اصول و فنون مذاکره

دو اصل مهم مذاکره

آخرین باری که مذاکره کردید را به یاد دارید؟ شاید این مذاکره مربوط به مصاحبه استخدامی شما بوده یا شاید در یک جلسه کاری مهم. موضوعی که اهمیت دارد و باید به آن بیاندیشیم این است که ما همواره در حال مذاکره کردن هستیم.

خیلی ها مذاکره را تنها در رویدادها و جلسات بزرگ و خاص می دانند یا زمانی که معامله می کنند اما بسیاری از ارتباطات ما در طول روز، رنگ و بوی مذاکره دارند و اگر بتوانیم در این مذاکره های کوچک خوب و عالی رفتار کنیم، خودمان را برای مذاکره های بزرگ تر آماده کرده ایم.  فراموش نکنید، مذاکره به هر اندازه ای که باشد، تکنیک های آن، مشابه است.

زمانی که در محل کارتان یک ایده داده اید و در موردش صحبت کردید و در انتها توانسته اید موافقت جمع را بگیرید، مذاکره انجام داده اید.

زمانی که با خانواده برای تعطیلات صحبت می کنید و به این فکر می کنید که مسافرت به کدام شهر بروید و هرکسی نظر خودش را می دهد، مذاکره کرده اید و ده ها و صدها مثال دیگر

عوامل مختلفی بر روی مذاکره و موفقیت مذاکره تاثیر می گذارد، اما دو مورد آنها موثرتر هستند. آمادگی برای مذاکره و ارتباطات.

تعادل این دو مورد مذاکره موفقی را برای شما ایجاد می کند. زمانی که با آمادگی کامل بر سر میز مذاکره می نشینید، ارتباط بهتری هم با مخاطبتان برقرار می کنید.

 

آمادگی برای مذاکره موفق

زمانی که برای مذاکره از قبل آماده شده اید راحت تر، ساده تر و با وضوح بهتری می توانید موارد و موضوعات خودتان را مطرح کنید. شما باید برای همه چیز آماده باشید.

در مرحله آمادگی مذاکره باید به گزینه های جایگزین بیاندیشید، (اینجا کلیک نمایید)  تمام موضوعات قابل مذاکره و غیرقابل مذاکره را بررسی کنید، نقاط قوت و ضعف خودتان و مخاطب مذاکره را شناسایی کنید، مواردی که می تواند شرایط بحران ایجاد کند،  و هر موضوع دیگری را باید برنامه ریزی کنید و برای آن آماده باشید.

 

 

ارتباطات فراتر از حرف زدن است.

مذاکره و ارتباط یک جاده دو طرفه است و اینگونه است که مذاکره به سمت موفقیت می رود. بسیاری از مذاکره های موفق ماحصل ارتباطات صحیح بوده است نه مشاجره و مناظره.

در مذاکره باید دقت داشته باشید که هم صحبت کنید و هم گوش بدهید. گوش دادن به شما کمک می کند بهتر مخاطبتان را بفهمید و همچنین تمرکز بهتری برای خودتان ایجاد کنید.

علاوه بر ارتباطات کلامی، ارتباطات غیر کلامی هم بسیار مهم است. شما باید علاوه بر دقت به زبان بدن خودتان، به زبان بدن و تن گفتار مخاطب خودتان هم توجه داشته باشید. زبان بدن می تواند این را به مخاطب منتقل کند که شما فردی علاقه مند هستید یا اصلاً توجهی به صحبت های مخاطب ندارید و گارد دفاعی گرفته اید.

در حین صبحت کردن تلاش کنید بر روی موضوعات مهم تاکید کنید و در این میان با استفاده از سوالات باز (سوالاتی که مخاطب در پاسخ به آنها باید صحبت کند، سوال بسته سوالی است که پاسخ آن بله یا خیر است.) استفاده کنید تا مخاطب را وارد بحث و گفتگو نمایید.

همواره سعی کنید بگونه ای گفتگو کنید که به مخاطب این موضوع را بفهمانید که شما تلاش می کنید به او سود برسانید. علاوه بر این موضوعات، مراقب باشید از افعال و جملات منفی استفاده نکنید. بعنوان مثال نگویید: "فکر نمی کنم با این ایده موافقت کنید اما .." جملات منفی ذهن مخاطب را به عدم همکاری و موافقت با شما سوق می دهد.

مطمئناً مذاکره کردن کار آسانی نیست اما اگر بتوانید در طول روزمره، از تکنیک های مذاکره استفاده نمایید و تمرین کنید که چگونه میتوانید سریع تر تصمیم بگیرید و چگونه بهترین تصمیم را بگیرید، می توانید خودتان را برای مذاکره های بزرگ تر اماده کنید.

 

این مطلب برداشتی از مقاله The Benefits Of Everyday Negotiations از سایت فوربس بود.

.

 

امتیاز 0 از 0 رای
برچسب ها

مجتبی شیخ علی

من مجتبی شیخ علی هستم، مشاور، مدرس و نویسنده در زمینه ارتباطات، مذاکره و مدیریت کسب وکار ..//.. زندگی و کسب کار ما سراسر ارتباط و مذاکره است و قرار است در این سایت اصول آن را باهم مرور کنیم ..//..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن