وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

قانون هرگز شروع نکن در مذاکره!

قانون هرگز شروع نکن در مذاکره!

یکی از اصول مهم در مذاکره این است که بدانیم چه زمانی نفر اول و شروع کننده مذاکره باشیم. در این مطلب به این موضوع می پردازیم که چه زمانی نفر اول در مذاکره باشیم

وقتی جستجویی در شبکه های اجتماعی می زنید و متن های مختلف در خصوص شروع مذاکره را می خوانیم، قانونی توجه ما را جلب می کند. این قانون می گوید، هرگز در مذاکره نفر اول نباش.

اما زمانی که در کتب تخصصی مذاکره نگاه می اندازیم و یا پای صحبت های بزرگان مذاکره می نشینیم، این قانون نقص می شود.

مذاکره کننده حرفه ای می تواند خودش را با شرایط تطبیق دهد و زمانی که بخوبی برای مذاکره آماده شده است و همه جوانب را سنجیده است، سعی می کند شروع کننده مذاکره باشد تا بتواند مسیر مذاکره را به سمتی که خودش می خواهد بکشاند.

اولین پیشنهاد مسیر مذاکره را مشخص می کند و اگر شما با اطلاعات کافی وارد جلسه مذاکره شده باشید مطمئناً پیشنهاد اول دادن می تواند بسیار به نفع شما باشد.

پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر این مطلب را مشاهده نمایید: آمادگی برای مذاکره با مدل جانی برت

دیگر موضوع زمانی است که مخاطب شما در خصوص موضوع مذاکره اطلاعات چندانی ندارد و اگر شما نفر اول نباشید و او پیشنهاد اول را بدهد، ممکن پیشنهادش آنقدر نابجا باشد که مسیر مذاکره را به بن بست بکشاند.

بعنوان مثال شما می خواهید یک ماشین صنعتی خاص را بفروشید که تقریباً مدل مشابهی ندارد، قیمتی که مد نظر شماست بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. شما به قانون در مذاکره هرگز نفر اول نباش، توجه می کنید و اصرار دارید که مخاطب بگوید که چقدر برای خرید این ماشین صنعتی حاضر است بپردازد.

پس مقداری صحبت، مخاطب شما قیمتی که اعلام می کند، ۷۰ میلیون تومان است. حالا شما چطور می خواهید این ۷۰ میلیون تومان را به ۵۰۰ میلیون تومان قیمت واقعی دستگاه نزدیک کنید؟؟

پس اگر اطلاعات کافی دارید سعی کنید نفر اول باشید اما اگر اطلاعات و آمادگی شما کافی نیست یا احساس می کنید مخاطب اطلاعات کافی در خصوص محصول شما دارد، می توانید نفر دوم مذاکره باشید.

مذاکره

نکته مهم: اگر احیاناً مخاطب شما شروع کننده بود و پیشنهادی داد که به مراتب پایین تر از نظر شما بود و بنظرتان پیشنهاد معقولی نیست، به هیچ وجه ناراحت نشوید و از کوره در نروید یا با متلک و تمسخر پاسخ ندهید، بلکه آرامش خودتان را حفظ کرده و مودبانه، پیشنهاد را رد کنید و بگویید با این پیشنهاد شما نمی توانید ادامه بدهید. یا میتوانید از طرف مقابل بخواهید پیشنهادش را تعدیل کند یا اینکه علت این پیشنهاد را جویا شوید.

این مطلب برداشتی از کتاب مذاکره حرفه است.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه