وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

بازاریابی چریکی (پارتیزانی) چیست؟

بازاریابی چریکی (پارتیزانی) چیست؟

در بازاریابی پارتیزانی باید از هر فرصتی برای معرفی محصول و ایجاد حربه ای خلاقانه استفاده کرد، لذا برای موفقیت در بازاریابی پارتیزانی باید اعضای تیم افرادی کاملا خلاق باشند. در این مطلب در خصوص این سبک صحبت میکنیم

در این مطلب و مطالب بعدی تصمیم دارم در خصوص تعاریف انواع بازاریابی برای شما توضیحاتی را بنویسم. در این مطلب به سراغ بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (یکی از تکنیک های مورد علاقه خودم) میرویم و در خصوص آن صحبت می کنیم.

مطمئناً شما هم مانند بسیاری دیگر زمانی که کلمه پارتیزانی یا چریکی را می شنوید به یاد جنگجوها و کماندو های حرفه ای می افتید که با تعدادی نفرات کم به بر تعداد زیادی از افراد پیروز می شوند و سریع از صحنه نبرد دور می شود ( و یا شاید یاد فیلم های آرنولد یا رمبو می افتید)

بازاریابی و تبلیغات چریکی پارتیزانی

این سبک و تکنیک بازاریابی و تبلیغات به همین خاطر اینگونه نام گذاری شده است، تکنیکی که از طریق آن بتوان با بودجه ای کم و کارهایی خلاقانه در بازار، محصولات و خدمات را به مشتریهای بالقوه معرفی کرد.

بنیان گذار این روش فردی است بنام جی کنراد لوینسون که در سال ۱۹۸۴ در کتابی با همین عنوان (بازاریابی پارتیزانی که در ایران انتشارات سیته با نام بازاریابی چریکی ترجمه و منتشر کرده است) آن را معرفی کرد. این کتاب در زمره ۲۵ کتاب برتر کسب و کار قرار گرفت و بیش از ۲۱ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسید.

ایده اولیه ایشان برای کسب و کارهای کوچکی بود که نمی توانستند هزینه های بالای تبلیغات را پرداخت کنند اما امروزه شرکت های بزرگ هم از این شیوه استفاده می کنند.

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی بر پایه اصولی استوار است که برخی از مهم ترین اصول به شرح زیر است :

  • در بازایابی چریکی (پارتیزانی) هدف جلب مخاطببه شیوه ای خلاقانه می باشد، البته مخاطب مناسب، مخاطبی که بطور بالقوه بتواند از محصولات یا خدمات ما خرید کند.
  • در بازاریابی پارتیزانی یا چریکی خلاقیت نقش بسیار مهمی دارد و این بازاریابی عملا بر پایه خلاقیت می باشد.

خلاقیت و تفکر خلاق پایه و اساس بازاریابی و تبلیغات چریکی می باشد.

  • کار تیمی نیز اصل مهمی در بازاریابی چریکی می باشد که بدون آن اجرای این بازاریابی عملی نخواهد بود. برای خلق ایده هایی خلاقانه باید بصورت تیمی کار کرد و از طوفان فکری برای یافتن بهترین ایده ها استفاده کرد.

مراحلی که جی کنراد لوینسون در کتابش پیشنهاد می کند به شرح زیر می باشد:

۱- جستجو بازار

۲- تهیه فهرست ها

۳- مشخص کردن حربه ها

۴- برنامه بازاریابی

۵- تقویم بازاریابی

۶- شرکای بازاریابی

۷- شروع حمله

۸- حفظ حمله

۹- تحلیل حمله

۱۰- بهبود و گسترش حمله

در خصوص این گام ها در دوره مجازی بازاریابی و تبلیغات چریکی (پارتیزانی) بصورت کامل توضیحات را ارائه کرده ام.

در بازاریابی پارتیزانی باید از هر فرصتی برای معرفی محصول و ایجاد حربه ای خلاقانه استفاده کرد، لذا برای موفقیت در بازاریابی پارتیزانی باید اعضای تیم افرادی کاملا خلاق باشند.

————————————————————–

اگر علاقه مند با یادگیری بیشتر بازاریابی و تبلیغات چریک (یا همان پارتیزانی) هستید، پیشنهاد می کنم بسته آموزش مجازی بازاریابی چریکی را تهیه کنید

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

4 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی»

saeed گفت:

سلام ممنون از مطلب خوبتون برای تقویم رومیزی و طراحیش چن تا نکته رو باید در نظر گرف اول کاربری بهر حال اگه محصولی کاربری درستی نداشته باشه روی میز قرار نمیگیره این کاربری هم باید برای مصرف کنندش باشه هم برای ارباب رجوع مصرف کننده تقویم رومیزی کار اصلیش نمایش تقویمه نه تبلیغ یه شرکت تبلیغ ذیل اون کاربری باید قرار بگیره دوم شکل ظاهری یا دکوراتیو اغلب دوست دارن طوری تبلیغ کنن که به چش بیان گل درشت باشن غافل از اینکه من مصرف کننده اصلاً علاقه ای ندارم با تقویم گل درشت یه شرکت دیگه ظاهر میز کارمو خراب کنم سوم هماهنگی تقویم با سایر وسایلی که قراره روی یه میز قرار بگیره هر چی هنرمندانه تر از رنگای خنثی برای تقویم رومیزی استفاده بشه و بصورت غیر مستقیم تاکید تبلیغاتی داشته باشه کاربر پسند تر و موندگار تره و چهار کیفیت گاهی تصور میشه مردم تشنه دریافت این نوع هدایا هستن پس قیمت و کیفیت و کم کنیم و تیراژ و بالا ببریم و باز غافل از این که اگه کار شکیل نباشه ، هیچ کس میز کارشو بخاطر همچین هدیه ای خراب نمیکنه حتی خودمون هم حاضر نیسیم چنین کاری بکنیم در مورد مباحث گرافیکیم که تقریباً باید زار زار گریه کرد 🙂

محمود همتی پور گفت:

عرض ادب و احترام خدمت دوست و استاد عزیزم جناب آقای شیخ علی بزرگوار قبل از هر چیز تشکر ویژه ای دارم من باب تهیه مطالبی کاملا کاربردی و بیان آنها با زبان ساده. پیرامون موضوع مطروحه متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات همین مورد وجود رابطه به جای ضابطه است. مسئله بعد وجود مدیران بی کفایت در سطح هرم مدیریتی مجموعه هاست. نکته سوم عدم استفاده از مشاوره در سطوح تخصصی امور. زیرا اکثریت بر این باور هستند که انجام یک طرح تبلیغاتی و اهدایی به نوعی رفع تکلیف است و همین طرز تفکر جلوی ایجاد راهکارهای متخصصانه را سد میکند. البته با توجه به شیوه های غلط مدیریتی در ایران میتوان دلایل دیگری نیز ذکر نمود که با توجه به مجال کوتاه از باز کردن بیش از این خودداری مینمایم. فقط امیدوارم کمتر شاهد کج سلیقگیهای موجود باشیم. با آرزوی توفیق روز افزون برای حضرتعالی ارادتمندتان محمود همتی پور

محمد گفت:

ارائه اینگونه هدایا تبلیغاتی به یک معضل در جامعه تبدیل شده و معمولا اینقدر این هدایا بدون کاربرد هستند که هیچ کجا نمی توان از آنها استفاده کرد. نمیدانم، شاید واقعاً طراح خوب نداریم یا طراح های خوب در دسترس نیستند.

سلام گفت:

اگر هر پروژه ای(از جمله بحث تبلیغات و ارایه هدایای تبلیغاتی) توسط متخصصان آن حوزه اجرا شود، شاهد اینهمه اتلاف هزینه و انرژی نخواهیم بود.
اگر دقیقتر نگاه کنیم طراحی و تولید این تقویم های رومیزی با این حجم از مقوا و در تیراژ بالا که نهایتا یک سال کاربرد دارد بیشتر از این که سودمند باشد زیان آور است، چه برای محیط زیست و چه برای هویت برند! محصولاتی بی کیفیت که تصویر خوبی از شرکت ها نمیسازند و بیشتر برای رفع تکلیف ارایه می شوند. در حالی که با کمی خلاقیت و با همان هزینه امکان ارایه هدایایی کاربردی، دوست داشتنی و بادوام بیشتری وجود داشت.
بنظر من یکی از مجموعه های موفق در این زمینه، که محصولات آنها را شخصا از نزدیک دیده ام، گروه خلاقیت دیدینو(http://ddno.ir) است که هدایای تبلیغاتی جدیدی از جمله تقویم طراحی و تولید میکند. تقویمهایی با متریالهای مختلف و با قیمتهای متنوع
مثلا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-سالیان-خوش-و-استند-چندکاره/
هدیه تبلیغاتی مدیریتی با تقویمی که میتوان بطور دایم از آن استفاده کرد
یا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-یک-سال-در-یک-نگاه/
تقویم مقوایی با قیمت ارزان و بسته بندی متفاوت

https://www.parsnews.com/بخش-اخبار-۲/۶۱۱۱۷۱-هدایای-سازمانی-تبلیغاتی-سال-این-بار-خلاقانه-تر-از-همیشه

شاید توجه به تخصص،  موضوعی ست که این روزها کمتر به آن توجه میشود و در واقع بجای انتخاب شایسته به انتخاب سرسری و بی تفکر روی آورده شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 8 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه