اصول و فنون مذاکره

نکاتی برای مذاکره آنلاین

 

امروزه بخشی از مذاکره ها در فضای آنلاین و فضای مجازی صورت میگیرد و فضای آنلاین را باید قسمتی جدانشدنی و مهم در فضای مذاکرات دانست. مذاکره آنلاین می تواند از طرق مختلف مانند ایمیل یا پیام رسان ها صورت بگیرد که هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد.

مذاکره آنلاین، دشواری ها و دردسرهای خاص خودش را دارد که در این مطلب به برخی از چالش های مذاکره آنلاین و راهکارهای برخورد، می پردازیم.

 

مذاکره آنلاین، بخصوص ایمیل و استفاده از پیام رسان ها را در زمره ارتباطات فقیر و ضعیف می دانند که همین موضوع باعث ایجاد سوء تفاهم ها و سوء برداشت های مختلفی می شود.

در مذاکره آنلاین نمی توان از نشانه های غیرکلامی استفاده کرد و این سبب می شود مخاطب کاملاً متوجه پیام نشود،

همچنین در مذاکره آنلاین مانند مذاکره با ایمیل نمی توان احساسات را بخوبی منتقل کرد، بعنوان مثال شاید نتوانم در یک متن چند سطری خشم خودم را نشان بدهم و ممکن است من متنی را با حس خشم بنویسم اما خواننده برداشتی متفاوت داشته باشد.

در مذاکره آنلاین یک اشتباه کوچک در نوشتن متن، ممکن است منجر به برداشت کاملاً متفاوت نسبت به پیام شده و در مذاکره خلل ایجاد کند.

گاهاً ممکن است مطلبی که شما از طریق ایمیل ارسال کرده اید به دست مخاطب نرسد و همین موضوع باعث شود مخاطب شما را فردی  غیرحرفه ای و زمان نشناس بداند.

مشکل دیگری که در مذاکره آنلاین می توان آنرا دید، عدم برقرار ارتباط ها و صحبت های جانبی است که می تواند در تسهیل مذاکره بسیار کاربردی باشد. ( برای آنشایی بیشتر این مطلب را از اینجـــــــــا بخوانید) اما در مذاکره آنلاین و مکتوب، معمولاً انسان ها تمایلی به ارائه اطلاعات شخصی ندارند.


پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر این مطلب را مشاهده نمایید: آمادگی برای مذاکره با مدل جانی برت
 

 

مذاکره آنلاین

چند توصیه:

برای موفق بودن در مذاکره آنلاین، نکات فراوانی است که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • حتما از تصویر مناسبی در پروفایل خودتان استفاده نمایید.
  • حتما چندین و چند بار متن پیام را مرور کنید.
  • از شکلک ها و ایموجی ها برای نشان دادن نوع احساس استفاده کنید تا مخاطب دچار سوء برداشت نشود.
  • از خلاصه نویسی استفاده نکنید و سعی کنید در قالب جملاتی کامل، مطلبتان را توضیح دهید.
  • سعی کنید از سمت کانال های ارتباطی ضعیف مانند ایمیل و پیام رسان ها  به سمت کانال های ارتباطی قوی مانند ارتباط تلفنی و ارتباط حضوری سوق پیدا کنید.
  • از ارسال کامل پیام ها مطلع شوید. برای این موضوع می توانید از مخاطب خودتان پیگیری کنید.

 

.

من مجتبی شیخ علی هستم، مشاور، مدرس و نویسنده در زمینه ارتباطات، مذاکره و مدیریت کسب وکار ..//.. زندگی و کسب کار ما سراسر ارتباط و مذاکره است و قرار است در این سایت اصول آن را باهم مرور کنیم ..//..

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close