مجموعه رادیو آموزشمقالات توسعه فردی

رادیوآموزش ۳۱: اثر زایگارنیک چیست

امروزه خیلی از ما بدنبال یافتن راهکارهایی هستیم که بتوانیم کارهایمان را در زمان کوتاه تری انجام بدهیم یا بتوانیم دریک زمان مشخص کار بیشتری انجام بدهیم. یکی از کارهایی که خیلی از افراد انجام می دهند، چندکارگی یا انجام همزمان چند کار است. این افراد به شدت دچار پدیده ای به نام زایگارنیک می شوند.

در این فایل صوتی در این خصوص بیشتر توضیح داده ام و در انتهای فایل صوتی، ۳ راهکار برای رهایی از پدیده  زایگارنیک و افزایش عملکرد پیشنهاد داده ام

برای دانلود فایل رادیو اموزش ۳۱ اینجــــــــــا کلیک نمایید

زایگارنیک

متن فایل صوتی رادیوآموزش ۳۱:

دقت کردید وقتی سریالی در لحظه حساس فیلم تموم میشه، شما مدام به فیلم و اتفاق های اون فکر میکنید و میخواهید بدونید که انتهای فیلم چی میشه و منتظر قسمت بعدی هستید؟

یا اینکه وقتی در یه مجلس یا مهمانی، یک فردی را می بینید که چهره او برای شما آشناست اما به خاطر نیم آورید که او را کجا دیده اید یا اسمش را نمی دانید، مدام فکرتان درگیر است که به یاد بیاورید او را کجا دیده اید تا زمانی که می فهمید این فرد ۲ کوچه پایین تر از خانه شما فروشگاه لباس دارد.

اثر و پدیده ای با نام زایگارنیک وجود داردف این موضوع توسط خانم زایگارنیک در سال ۱۹۲۷ معرفی شد. ایشان با تحقیقات و انجام آزمایش های مختلف به این نتیجه رسید که ذهن میخواهد همه مسئله ها برایش روشن و مشخص باشد و اگر با مسئله مبهمی برخورد کند، آنقدر دنبال پاسخ می گردد تا این ابهام برطرف شود.

طبق این نظریه و این پدیده هر اقدام نیمه تمامی ذهن را درگیر می کند و باعث می شود تمرکز و در نتیجه میزان بهره وری و عملکرد کاهش پیدا کند. دقیقا مانند یک کامپیوتر که وقتی همزمان چندین برنامه در آن باز می شود، سرعت و عملکردش کاهش می یابد.
 

برای رهایی از این موضوع و اثر زایگارنی و بالا بردن بهره وری ۳ راهکار و نکته پیشنهاد میشود.

اول: سعی کنید در یک زمان مشخص، یک کار مشخص انجام دهید و بر روی یک موضوع تمرکز کنید. تلاش کنید چندکارگی و انجام همزمان چندکار را حذف کنید

دوم: کارهای نیمه تمام یا کارهای روتین روزانه که باید در ساعتی دیگر انجام شود مثل خریدها یا پرداخت قبض ها، را یادداشت کنید. با این کار یعنی یادداشت برداری، این مسائل تقریباً از ذهن شما خارج می شوند و درگیری کمتری ایجاد می کنند.

سوم: اولویت بندی کردن کارهاست. سعی کنید ابتدای روز لیست کارهایتان را بنویسید و آنها را اولویت بندی کنید و به ترتیب اولویت آنها را انجام دهید. با اینکار کمتر دچار دام چندکارگی می شوید.

 

امتیاز 0 از 0 رای
برچسب ها

مجتبی شیخ علی

من مجتبی شیخ علی هستم، مشاور، مدرس و نویسنده در زمینه ارتباطات، مذاکره و مدیریت کسب وکار ..//.. زندگی و کسب کار ما سراسر ارتباط و مذاکره است و قرار است در این سایت اصول آن را باهم مرور کنیم ..//..

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. ممنون از سایت خوبتون.
    من همیشه از این مفهوم ضربه می‌خوردم چون ازش بی خبر بودم اما حالا دیگه سعی می‌کنم سه گامی که شما فرمودید رو دنبال کنم تا بتونم ازش به نفع خودم استفاده کنم.
    با تشکر از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن