وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

چطور از منابع انسانی خود انتقاد کنیم ؟

چطور از منابع انسانی خود انتقاد کنیم ؟

در رادیو آموزش شماره ۱۱ مطلبی مهم در خصوص انتقاد کردن یا بازخواست از منابع انسانی را برای شما آماده کرده ام. البته انتقاد کردن یک تکنیک و مهارت است که در آینده ای نزدیک در خصوص آن بیشتر صحبت می کنیم، اما گاهی اتفاق می افتد مدیری می خواهد انتقاد یا گوشزدی به یکی […]

در رادیو آموزش شماره ۱۱ مطلبی مهم در خصوص انتقاد کردن یا بازخواست از منابع انسانی را برای شما آماده کرده ام.

البته انتقاد کردن یک تکنیک و مهارت است که در آینده ای نزدیک در خصوص آن بیشتر صحبت می کنیم، اما گاهی اتفاق می افتد مدیری می خواهد انتقاد یا گوشزدی به یکی از پرسنل خودش بکند، نحوه این انتقاد و چگونگی آن را در این فایل گوش کنید.

 

برای دانلود فایل صوتی اینجا کلیک نمایید

 


متن رادیو آموزش ۱۱ برای آن دوستانی که به خواندن بیشتر از شنیدن علاقه دارند:

 

سلام می کنم خدمت شما دوستان و همراهان گرامی

مجتبی شیخ علی هستم و در این رادیو آموزش قصد دارم یکی از نکات مهم در حوزه مدیریت منابع انسانی را با شما درمیان بذارم، لطفاً با من همراه باشید.

 

در یکی از سازمان هایی که کار می کردم مدیری داشتیم که هر وقت می خواست از یکی از کارکنان سازمان انتقادی بکنه از یکسری جملات و کلمات ثابت و مشخص استفاده می کرد. این مدیر معمولا اون فرد را به اتاق خودش می خواست و از این جملات استفاده می کرد: "تو چرا نمی فهمی، تو کی می خوای کارت را درست انجام بدی، من نمی دونم شماها چرا هیچ وقت کارتون را صحیح انجام نمی دیدف شماها لیاقت کار کردن در این سازمان را ندارید، اصلا آدم های لایقی نیستید" و البته جملات شبیه به این جمله ها را در ادبیات انتقاد خودش استفاده می کرد.

این موضوع را به این خاطر گفتم که اگر شما بعنوان یک مدیر در سازمانتان قرار است به یکی از کارکنانتان انتقادی داشته باشید این انتقاد را روی رفتار اون فرد انجام بدید نه روی خود اون فرد.  استفاده از جملاتی مثل تو نمی فهمی ، تو لیاقت نداری یا بلد نیستی کارت را انجام بدی ، عبارت های صحیح و اثربخشی که نیست هیچ، به کارمندمان هم لطمه می زنیم، احساسات او را هدف قرار داده و باعث سرخوردگی اون فرد در سازمان می شویم.

اما اگر این انتقاد را بصورت صحیح انجام بدیم و به کارمندمان بگیم چرا از دست او عصبانی هستیم.

بعنوان مثال مدیری به کارمندش می گوید: "من بخاطر اینکه هفته گذشته دوبار گزارشت را ناقص تحویل دادی و دیر هم به سر کار اومدی از دستت دلخور هستم، حتما فکری به حال خودت بکن و این روند را بهبود بده"   این انتقاد می تونه سازنده باشه.

البته جوانبمختلفی را در انتقاد باید در نظر گرفت که این موضوع یکی از پیشنیازهای مهم هست.

پس اگر بعنوان مدیر قرار شد به یکی از کارمندان خودتون اعتراض و انتقادی بکنید، حتما این نکته را مد نظر قرار بدهید که به رفتار او انتقاد بکنید نه خود او، اینطور انتقاد شما می تونه اثربخشی بیشتر و بهتری داشته باشه.

برای همتون آرزوی پیروزی و موفقیت می کنم.

 

امتیاز ۰ از ۰ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

4 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی»

saeed گفت:

سلام ممنون از مطلب خوبتون برای تقویم رومیزی و طراحیش چن تا نکته رو باید در نظر گرف اول کاربری بهر حال اگه محصولی کاربری درستی نداشته باشه روی میز قرار نمیگیره این کاربری هم باید برای مصرف کنندش باشه هم برای ارباب رجوع مصرف کننده تقویم رومیزی کار اصلیش نمایش تقویمه نه تبلیغ یه شرکت تبلیغ ذیل اون کاربری باید قرار بگیره دوم شکل ظاهری یا دکوراتیو اغلب دوست دارن طوری تبلیغ کنن که به چش بیان گل درشت باشن غافل از اینکه من مصرف کننده اصلاً علاقه ای ندارم با تقویم گل درشت یه شرکت دیگه ظاهر میز کارمو خراب کنم سوم هماهنگی تقویم با سایر وسایلی که قراره روی یه میز قرار بگیره هر چی هنرمندانه تر از رنگای خنثی برای تقویم رومیزی استفاده بشه و بصورت غیر مستقیم تاکید تبلیغاتی داشته باشه کاربر پسند تر و موندگار تره و چهار کیفیت گاهی تصور میشه مردم تشنه دریافت این نوع هدایا هستن پس قیمت و کیفیت و کم کنیم و تیراژ و بالا ببریم و باز غافل از این که اگه کار شکیل نباشه ، هیچ کس میز کارشو بخاطر همچین هدیه ای خراب نمیکنه حتی خودمون هم حاضر نیسیم چنین کاری بکنیم در مورد مباحث گرافیکیم که تقریباً باید زار زار گریه کرد 🙂

محمود همتی پور گفت:

عرض ادب و احترام خدمت دوست و استاد عزیزم جناب آقای شیخ علی بزرگوار قبل از هر چیز تشکر ویژه ای دارم من باب تهیه مطالبی کاملا کاربردی و بیان آنها با زبان ساده. پیرامون موضوع مطروحه متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات همین مورد وجود رابطه به جای ضابطه است. مسئله بعد وجود مدیران بی کفایت در سطح هرم مدیریتی مجموعه هاست. نکته سوم عدم استفاده از مشاوره در سطوح تخصصی امور. زیرا اکثریت بر این باور هستند که انجام یک طرح تبلیغاتی و اهدایی به نوعی رفع تکلیف است و همین طرز تفکر جلوی ایجاد راهکارهای متخصصانه را سد میکند. البته با توجه به شیوه های غلط مدیریتی در ایران میتوان دلایل دیگری نیز ذکر نمود که با توجه به مجال کوتاه از باز کردن بیش از این خودداری مینمایم. فقط امیدوارم کمتر شاهد کج سلیقگیهای موجود باشیم. با آرزوی توفیق روز افزون برای حضرتعالی ارادتمندتان محمود همتی پور

محمد گفت:

ارائه اینگونه هدایا تبلیغاتی به یک معضل در جامعه تبدیل شده و معمولا اینقدر این هدایا بدون کاربرد هستند که هیچ کجا نمی توان از آنها استفاده کرد. نمیدانم، شاید واقعاً طراح خوب نداریم یا طراح های خوب در دسترس نیستند.

سلام گفت:

اگر هر پروژه ای(از جمله بحث تبلیغات و ارایه هدایای تبلیغاتی) توسط متخصصان آن حوزه اجرا شود، شاهد اینهمه اتلاف هزینه و انرژی نخواهیم بود.
اگر دقیقتر نگاه کنیم طراحی و تولید این تقویم های رومیزی با این حجم از مقوا و در تیراژ بالا که نهایتا یک سال کاربرد دارد بیشتر از این که سودمند باشد زیان آور است، چه برای محیط زیست و چه برای هویت برند! محصولاتی بی کیفیت که تصویر خوبی از شرکت ها نمیسازند و بیشتر برای رفع تکلیف ارایه می شوند. در حالی که با کمی خلاقیت و با همان هزینه امکان ارایه هدایایی کاربردی، دوست داشتنی و بادوام بیشتری وجود داشت.
بنظر من یکی از مجموعه های موفق در این زمینه، که محصولات آنها را شخصا از نزدیک دیده ام، گروه خلاقیت دیدینو(http://ddno.ir) است که هدایای تبلیغاتی جدیدی از جمله تقویم طراحی و تولید میکند. تقویمهایی با متریالهای مختلف و با قیمتهای متنوع
مثلا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-سالیان-خوش-و-استند-چندکاره/
هدیه تبلیغاتی مدیریتی با تقویمی که میتوان بطور دایم از آن استفاده کرد
یا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-یک-سال-در-یک-نگاه/
تقویم مقوایی با قیمت ارزان و بسته بندی متفاوت

https://www.parsnews.com/بخش-اخبار-۲/۶۱۱۱۷۱-هدایای-سازمانی-تبلیغاتی-سال-این-بار-خلاقانه-تر-از-همیشه

شاید توجه به تخصص،  موضوعی ست که این روزها کمتر به آن توجه میشود و در واقع بجای انتخاب شایسته به انتخاب سرسری و بی تفکر روی آورده شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + هجده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه