وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

معرفی کتاب گاو بنفش نوشته ست گادین (Seth Godin)

معرفی کتاب گاو بنفش نوشته ست گادین (Seth Godin)

یکی از کتاب های خوب و حرفه ای در حوزه بازاریابی کتاب ست گودین با عنوان گاو بنفش است که کمک می کند تا راهکارهایی برای تمایز ایجاد کنیم.

چندی پیش کتاب گاو بنفش نوشته ست گادین (Seth Godin) میخواندم و در این مطلب اندکی در خصوص این کتاب باشما صحبت میکنم.

گاو بنفش یکی از کتاب های ترجمه شده ست گادین در ایران است که در بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفته است. داستان شروع این کتاب جالب است و بخوبی مفهوم کتاب را می رساند. آنرا در ادامه باهم مرور میکنیم:

“چند سال پیش به همراه خانواده ام در فرانسه مشغول رانندگی بودم، مجذوب صدها گاوی شدیم که در مرتع زیبایی در کنار جاده می چریدند. از پشت شیشه اتومبیل، به این منظره چشم دوختیم و از این همه زیبایی لذت می بردیم.

پس از بیست دقیقه، همه چیز رنگ باخت. گاو های جدید به طور کامل شبیه به گاوهای قبلی بودند و چیزی که تا پیش از این سرگرم کننده بود، دیگر عادی شده بود. بدتر از عادی، کسالت آور شده بود.

گاوها پس از مدتی که آن ها را می بینید، خسته کننده می شوند. ممکن است گاوهای بسیار خوب و جذابی باشند، گاوهایی خوش اخلاق یا سالم تر، اما باز کسالت آورند. ولی یک گاو بنفش می تواند جالب باشد.”

این مطلب را بخوانید: معرفی حرفه ای به سبک آسانسوری

ست گادین در کتاب گاو بنفش تاکید دارد اگر میخواهید در دنیای رقابت جایی برای ماندن و حرفی برای گفتن داشته باشید، باید متمایز باشید، باید گاو بنفش باشید ویا استراتژی گاو بنفش داشته باشید.

او معتقد است که دیگر P های بازاریابی کافی نیستند (منظور ۴p بازاریابی است. برای آشنایی بیشتر اینجــــا کلیک نمایید)، و یک P اهمیت فوق العاده ای دارد، Pجدید گاو بنفش است (Purole Cow)

ست گادین معتقد است چشم گیر چیزی است که ارزش دارد و در مورد آن حرف زده می شود و شایسته توجه است، چیزی استثنایی، جدید و جالب وآن یک گاو بنفش است.

ست گادین در کتاب گاو بنفش معتقد است دیگر دوران تبلیغ های پر هزینه تلویزیونی گذشته و نمیتوان با پرداخت مبالغ بالا و با تبلیغ های تلویزیونی، جایگاه و فروش سازمان را بالا برد، او معتقد است باید گاو بنفش شد و باید تمایز ایجاد کرد تا بتوان در بازار رقابت باقی ماند.

در کتاب صحبت از عطسه کنندگان شده است، کسانی که اگر از محصول شما لذت ببرند مانند عطسه و بصورت ویروسی آنرا به همه معرفی میکنند.

این کتاب پر است از مثال هایی که نشان دهنده اهمیت استراتژی گاو بنفش است، خیلی عالی میشود اگر مثال های این کتاب بومی شود و در خصوص کسب و کارهایی صحبت کنیم که در کشورمان از این استراتژی استفاده کرده اند.

حتما سری به این کتاب بزنید و آن را مرور کنید، شاید ایده ای برای کسب وکارتان از آن گرفتید.

سوال چالش برانگیز این کتاب برای من این بود:
اگر از شکست  نمی ترسیدید، بی پرواترین کاری که انجام میدادید چه بود؟

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − پنج =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه