زمانی که صحبت از مذاکره و یا فروش می شود، یک موضوع جذاب در این میان، قابل توجه است و آن، متقاعد سازی است. بسیاری از فروشنده ها و مذاکره کننده ها بدنبال یادگیری اصول متقاعد سازی هستند تا بتوانند مسیر مذاکره خودشان را به سمتی که مایل هستند، سوق بدهند.
در این مطلب پیش زمینه در خصوص متقاعد سازی خواهیم گفت و اینکه چرا اصول و تکنیک های متقاعدسازی دقیقاً چه کاری انجام میدهند.
یکی از دلایلی که می تواند فرایند نهایی سازی مذاکره و فروش را تسریع کند، اعتماد است. در هر مذاکره ای اگر بتوانید اعتماد طرف مقابل را جلب کنید، یک قدم جلو افتاده اید و راحت تر می توانید مذاکره خودتان را به سرانجام برسانید.
حال مسئله اینجاست که هر چه سریع تر اعتماد ایجاد شود، سریع تر به نتیجه دلخواه می رسید و یکی از عوامل مهم در ایجاد اعتماد استفاده از اصول متقاعد سازی است.
طبق معرفی فروید و تشریح ایشان از مغز، دو قسمت اصلی وجود دارد، مغز خودآگاه و مغز ناخودآگاه. همین تقسیم بندی در کتاب دنیل کانمن، تفکر تند وسریع هم آمده است. زمانی که از مغز خودآگاه استفاده می کنیم، از قسمت منطقی بهره می گیریم و در حال تجزیه و تحلیل هستیم، اما زمانی که از قسمت ناخودآگاه استفاده میکنیم، مغز انرژی کمتری مصرف می کند و به اصولی که از قبل می داند، عمل می کند. (مانند رانندگی، در شروع یادگیری رانندگی، شما باید با دقت رانندگی کنید و حواستان به همه چیز باشد اما بعد از مدتی به راحتی و بدون تفکر به گاز و ترمز، رانندگی می کنید.)
اگر بتوانیم بر اساس این تقسیم بندی، بر روی قسمت ناخودآگاه مخاطب کار کنیم و بر این قسمت تاثیر بگذاریم، او به سرعت به ما اعتماد می کند. ناخودآگاه انسان ها بصورت مشترک از قوانینی پیروی می کند که وقتی با آنها روبرو می شود، سوگیری داشته و به سرعت اعتماد می کند.
قوانین متقاعدسازی بر روی این اصول تمرکز دارد، یعنی با هدف قرار دادن ناخودآگاه، اعتماد طرف مقابل را سریعاً دریافت می کند.
در مطالب بعدی بیشتر در خصوص متقاعد سازی صحبت می کنیم، اما در صورتی که مایل هستید اصول و تکنیک های بیشتری را بصورت کامل بدانید، پیشنهاد می کنم در دوره مجازی هنر متقاعدسازی درفروش و مذاکره شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید