اصول متقاعدسازی

آشنایی با مغزهای سه گانه و وظایف هرکدام

☑️آشنایی با مغزهای سه گانه

در مطلب قبلی در خصوص مغز و کارکرد آن و آشنایی با خودآگاه و ناخودآگاه صحبت کردیم و گفتم که این موارد تاثیر جدی بر روی تصمیم گیری انسان ها دارد و اگر شناخت خوبی نسبت به مغز داشته باشیم، ساده تر می توانیم دیگران را متقاعد کنیم.(جهت مطالعه آن، اینجـــــا کلیک نمایید)
در این مطلب با مغزهای سه گانه آشنا می شویم. در علوم اعصاب مغز به سه قسمت مغز قدیم، مغز میانی و مغز جدیدی تقسیم می شود که هرکدام از اینها کارکرد و وظایف خاص خودشان را دارند.

مغزهای سه گانه

۱️⃣ مغز قدیم یا مغز خزنده:

این قسمت از مغز، مغزی است که بین ما و حیوانات مشترک است و وظیفه اصلی آن حفظ بقاست. این قسمت با دقت به محیط پیرامون توجه می کند و مراقب است که هیچ خطری ما را تهدید نکند. این بخش کارهای خودکار ما انسان ها مانند تنفس، گوارش و … را کنترل می کند.

به این موارد دقت کنید:
وقتی با صدای بسیار بلندی مواجه می شویم، ناخودآگاه چشم هایمان را می بندیم.
وقتی چیزی به سمت ما پرتاب می شود، ناخودآگاه دستمان را جلوی چشم ها می گیریم.
وقتی از پشت سر کسی به ما نزدیک می شود، سریع بر می گردیم
کاری را می خواهیم شروع کنیم اما مدام آن را به تاخیر می اندازیم.

تمام این موارد، کارهای مغز قدیم است. این مغز وظیفه دارد حیات ما را حفظ کند و معمولاً با تغییر مخالف است. مغز قدیم قوی ترین قسمت مغز در تصمیم گیری است.

برای مغز قدیم سه موضوع مهم است:
حفظ بقا و دور کردن شما از خطرات
تغذیه و ذخیره انرژی
جذابیت

 

۲️⃣ دوم مغز میانی یا مغز احساسی

مغز میانی وظیفه کنترل و پردازش احساسات را دارد و احساس های ما از این قسمت سرچشمه گرفته است.
یکی از کارهای اصلی این مغز این است که شما را به سمت خوشی های زودگذر می کشاند. به همین خاطر است که خیلی ها دوست دارند سحرخیز شوند اما نمی توانند یا خیلی اوقات خریدی می کنیم که بعداً از آن پشیمان می شویم.
این مغز را با عنوان کودک بازیگوش هم یاد می کنند. کاری برای مغز میانی خوب و شیرین است که جذاب و لذت بخش باشد.

مغز قدیم و میانی در لایه ناخودآگاه قرار دارند.


۳️⃣ مغز جدید یا کورتکس

این قسمت مغز، همان قسمت دانشمند و فاضل مغز است که کار اصلی تجزیه و تحلیل و یادگیری ها را انجام می دهد. هر آنچه ما یاد می گیریم از کارکردهای این مغز است. این مغز مدام در حال پردازش است و برای هر کاری به این می اندیشد که آیا این کار منطقی است یا خیر.
به عنوان هم اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید مغز منطقی شما فعال است و مشغول انجام وظیفه است.
این قسمت پر مصرف ترین قسمت مغز است و انرژی بالایی را می سوزاند لذا مغز ما ترجیح می دهد قسمت زیادی از کارها را توسط مغز قدیم و میانی انجام دهد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که مغز ما حداکثر ۲% از وزن بدن ما را دارد اما ۲۰% اکسیژن در مغز مصرف می شود.


………………………………………..
مطلب فوق برگرفته از کتاب کلیک طلایی، نوشته سوزان وینچنک و ترجمه آقای مجیدی است.
……………………………………….

افرادی که متقاعدکننده های قوی هستند، سعی می کنند در ارتباطشان با دیگران به گونه ای رفتار کنند که بر روی مغز قدیم و میانی تاثیرگذار باشند. ما در ادامه مباحث آموزش متقاعدسازی در خصوص برخی از این تکنیک های پرکاربرد با شما صحبت می کنیم.


پیروز و موفق باشید.💪🏼
👤مجتبی شیخ علی

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

در صورتی که مایل هستید اصول و تکنیک های بیشتری را بصورت کامل بدانید، پیشنهاد می کنم در دوره مجازی هنر متقاعدسازی درفروش و مذاکره شرکت کنید.

هنر متقاعدسازی در مذاکره

امتیاز 5 از 1 رای
برچسب ها

مجتبی شیخ علی

من مجتبی شیخ علی هستم، مشاور، مدرس و نویسنده در زمینه ارتباطات، مذاکره و مدیریت کسب وکار ..//.. زندگی و کسب کار ما سراسر ارتباط و مذاکره است و قرار است در این سایت اصول آن را باهم مرور کنیم ..//..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن