وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای چیست؟

در این مطلب نظرات شخصی خودم در خصوص بازاریابی شبکه ای را با شمابه اشتراک می گذارم

چند وقتی است که خیلی از دوستان و همراهان در خصوص موفقیت و یا عملکرد بهتر در بازاریابی شبکه ای از من سوالاتی را می پرسند. در این مطلب قصد دارم این نوع بازاریابی را از دیدگاه شخصی مورد بررسی قرار دهم و درخصوص بازاریابی شبکه ای توضیحاتی را بنویسم.

بازاریابی شبکه ای

این روزها به افرادی که به بازاریابی شبکه ای مشغول هستند نتورکر می گویند. در این نوع بازاریابی شرکت ها با ایجاد هرم های انسانی سعی در فروش مستقیم کالای خودشان دارند.

 نتورکرها در  بازاریابی شبکه ای به دوصورت سود دریافت می کنند، یکی با خرید و فروش محصولات شرکت و دیگری با جذب زیر مجموعه و خرید آنها.

معمولاً گفته می شود هر چه تعداد زیرمجموعه های فعال بیشتر شود درآمد فرد هم می تواند بیشتر شود.

گفته می شود اولین بار یک شرکت دوچرخه فروشی در روسیه این کار را انجام داده و در ازاء معرفی ۴ مشتری محصولش را با ۲۰% قیمت ارائه می کرده اما بسرعت میزان فروشش اشباع شده است.

در ایران ابتدا بازاریابی شبکه ای با وارد شدن شرکت های هرمی مانند گلدکوئست  رونق گرفت اما این شرکت ها با توجه به اینکه محصول خاصی برای فروش نداشتند باعث شدند که بسیار از افراد متضرر شوند و تنها برخی از افرادی که در صدر هرم ها بودند درآمد بالایی کسب کنند و از آن پس دید مطلوبی به بازاریابی شبکه ایجاد نشد.

اکنون چند سالی است که در ایران چند شرکت برای بازاریابی شبکه از ارگان های دولتی مجوز گرفته اند و بصورت تقریباً قانونی در ایران مشغول فعالیت هستند.

با بررسی هاییکه انجام دادم این شرکت ها  باید محصولات ایرانی را بفروشند اما گاهاً در بین آنها محصولات وارداتی هم به چشم می خورد. مورد  و ایراد بعدی که من دیده ام این است که گاهاً قیمتی که بابت محصولی از این خانواده محصول ها پرداخت می شود بالاتر از عرف و قیمت واقعی آن محصول است که در مواردی باعث ریزش مشتری ها و زیر مجموعه ها می شود.

این مطلب راهم بخوانید: تحقیقات بازاریابی چه کاربردی دارد؟

نکته بعدی که در بسیاری از موارد آزار دهنده می باشد نحوه پرزنت در بازاریابی شبکه ای است. درکتابی با موضوع بازاریابی شبکه ای می خواندم که نوشته بود، “چون دید مردم نسبت به این بازاریابی مطلوب نیست برای دعوت دوستانتان از واژه بازاریابی شبکه ای و نتورکر صحبت نکنید، سعی کنید به آنها برای یک جلسه حضوری قانع کنید، مثلا بگویید یه کار خوب و پردرآمد برای سراغ دارم” (دقیقاً این جملات را دو نفر از دوستانم به من گفتند و به زور با من یک جلسه حضوری گذاشتند.)

وقتی که شما به صورت حضوری با آنها جلسه می گذارید شروع به ترسیم آینده ای روشن و پر از پول می کنند که می تواند ظرف چند ماه آینده ایجاد شود. یادم است دوستی به من میگفت ظرف ۲ ماه کلی درآمد خواهی داشت. (این موضوع مربوط به ماجرای گلدکوئست است)

به او گفتم ” خودت در این چند ماهی که فعالیت می کنی درآمدی هم داشتی؟” جوابش جالب بود. “خیــــر”

خنده ام گرفت و گفتم تو که چند ماه است درآمدی نداشته ای چطور به من قول می دهی که ۲ ماهه پولداری می شوم؟

موضوع شرع هم که وسط می آید بیشتر مراجع تقلید نظر مصاعدی نسبت این بازاریابی شبکه ای ندارند. حتی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) هم بازاریابی شبکه ای را مطلوب و ماندگار نمی داند.

موارد فوق صرفاً دیدگاه ذهنی و شخصی من را منتقل می کند و نمی خواهم بگویم که از نظر علمی و حرفه ای بازاریابی شبکه ای و نتورکری کاری بی فایده است. به شخصه افرادی را دیده ام که در سن کم و با تلاش فراوان توانسته اند موفقیت های مالی خوب و عالی کسب کنند، حتی قرار بود در یکی از جلسات این دوستان برایشان دوره معرفی حرفه (سخنرانی آسانسوری) رابرگزار کنم.

پیشنهاد هم می کنم اگر تصمیم گرفتید بک نتورکر باشید در مورد شرکتی که قرار است با آن کار کنید، افرادی که آنجا هستند و محصولاتی که قرار است بقروشید تحقیق کنید.

امیدوارم هر کدام از دوستان که به بازاریابی شبکه ای و نتورکری مشغول هستند در این مسیر موفق و پیروز باشند.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

یک پاسخ به «۱۰ نکته برای داشتن مذاکره موفق»

امیر قرمزچشمه گفت:

بسیار عالی و کاربروی میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه