

یکی از موضوعاتی که در حوزه مذاکره باید آموخت، این است که در چه مواقعی نباید مذاکره کرد.
انسانهای معمولی که با دانش مذاکره آشنا نیستند، گاه در شرایطی که مذاکره راه حلی مؤثر و مناسب است، وارد فرایند مذاکره نمی شوند. همچنین گاهی، با وجودی که می دانند مذاکره، بهترین گزینه است، اما به دلیل عدم تسلط بر مهارت مذاکره، از این کار اجتناب می کنند.
اما کسانی که با دانش مذاکره آشنا هستند، در معرض خطر متفاوتی قرار دارند. این گونه افراد، به سادگی وارد فرایند مذاکره می شوند. همچنین این احساس برای آنها به وجود می آید که در مورد هر امری می توان مذاکره کرد.
این تصور، معمولا به تدریج و با افزایش تجربه مذاکره های موفق، تقویت نیز می گردد. نکته ای که باید روی آن تاکید کرد این استکه مذاکره همیشه بهترین راه حل نیست.
گاهی ارزش وقت و زمان ما، چنان زیاد است که نمی ارزد آن را صرف مذاکره کنیم.
گاه انتخاب های دیگری در دست داریم که از بهترین نتیجه قابل تصور در مذاکره، بهتر هستند.
گاه ممکن است طرف مقابل، اقدام ما برای مذاکره را، به شکل نامناسبی تفسیر کند.
همچنین گاه، آنچنان در موضع ضعف هستیم که بهتر است، بدون مذاکره، خواسته طرف مقابل را بپذیریم. چرا که مذاکره، ممکن است به تضعیف رابطه متقابل منجر شود.
برای این موضوع مثال ها و سناریوهای مختلفی وجود دارد که در ادامه یکی از آنها را میخوانیم اما نکته مهم وخلاصه این مطلب می تواند این جمله باشد:
♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: نقطه ترک مذاکره را بشناسید
این یک مکالمه واقعی، بین آقای بازرمن (Bazerman) استاد مذاکره دانشگاه هاروارد و یکی از دانشجویان (که ما او را آلکس می نامیم) روی داده است:
• آلکس: من یک موقعیت شغلی بسیار خوب پیدا کرده ام. شرکت عالی، موقعیت مکانی مناسب، رئیس بسیار خوب و فعالیتهای جالب و آموزنده و ارزشمند
• بازرمن: بسیار عالی است. پس چرا اینجایی؟ زودتر برو و کار خود را شروع کن.
• الکس: پیشنهاد عالی است. فقط در یک زمینه کمی عدم تفاهم داریم و آن حقوق است.
• بازرمن: تو درس مذاکره خوانده ای. BATNA ی تو چیست؟ چه گزینه بهتری پیش روی خود داری؟
• الکس: اگر من چند پیشنهاد خوب داشتم که پیش شما نمی آمدم. الان اینجا هستم چون فقط همین یک پیشنهاد را دارم. و البته از حقوق آن راضی نیستم. دوستان دیگری دارم که در شرکتهای دیگر حقوق بهتری می گیرند.
• بازرمن: و حتما آن شرکت هم می داند و یا به زودی خواهد فهمید که تو پیشنهاد شغلی دیگری نداری (اگر داشتی، حتما آن را با آنها در میان می گذاشتی). به یاد داشته باش که حقوق بیشتری که دوستانت می گیرند، یک انتخاب جایگزین برای تو نیست. تو پیشنهاد دیگری نداری و این باید مورد توجه تو باشد.
• الکس: بله. درست است.
• بازرمن: به نظر من با آنها تماس بگیر. بگو که به آن شغل علاقه داری. و آن شغل را قبول کن. پس از پذیرفتن شغل، از مدیر خود در آنجا خواهش کن که لطفی به تو بکند. به اطلاعات مربوط به برخی از دوستان تو که از همین دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و در جاهای دیگر، حقوق بهتری می گیرند، گوش دهد. و در آخر بگو که فکر میکنی کمی افزایش حقوق، هم برای شرکت امکان پذیر است و هم منصفانه تر خواهد بود.
• الکس: پذیرفتن پیشنهاد طرف مقابل قدرت مذاکره من را کم می کند.
• بازرمن: کدام قدرت؟! تو هیچ گزینه دیگری نداری. تو از ابتدای این مذاکره، قدرتی نداشته ای که نگران از دست دادنش باشی، وقتی قدرت نداری، وارد «بازی مذاکره» نشو. بازیهای دیگری وجود دارند که نتیجه بهتری می دهند. «بازی انصاف» یا «بازی درخواست کمک» به مراتب بهتر نتیجه دیگری را آغاز کن می دهد. حالا که گزینه بهتری نداری، وارد بازی مذاکره نشو. پیشنهاد طرف مقابل را بپذیر و بازی دیگری را آغاز نکن.
منبع: مطلب فوق برداشت شده از کتاب اصول و فنون مذاکره استاد شعبانعلی است
4 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی»
سلام ممنون از مطلب خوبتون برای تقویم رومیزی و طراحیش چن تا نکته رو باید در نظر گرف اول کاربری بهر حال اگه محصولی کاربری درستی نداشته باشه روی میز قرار نمیگیره این کاربری هم باید برای مصرف کنندش باشه هم برای ارباب رجوع مصرف کننده تقویم رومیزی کار اصلیش نمایش تقویمه نه تبلیغ یه شرکت تبلیغ ذیل اون کاربری باید قرار بگیره دوم شکل ظاهری یا دکوراتیو اغلب دوست دارن طوری تبلیغ کنن که به چش بیان گل درشت باشن غافل از اینکه من مصرف کننده اصلاً علاقه ای ندارم با تقویم گل درشت یه شرکت دیگه ظاهر میز کارمو خراب کنم سوم هماهنگی تقویم با سایر وسایلی که قراره روی یه میز قرار بگیره هر چی هنرمندانه تر از رنگای خنثی برای تقویم رومیزی استفاده بشه و بصورت غیر مستقیم تاکید تبلیغاتی داشته باشه کاربر پسند تر و موندگار تره و چهار کیفیت گاهی تصور میشه مردم تشنه دریافت این نوع هدایا هستن پس قیمت و کیفیت و کم کنیم و تیراژ و بالا ببریم و باز غافل از این که اگه کار شکیل نباشه ، هیچ کس میز کارشو بخاطر همچین هدیه ای خراب نمیکنه حتی خودمون هم حاضر نیسیم چنین کاری بکنیم در مورد مباحث گرافیکیم که تقریباً باید زار زار گریه کرد 🙂
عرض ادب و احترام خدمت دوست و استاد عزیزم جناب آقای شیخ علی بزرگوار قبل از هر چیز تشکر ویژه ای دارم من باب تهیه مطالبی کاملا کاربردی و بیان آنها با زبان ساده. پیرامون موضوع مطروحه متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات همین مورد وجود رابطه به جای ضابطه است. مسئله بعد وجود مدیران بی کفایت در سطح هرم مدیریتی مجموعه هاست. نکته سوم عدم استفاده از مشاوره در سطوح تخصصی امور. زیرا اکثریت بر این باور هستند که انجام یک طرح تبلیغاتی و اهدایی به نوعی رفع تکلیف است و همین طرز تفکر جلوی ایجاد راهکارهای متخصصانه را سد میکند. البته با توجه به شیوه های غلط مدیریتی در ایران میتوان دلایل دیگری نیز ذکر نمود که با توجه به مجال کوتاه از باز کردن بیش از این خودداری مینمایم. فقط امیدوارم کمتر شاهد کج سلیقگیهای موجود باشیم. با آرزوی توفیق روز افزون برای حضرتعالی ارادتمندتان محمود همتی پور
ارائه اینگونه هدایا تبلیغاتی به یک معضل در جامعه تبدیل شده و معمولا اینقدر این هدایا بدون کاربرد هستند که هیچ کجا نمی توان از آنها استفاده کرد. نمیدانم، شاید واقعاً طراح خوب نداریم یا طراح های خوب در دسترس نیستند.
اگر هر پروژه ای(از جمله بحث تبلیغات و ارایه هدایای تبلیغاتی) توسط متخصصان آن حوزه اجرا شود، شاهد اینهمه اتلاف هزینه و انرژی نخواهیم بود.
اگر دقیقتر نگاه کنیم طراحی و تولید این تقویم های رومیزی با این حجم از مقوا و در تیراژ بالا که نهایتا یک سال کاربرد دارد بیشتر از این که سودمند باشد زیان آور است، چه برای محیط زیست و چه برای هویت برند! محصولاتی بی کیفیت که تصویر خوبی از شرکت ها نمیسازند و بیشتر برای رفع تکلیف ارایه می شوند. در حالی که با کمی خلاقیت و با همان هزینه امکان ارایه هدایایی کاربردی، دوست داشتنی و بادوام بیشتری وجود داشت.
بنظر من یکی از مجموعه های موفق در این زمینه، که محصولات آنها را شخصا از نزدیک دیده ام، گروه خلاقیت دیدینو(http://ddno.ir) است که هدایای تبلیغاتی جدیدی از جمله تقویم طراحی و تولید میکند. تقویمهایی با متریالهای مختلف و با قیمتهای متنوع
مثلا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-سالیان-خوش-و-استند-چندکاره/
هدیه تبلیغاتی مدیریتی با تقویمی که میتوان بطور دایم از آن استفاده کرد
یا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-یک-سال-در-یک-نگاه/
تقویم مقوایی با قیمت ارزان و بسته بندی متفاوت
https://www.parsnews.com/بخش-اخبار-۲/۶۱۱۱۷۱-هدایای-سازمانی-تبلیغاتی-سال-این-بار-خلاقانه-تر-از-همیشه
شاید توجه به تخصص، موضوعی ست که این روزها کمتر به آن توجه میشود و در واقع بجای انتخاب شایسته به انتخاب سرسری و بی تفکر روی آورده شده است