزایش می دهد.
این موضوع برای خانم ها مهم تر است، چرا که خیلی اوقات ممکن است مدیر ارشد، به علت عدم آگاهی کامل به توانمندی ها کارمند خانم، آن حقوقی که حق او است را نپردازد و مدیر مربوطه می تواند این توانمندی را برای مدیرارشد توضیح دهد.
تحقیق ها و بررسی ها نشان داده که وقتی اطلاعات پیش از مذاکره حقوق، مانند حقوق همسالان، حقوق افراد همرده در همان صنعت در دسترس باشد، خانم های مذاکره بهتری انجام می دهند.
برای اینکه بتوانید این موضوع را بعنوان یک عامل تقویت مذاکره حقوق استفاده کنید، باید بتوانید یک شبکه سازی مناسب داشته باشید و با افراد و خانم هایی که مانند شما در شرکت های دیگر کار می کنند، ارتباط داشته باشید و اطلاعات مناسب را بدست بیاورید تا در زمان مناسب بتوانید از این اطلاعات به درستی استفاده کنید.
تحقیقات نشان می دهد که خانم بیشتر از مردان باید به خواسته های خودشان مشروعیت بدهند تا این خواسته ها پذیرفته شود. لذا این نکات را در مذاکره حقوق و دستمزد خودتان رعایت کنید
به موضوعات مذاکره از منظر کارفرما نگاه کنید و سعی کنید خودتان را جای او بگذارید، اینگونه استدلال های شما بهتر و قابل فهم تر خواهد بود
سعی کنید در صحبت هایتان از ضمیر “ما” بجای “من” استفاده کنید.
شما باید بتوانید احساسات طرف مقابل را در مذاکره شناسایی کنید تا بتوانید حرکت های بعدی و یا رفتارهای کارفرما را بفهمید و در نهایت بتوانید موضوعات را به خوبی منتقل کنید. به همین خاطر مذاکره از طریق ایمیل و یا نامه نمی تواند گزینه مناسبی برای مذاکره حقوق و دستمزد شما باشد.
تحقیقات نشان داده که تهدیدهای خانم ها در مذاکره ها، معمولاً بیشتر پس زده می شود، لذا توصیه می شود اگر قرار است حرفی بزنید یا صحبت از پیشنهادهای دیگر، که به شما داده شده است، بزنید، بگونه ای آنها را بیان کنید که رنگ و بوی تهدید جدی نداشته باشد، چرا که ممکن است با تهدید متقابل کارفرما و مدیرتان روبرو شوید.
این جملات یا تهدیدها می تواند نرم باشد، مثلاً: ” من شرکت و کار کردن اینجا را خیلی دوست دارم، حتی حاضر نشدم با حقوق ۲ برابری که شرکت X بهم پیشنهاد داد اینجا را ترک کنم. اما خوشحال میشم که شرکت هم هوای من را داشته باشه و با این درخواست افزایش حقوقم موافقت کنه”
شبیه سازی فرایند مذاکره با همکاران خودتان می تواند به شما کمک کند تا راحت تر وارد فضای مذاکره شوید و مذاکره بهتری داشته باشید. شبیه سازی مذاکره با یک همکار که دوست شما هم هست می تواند برای هر دو شما مفید باشد. می توانید دیالوگ ها و صحبت هایی که می خواهید به مدیرتان بگویید را با دوستتان تمرین کنید و از او نظر بخواهید که چگونه می توانید بهتر صحبت کنید.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
پیشنهاد می کنم برای یادگیری بیشتر اصول پایه ای مذاکره که می تواند شما را برای موفقیت در مذاکره ها آماده کند، در دوره رایگان اصول و فنون پایه ای مذاکره شرکت کنید. کافیست، برروی تصویر زیر کلیک نمایید تا به صفحه ثبت نام رایگان هدایت شوید.
دیدگاهتان را بنویسید