وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

استفاده از استانداردها و معیارهای مشخص در مذاکره

استفاده از استانداردها و معیارهای مشخص در مذاکره

پس لازم است پیش از هرمذاکره ای و زمانی که مشغول برنامه ریزی هستید، چک کنید که آیا استانداردها و معیارهای خاصی برای موضوع مذاکره شما وجود دارد؟ و این معیارها را از کجا میتوانید در اختیار بگیرید؟ این مطلب را مطالعه بفرمایید

گاهاً ممکن است در مذاکره، مخاطب روبرو در مقابل امتیازی که به شما میدهد امتیازی بخواهد که با قوانین و یا معیارهای استاندارد همخوانی ندارد و یا حتی ممکن است شما حدس بزنید که این خواسته مطابق استانداردها نیست. در این مواقع برروی این مواضع، یعنی معیارها و استانداردها پافشاری کنید.

جایگاه دیگری که موضوع نمود پیدا میکند، موفقیت درمذاکره است که میتوان با دانستن استانداردهای و معیارهای عینی، در مذاکره به دنبال نتایج مطلوب تری باشیم.

مذاکره اصولی

برای روشن تر شدن این مطلب مثالی را از کتاب راجرفیشر و ویلیام یوری، مرور میکنیم:

“”  تصور کنید شما برای ساختن خانه خود قراردادی را با قیمت ثابت با پیمانکاری منعقد کرده اید که طبق آن باید پی ها از بتون باشد، ولی در قرارداد تصریح نشده است که پی ها تا چه میزان باید عمق داشته باشند.

پیمانکار به شما میگوید میزان این عمق را ۶۰ سانتی متر برآورد کرده و برای خانه شما کافی است اما شما براساس تحقیقاتی که کرده اید فکر می کنید که این عمق باید حدود ۱۵۰ سانتی متر باشد.

پیمانکار به شما میگوید: من با خواسته شما موافقت کرده ام که سقف را از تیرآهن استفاده کنم و حالا نوبت شماست که با نظر من موافقت کنید که پی ها کم عمق تر باشد.

معمولاً هیچ فردی این پیشنهاد را نمیپذیرد، لذا شما هم بجای توافق و کنار آمدن با پیمانکار می توانید بگویید: ببینید ممکن است که من اشتباه کرده باشم، ممکن است حدود ۶۰ سانت کافی باشد. آنچه من میخواهم این است که بدانم پی استاندارد چه میزان باید عمق داشته باشد و په عمقی باری ایمنی ساختمان من کافی است. آیا سازمان های دولتی استانداردی برای این کار در نظر گرفته اند؟ پی های سایر ساختمان های این منطقه چقدر است؟ شما پیشنهاد می کنید از کجا این اطلاعات را کسب کنیم؟””

این مطلب را هم بخوانید: ۳ نکته مهم در مورد منافع مشترک در مذاکره

پیشنهادی که همواره در مذاکره ها می شود این است که تا حد ممکن بجای تلاش برای متقاعد کردن مخاطب از طریق زور و فشار و یا زیر بار نرفتن خواسته های مخاطب از روش های دیگر، به سرغ استانداردهای و معیارهایی بروید که همه آنها را قبول دارند و حرفتان و خواسته خودتان را برمبنای معیارهای اصولی بیان کنید.

این مطلب را ازدست ندهید: اهیمت برنامه ریزی در مذاکره

پس لازم است پیش از هرمذاکره ای و زمانی که مشغول برنامه ریزی هستید، چک کنید که آیا استانداردها و معیارهای خاصی برای موضوع مذاکره شما وجود دارد؟ و این معیارها را از کجا میتوانید در اختیار بگیرید؟

با دانستن این موضوع و برنامه ریزی برای آن میتوانید مذاکرات مفیدتری داشته باشید.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

یک پاسخ به «داستان مشتری مداری شرکتی که ادعا می کند اولین و بهترین است!»

حیدری گفت:

سلام، مطالبی که مرقوم فرموده اید در ایران یک مسئله عادی تلقی میشود و مسئولان شرکتها وقتی از یک مرحله ای از فروش و معروفیت برند می رسند فکر میکنند به پایان راه در فروش رسیده اند و فراموش می کنند که زمانی آرزو می کردند حتی اگر شده اندکی از محصولاتشان به فروش برسد. بنده از شرکتی دستگاهی رو خرید کردم و ابتدا چنان با آب و تاب در مورد آن صحبت می کردند و همکاران خود را به نقد می کشیدند که از همان ابتدا تمام ذهنیتهایی منفی که در مورد شرکتهای ایرانی داشتم را فراموش کردم و گفتم چقدر اشتباه می کردم هنوز شرکتهای مشتری مدار هستند. اما مدتی گذشت دستگاه با ۴ ماه تاخیر بدستم رسید کارم در این مدت تعطیل و خسارت زیادی را متحمل شدم قرار شد خسارت بنده را جبران کنند! حتی دریغ از یک عذر خواهی ! برخورد طلبکارانه و مغرورانه و ادعای اینکه ما جنس خوب به مشتری می دهیم لذا باید تحمل داشته باشید. یک سوال کوچک از مدیر شرکت که بدلیل اینکه سایر کاربران فکر منفی در مورد شرکت نکنند به تلگرام مدیرعامل فرستادم با برخورد بسیار زشت ایشان مواجه شدم که چرا به تلگرام شخصی من فرستادید به پشتیبانی بفرستید و مواردی از این دست. فقط و فقط به خاطر اینکه جنس با کیفیت به مشتری میدهند کارشان را توجیه می کنند. قضیه مفصل است. اما نهایتا تصمیم بنده این شد که در آینده از شرکتی خرید کنم که خدمات پس از فروش خوب و مناسب ، برخورد خوب با مشتری حتی اگر قیمت بالاتر داشته باشد یا کالا آنها به کبفی پایینتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − شش =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه