وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

آیا تعارض جنبه مثبت هم دارد؟

آیا تعارض جنبه مثبت هم دارد؟

وقتی صبحت از تعارض می شود ذهن ما سریعاً به این سمت می رود که تعارض یک موضوع منفی است اما تعارض جنبه های مثبت هم دارد که در این مطلب به چند مورد از این جنبه های می پردازیم.

وقتی صبحت از تعارض می شود ذهن ما سریعاً به این سمت می رود که تعارض یک موضوع منفی است و فقط جنبه های منفی دارد. بهرحال زمانی که با فردی دچار تعارض می شویم بین خواسته های ما و خواسته های او تضادی وجود دارد، بعنوان مثال من می خواهم حقوقم ۲۰% افزایش پیدا کند اما مدیرم در نظر دارد ۱۰% افزایش را بر روی حقوقم اعمال کند. این یک تعارض است.

اما در کنار همه جنبه های منفی، تعارض جنبه های مثبت هم دارد که در این مطلب می خواهیم به جنبه های مثبت آن بپردازیم. (موارد بیان شده برداشتی از کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز است.)

حرکت به سمت حل مسئله

زمانی که تعارض بوجود می آید، اعضای تیم، کارکنان سازمان یا طرفین تعارض، برای حل مسئله و تضادی که بین آنها ایجاد شده، سعی می کنند توانمندتر شوند و بدنبال راهکار بگردند.همین موضوع باعث می شود افراد به سمت حل مسئله گام بردارند و مشوقی است برای پرداختن به مسائل اصلی سازمان یا ارتباط.

درس گرفتن برای بهبود

زمانی که تعارض در سازمان بوجود می آید، می تواند به دنبال خودش مشکلات سازمان را مشخص کند و این موضوع کمک می کند تا رویه ها، انتصاب ها و یا بودجه های مالی اصلاح شود.بعنوان مثال در سازمانی مدیر جدیدی بکار گمارده شد، این مدیر هرروز با یکی از کارکنان تنش داشت و همین موضوع سبب شد که او سازمان را ترک کند، همین تعارض ها باعث شد، مدیریت ارشد در انتخاب مدیرداخلی بعدی، حساسیت های بیشتری را بخرج بدهد و انتخاب بهتری داشته باشد.

(این مطلب را هم بخوانید: ۵ سبک مذاکره با برداشتی از مدل توجه دوگانه (Dual-Concern))

 

تقویت روابط

تعارض می تواند کمک کند روابط تقویت شود. تعارض و تضاد یک تمرین است برای ما، که بتوانیم کنترل بر روی هیجانات خودمان را بهتر کنیم. در مواجهه با تعارض باید یاد بگیریم که با رعایت اخلاق با طرف مقابل گفتگو کنیم و بدنبال حل مسئله باشیم. تعارض به ما کمک می کند که هم خودمان و هم دیگران را بهتر بشناسیم، اینکه چه رفتارهایی باعث عصبانیت من یا فرد مقابل می شود و در قبال ان چه کاری باید انجام بدهم تا این رفتارهای مخرب کنترل شوند. تا زمانی که تعارض شکل نگیرد، روابط مبهم خواهد بود.

(این مطلب را بخوانید: انواع سطوح تعارض)

 

سرزندگی و حس بیداری

تعارض بین افراد سرزندگی و حس بیداری می دهد. اگر تعارضی وجود نداشته باشد همه چیز آرام و یکنواخت خواهد بود. تعارض باعث ایجاد گفتگو می شود و همین موضوع باعث ایجاد رشد و موفقیت در فرد و یا سازمان می شود.

 

مطمئناً این موارد برخی از ویژگی های مثبت تعارض است و ویژگی های مثبت دیگری شبیه به این موارد برای تعارض وجود دارد. پس به تعارض با جنبه مثبت تری نگاه کنیم، باید یادمان باشد که تعارض را مدیریت کنیم و از اجزای سازنده آن استفاده کنیم.

دوره اصول و فنون مذاکره

امتیاز ۵ از ۲ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

2 دیدگاه دربارهٔ «نقدکتاب تمرین های کاربردی برای زیبا سخن گفتن»

amani گفت:

سلام وقت بخیر. استاد عزیزم این یک سالی که مطالب شما و سی دی هایی ک از سایت شما خریداری کردم خیلی ب من کمک کرد ولی متاسفانه فن بیان خوبی ندارم یعنی موقع صحبت کردن نمیدونم از چه کلماتی استفاده کنم .باید چکار کنم؟

sheikhali گفت:

دوست عزیزسلام اول اینکه خوشحالم محصولات آموزشی ما برای شما مفید بوده. در حال آماده سازی آموزش فن بیان و ارتباط کلامی هستیم اما چند توصیه به شما: ۱- سعی کنید با دقت بیشتری به صحبت های اطرافیانتان گوش کنید، ببینید آنها چطور صحبت میکنند؟ چه چیزهایی در صحبت آنها جذاب است و چه چیزهایی نامطلوب؟ این موارد را ثبت کنید و سعی کنید تمرین کنید که موارد خوب را فرا گرفته و موارد منفی را حذف کنید. ۲- سعی کنید بیشتر از اینکه صحبت کنید گوش بدهید. ۳- به نحوه بیان مجری های رادیو و تلویزیون با دقت بیشتری گوش کنید. ۴- از موارد مطلوب الگو برداری کنید. ۵- صدای خودتان را ضبط کنید و آن را تحلیل کنید. فکر می کنم همین ۵ گام را در صورتی که واقعا انجام بدهید تاثیرات مطلوبش را در بیانتان ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 12 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه