وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

۳ دلیل برای اهمیت یادداشت برداری در مذاکره تلفنی

۳ دلیل برای اهمیت یادداشت برداری در مذاکره تلفنی

یکی از مهمترین اقدام ها در ارتباط تلفنی یادداشت برداری است، این یادداشت برداری بسیار مهم است و دلایل آن را در ادامه می گویم:

در مطالب قبلی در خصوص علت یادگیری مهارت های مذاکره تلفنی نکاتی را برای شما نوشتم، در این مطلب در خصوص علت مهم بودن یادداشت برداری در هنگام مذاکره تلفنی نکاتی را می نویسم

وجود کاغذ و قلم در کنار تلفن یک امر ضروری است، خیلی از اساتید می گویند تا زمانی که کاغذ و قلم در کنارتان نیست نباید گوشی تلفن را بردارید.  کاغذ یادداشت چند مزیت برای ما دارد:

      ۱.  نام فرد و شرکتی که با آنها مشغول صحبت هستیم را فراموش نمی کنیم،برای خیلی از ما اتفاق افتاده که بافردی مشغول صحبت می شویم و در وسط گفتگو می گوییم ” عذر میخوام فرمودید فامیلتون چی بود؟”یا” ببخشید فرمودید از کدام شرکت بودید؟”این دیالوگ ها برای شرکت های حرفه ای نابخشودنی است.

مذاکره تلفنی

     ۲.   اطلاعاتی که مشتری یا مخاطب به ما میدهد را یادداشت کرده و فراموش نمی کنیم، این فراموشی در گفتگوهای طولانی زیاد اتفاق می افتد، چرا که در اوایل ممکن است بحث اصلی گفته شود و پس از آن شروع به صحبت های حاشیه ای یا مسائل دیگر می شود، در این مواقع پس از پایان مکالمه با خودمان می گوییم ” گفت ساعت چند دوباره زنگ بزنم، ۲ یا ۴ ؟؟” و بسیاری از فراموشی های دیگر که حتی گاهی منجر به دردسر هم می شود مثل کارشناسی که پس از مکالمه تقریبا طولانی با یکی از مشتری های قدیمی فراموش کرده بود که به مدیرش بگوید که آن مشتری منتظر تایید ارسال محصولات هست و این فراموشی برای او دردسر ساز شد.

     ۳.   اگر در حین گفتگو نکته ای به ذهنمان رسید بدون اینکه بخواهیم به ذهنمان فشار بیاوریم و آنرا حفظ کنیم ( که البته ذهن هم در این مواقع کاملا یاری می کند و وقتی می خواهیم موضوع را بگوییم ، آنرا فراموش کرده و به مخاطب می گوییم ” میخواستم یه چیزی بگم اما یادم نمیاد”  و یا برای جلوگیری از فراموشی موضوع، حرف مخاطب را قطع کنیم و آنرا بگوییم، به سادگی موضوع را بر روی برگه یادداشت می نویسیم تا در زمان مناسب آنرا به مخاطب بگوییم.

فراموش نکنید برای یادداشت برداری باید تندنویسی را هم تمرین کنید یا برای خودتان از مخفف ها استفاده کنید تا از گفته های مشتری جا نمانید.

مطلب فوق بخشی از کتاب مهارت های مذاکره تلفنی است.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 11 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه