از موضوعاتی که می تواند موفقیت در مذاکره را بالا برد، ایجاد پیشنهادهای هم ارزش در مذاکره یا پیشنهادهای هم ارز است.
پیشنهادهای هم ارزش یا بسته های پیشنهادی که ارزش یکسانی برای ما دارند، شرایطی است که در مذاکره به نفر مقابل ارائه می کنیم و برای ما هیچ تفاوتی ندارد که مخاطب با کدام پیشنهاد و بسته موافقت کند.
لازمه این کار این است که پیش از مذاکره برنامه ریزی کافی داشته باشیم و نسبت به خواسته های خودمان در مذاکره و همچنین خواسته های طرف مقابل، اشراف کامل پیدا کنیم.
همانطور که قبلاً هم در مطالبی جداگانه اشاره کردم، پیشنهاد می شود پیش از مذاکره به عوامل و گزینه های مختلف فکر کنید و متغیرهای مختلف را برای مذاکره خودتان مشخص کنید.
بعنوان مثال فردی را تصور کنید که می خواهد برای یک مصاحبه شغلی برود. او عوامل زیر را بعنوان متغیرهای و خواسته های خودش در نظر می گیرد:
در وهله دوم، لازم است به هرکدام از موارد و متغیرها که برای ما ارزش دارند، نمره داده شود تا اولویت بندی مناسبی انجام شود. این نمره بندی می تواند از ۱۰۰ باشد.
حال مذاکره کننده حرفه ای براساس اولویت هایی که براساس خواسته هایش دارد، بسته های پیشنهادی هم ارزشی را ایجاد می کند تا در میز مذاکره بتواند آنها را ارائه نماید. بسته های پیشنهادی این فرد می تواند موارد زیر باشد.
بسته ۱: ۲ میلیون حقوق، ساعت کاری کاملاً آزاد و اجازه انجام پروژه شخصی، ۳ مرخصی ماهانه و بیمه کامل
بسته ۲: ۴ میلیون حقوق، ساعت کاری مشخص، مرخصی قاون کار بیمه
بسته ۳: ۳ میلیون حقوق، ساعت کاری آزاد و اجازه انجام پروژه شخصی، مرخصی قانون کار
برای این فرد این سه مورد نباید هیچ تفاوتی داشته باشد و بگونه ای باشد که هرکدام را طرف مقابل قبول کرد، او چشم بسته بپذیرد.
مذاکره کننده حرفه ای با ایجاد پیشنهادهای هم ارزش در مذاکره سعی می کند روند به نتیجه رسیدن مذاکره را تسریع کند.
دیدگاهتان را بنویسید