وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

تله ای مهم در مذاکره

تله ای مهم در مذاکره

برای داشتن یک ارتباط و مذاکره خوب، باید نکاتی مختلفی را دانست و نکات مختلفی را رعایت کرد. دانستن این نکات ، اصول و فنون مذاکره میتواند به ما کمک کند بتوانیم سریع به حق خودمان برسیم. یکی از تله های مذاکره، سرزنش مستقیم مخاطب است، زمانی که این اتفاق رخ میدهد، یعنی ما شروع […]

برای داشتن یک ارتباط و مذاکره خوب، باید نکاتی مختلفی را دانست و نکات مختلفی را رعایت کرد. دانستن این نکات ، اصول و فنون مذاکره میتواند به ما کمک کند بتوانیم سریع به حق خودمان برسیم.

یکی از تله های مذاکره، سرزنش مستقیم مخاطب است، زمانی که این اتفاق رخ میدهد، یعنی ما شروع به سرزنش و ناسزا گویی به مخاطب می کنیم، به احتمال فراوان نباید انتظار یک نتیجه خوب و رضایت بخش را داشته باشیم.

در ویدئو زیر در این خصوص بیشتر توضیح داده ام

 

ویدئو فوق را میتوانید از اینجا دانلود نمایید

متن ویدئو بالا

سلام

خیلی خوشالم که با یک ویدئو دیگه قراره در خدمت شما باشم

لیست ویدئوهای سایت را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید

یکی از اشتباهات متداول در ارتباط و مذاکره، فرد مخاطب را مسئول مستقیم همه اتفاقات بدونیم و در صحبت هایمون به این موضوع اشاره کنیم و یا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم فرد مخاطب را آماج فحش و ناسزای خودمون قرار بدیم.

فرض کنید خودرو خودتون را تا حالا ۲ بار به تعمیرگاه بردید و دوباره همون مشکل براش اتفاق افتاده.

شما به سراغ تعمیرکار میرید و احتمالا با تندی باهاش برخورد می کنید و شاید بهترین حالت این باشه که بهش بگید:

این چه وضع کار کردنه، دو بار درستش کردی اما هنوز این خرابی داره تکرار میشه، نمی دونم نمی خواید کارتون را درست انجام بدید یا بلد نیستید کارکنید.

یکی از تله هایی که در مذاکره و ارتباطات خیلی اوقات ممکنه دچارش بشیم، سرزنش مستقیم افراده. این تله خیلی اوقات باعث میشه ما نتیجه مطلوبی از مذاکره نگیریم و حتی به دردسر بیافتیم.

این ویدئو را از دست ندهید: تعریف مذاکره چیست و چه اهمیتی دارد؟

سرزنش کردن دیگران، حتی اگر اون فرد مقصر باشه و مسئول اتفاقی باشه که برای شما افتاده، خیلی اوقات میتونه شما را از مسیر اصلی مذاکره دور بکنه و نتیجه مطلوبی براتون نداشته باشه.

وقتی ما شروع می کنیم به سرزنش کردن یک فرد، وقتی شروع می کنیم به ناسزا گفتن به یک فرد، وقتی تمام کس و کار اون فرد را در فحش و ناسزای خودمون، جلوی چشماش میاریم، تنها کاری که اون فرد باید بکنه، دفاع از خودشه.

در این مواقع مخاطب گارد دفاعی می گیره و خوشبینانه ترین حالت اینه که از عملکرد خودش دفاع کنه و احتمال همکاریش با شما بسیار پایین میاد.

پیشنهاد می کنیم در این مواقع فرد را از مسئله جدا کنید.

برگردیم به مثال قبلی، می تونستیم به تعمیرکار بگیم: دو بار ماشین من را شما درست کردید اما اون مشکل هنوز وجود داره، واقعا به ماشینم احتیاح دارم، بنظرتون باید چکار کنم؟ آیا لازم به تعمیرکار دیگه مراجعه کنم؟ ممنون میشم من را راهنمایی کنید.

مطمئنا با اتخاذ این راهکار، نتیجه بهتری از ارتباط و مذاکره خودتون می گیرید، هر چند شاید لازم باشه گهگاهی مخاطب را سرزنش کنیم اما در قالب اوقات این تکنیک و این روشی که به شما گفتم نتیجه بهتری میده.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۰ از ۰ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 5 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه