وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

چگونه انرژی خودمان را برای کار بیشتر حفظ کنیم؟

چگونه انرژی خودمان را برای کار بیشتر حفظ کنیم؟

از خیلی‌ها می‌شنویم که بعد از گذشت زمانی از شروع کار سریع خسته می‌شوند و انرژی کافی ندارند یا احساس می‌کنند کارشان اثربخشی لازم را نداره و باتوجه به زمان زیادی که برای کار می گذارند اما همیشه کار عقب افتاده دارند. گفته می شودمدیریت زمان مهارت خوبی است اما آنچه بهتر است مدیریت شود […]

از خیلی‌ها می‌شنویم که بعد از گذشت زمانی از شروع کار سریع خسته می‌شوند و انرژی کافی ندارند یا احساس می‌کنند کارشان اثربخشی لازم را نداره و باتوجه به زمان زیادی که برای کار می گذارند اما همیشه کار عقب افتاده دارند.

گفته می شودمدیریت زمان مهارت خوبی است اما آنچه بهتر است مدیریت شود و بهبود یابد، مدیریت انرژی است. زمانی که شما بتوانید انرژی خودتان را مدیریت کنید، می توانید در زمان یکسان کار بیشتری را انجام بدهید. در این مطلب که برداشت شده از کتاب نقطه شروع موفقیت است، در خصوص حفظ انرژی صحبت می کنیم.
اگر بدن را مشابه یک ماشین بدانیم، این ماشین با ۴ باتری کار می کند که این باتری ها باید مدام شارژ شوند.

این ۴ باتری که همان انرژی های اصلی بدن هستند عبارتند از: انرژی فیزیکی، احساسات، ذهن، روحیه

این ۴ انرژی باید شارژ باشند تا یک فرد بتواند با تمام توان خودش کار کند، درادامه هر کدام از این انرژی ها را بیشتر باز می کنیم:

مدیریت انرژی

انرژی فیزیکی

این انرژی را همه ما می‌شناسیم، زمانی که خسته می‌شویم، این انرژی به پایین‌ترین سطح خودش رسیده است. انرژی فیزیکی یا توان بدن ما، بسیار مهم است، چراکه اگر این انرژی تقلیل یابد سه انرژی دیگر هم از بین می‌روند. این انرژی از طریق استراحت و تغذیه شارژ می‌شود.

اما چگونه این انرژی را در بالاترین سطح خود نگهداریم؟

اول باید بدانید که بدن ما انسان‌ها به‌صورت سیکلی است. به‌عنوان‌مثال خواب ما یک‌روند سیکلی دارد یعنی زمانی که می‌خوابیم آهسته‌آهسته خواب ما سنگین می‌شود و مجدد به‌مرور به سمت خواب سبک می‌رویم، این سیکل حدود ۹۰ دقیقه هست. تابه‌حال شده است نیمه‌شب از خواب بیدار شوید و احساس کنید سرحال از خواب بلند شده‌اید، مجدد می‌خوابید و صبح که بیدار می‌شوید، حسابی خسته‌اید و مجدد خوابتان می‌آید. بار اول در زمان خواب سبک بیدار شده‌اید و بار دوم در زمان خواب‌سنگین. حال اگر بتوانید به‌گونه‌ای بخوابید که صبح‌ها در زمان خواب سبک بیدار شوید، روز بهتری را شروع می‌کنید.

(این سایت می تواند به شما در پیدا کردن ساعت خواب و بیداری کمک کند. sleepyti.me کافی است در صفحه اول ساعتی که می خواهید بیدار شوید را بزنید تا سایت ساعتی که در شب باید به خواب بروید را به شما بگویید.)

انرژی فیزیکی هم دقیقاً همین روند را دارد؛ یعنی به سمت اوج می‌رود و به‌مرور کم می‌شود، حالا هنر این است که این سیکل را در بدن خودمان بشناسیم و پیش از آنکه این انرژی به پایین‌ترین میزان خود برسد، استراحت کنیم و مجدد آن را شارژ کنیم. معمولاً گفته می‌شود سیکل انسان‌ها بین ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه هست و پس این زمان انرژی فیزیکی نیاز به شارژ مجدد دارد؛ یعنی باید حدود ۶۰ یا ۱۲۰ دقیقه کارکنید و پس‌ازآن استراحت کوتاهی در حدود ۵ دقیقه داشته باشید. شما باید باتجربه و امتحان زمانهای مختلف زمان بدن خودتان را بیابید، شاید برای فردی این زمان ۲۰ دقیقه باشد و برای فرد دیگری ۱۲۰ دقیقه.

اگر هر یک از بازه‌های زمانی را مختص صرفاً یک کار قرار دهید خواهید دید که عملکرد شما افزایش چشم‌گیری خواهد یافت.

اما برای راهنمایی و بهتر انجام دادن این کار، ابتدا زمان سیکل خودتان را بیابید و سپس با کمک نرم افزار Time Wise که هم برای اندروید ساخته شده و هم برای ویندوز می توانید برای انجام کارهایتان برنامه ریزی و کنترل بهتری داشته باشید.

نکته بعدی در حفظ انرژی فیزیکی خواب کافی (۷ یا ۸ ساعت) و همچنین تغذیه مناسب است. سعی کنید در برنامه غذایی خودتان مواد مضر و تنقلات کارخانه‌ای را به حداقل ممکن کاهش داده و در فواصل زمانی در روز از میوه، سبزی‌ها و آجیل‌ها استفاده کنید. اگر جستجوی کوتاهی در اینترنت داشته باشید یا به برنامه‌های سلامت رادیو و تلویزیون گوش دهید مطمئناً با فواید میوه‌ها و سبزی‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.
راستی فراموش نکنید ورزش و مصرف کافی آب هم می‌تواند به ثابت نگه‌داشتن انرژی فیزیکی شما کمک فراوانی بکند.

این مطلب را بخوانید: معرفی کتاب صبح جادویی هال الرود

انرژی فیزیکی

احساس

احساس رابطه مستقیمی با ارتباطات شما دارد. در زندگی خودتان قدردان باشید، لبخند بزنید، از کنار مشکلات و سختی‌ها و هم‌چنین حرف دیگران به‌سادگی بگذرید. اگر بخواهید همواره احساسات خودتان را درگیر مسائل منفی و کشمکش‌های زندگی بکنید، خیلی سریع‌تر ازآنچه فکرش را بکنید خسته می‌شوید. زمانی که فکرتان را به موضوعات منفی سوق می دهید هورمون های ترشح شده در مغزتان شما را به سمت خستگی بیشتر می برد.

از همین امروز شروع کنید، بیشتر لبخند بزنید، از دست دیگران ناراحت شوید، اگر جایی عصبانی شدید، سعی کنید خشم خودتان را فروکش کنید و خیلی ساده و سریع از کنار ماجرا بگذرید.

احساس منفی و تفکرات منفی یک عامل مخربی است که قابلیت گسترش و نفوذ در دیگران را هم دارد. اگر در محیط کارتان بیحال باشید، احتمالا این بیحال به دوست و همکارتان هم منتقل می شود. داشتن احساس منفی علاوه بر کاهش انرژی فیزیکی، تمرکز شما را هم بهم میریزد.

یکی از کارهای تاثیرگذار برای بالابردن انرژی احساسی این است که زمانی در روز یا هفته را به فعالیت هایی اختصاص دهید که از آنها لذت می برید، به سرگرمی ها و علاقه مندی های خودتان اهمیت بدهید.

این را هم فراموش نکنید که مشاهده تلویزیون و بازی های کامپیوتری را نمی توان خیلی در زمره فعالیت های لذت بخش تاثیرگذار بحساب آورد. ترجیحا سراغ فعالیت های بدنی وفیزیکی و تعاملی بروید، مثل گردش در طبیعت و یا شنا کردن.

راه دیگر افزایش انرژی احساسی داشتن دوستان خوب و مشوق است، دوستانی که بتوانید با آنها ارتباط بگیرید، صحبت کنید و با آنها تعامل دوستانه داشته باشید.

انرژی احساسی می تواند مکمل بسیار فوق العاده ای برای انرژی فیزیکی باشد.

این مطلب را بخوانید: نقطه عطف در مسیر موفقیت

انرژی احساس

روحیه

شما هم افرادی را می شناسید که روحیه فوق العاده ای در کارشان دارند؟ دیگران در وصف آنها می گویند: او روحیه خوبی برای انجام کارهایش دارد.
زمانی انرژی روحیه شما در بالاترین حد ممکن خواهد بود که به کاری که می کنید اعتقاد داشته باشیدو آنرا دوست داشته باشید. زمانی که روحیه بالایی داشته باشید انگیزه بالا برای شروع کارها خواهید داشت و در کنار این انگیزه تعهدی برای انجام کارهای در شما ایجاد می شود.

پس زمانی شما روحیه خوبی خواهید داشت که در وهله اول انگیزه شروع کار را داشته باشید و در وهله بعد تعهد به پایان رساندن کار را هم داشته باشید.
روحیه همواره باید درشما حفظ شود و برای حفظ آن باید هدفی ارزشمند داشته باشید.

زمانی که انرژی های دیگر شما رو به اتمام باشند این روحیه هست که شما را در مسیر انجام کارها نگه میدارد.

برای اینکه همواره روحیه داشتید باشید ، هدفی ارزشمند برای خودتان، زندگیتان و کسب وکارتان داشته باشید

انرژی روحیه

انرژی فکری یا ذهن

گاهی باید ذهنتان را خالی کنید و استراحت کنید، لازم است به کارها و مسائل کاری فکر نکنید و آنرا کنار بگذارید و به مغزتان استراحت بدهید، با این کار علاوه بر تمرکز، میزان انرژی فکری خودتان را بالا می برید.

بعضی از اطلاعات و کارهایی که باید در روز دیگری انجام دهید را بر روی دفترچه یادداشت بنویسید و ذهنتان را خالی کنید تا نیاز نباشد مدام به آن فکر کنید. اگر این کار را نکنید مشغولیت های ذهنتان زیاد می شود و نمی توانید تمرکز کنید و باطبع آن انرژی فکری و ذهنی شما کم می شود.

البته مغز و ذهن ما هم نیازمند تقویت شدن است. برای تقویت ذهنتان باید همواره به دنبال یادگیری باشید. حتماً زمان‌هایی در طول روز را برای مطالعه قرار دهید، کتاب‌های موردعلاقه و مرتبط باکارتان را بخوانید و از کتاب‌خوانی لذت ببرید.

اگر به نوشتن هم علاقه دارید، گاهی قلمی به دست بگیرید و مشغول نوشتن شوید، این کارها ذهنتان را قوی و آماده نگه می‌دارد. ذهن شما باید هرروز قوی‌تر شود تا در حل مسائل و پیشرفت به شما کمک کند.

انرژی ذهن

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه