وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

تشدید تعهد در مذاکره چیست؟ و چگونه با این دام مقابله کنیم؟

تشدید تعهد در مذاکره چیست؟ و چگونه با این دام مقابله کنیم؟

برخی از دام هایی که در مذاکره بر سر راه ما قرار میگیرد، دام های ذهنی است که باعث می شود ما در مذاکره های خودمان متضرر شویم. یکی از این دام ها، دام و خطای ذهنی تعهد است. در این مطلب در خصوص این دام و راهکارهای بازرمن می پردازیم.

 تشدید تعهد در مذاکره یکی از دام های مهم مذاکره است که اگر به آن دقت نکنیم و درگیرش شویم، می تواند منجر به شکست ما در مذاکره شود.

این موضوع را با این مثال شروع می کنیم:

فردی را تصور کنید که موتور  ماشینش دچار مشکل شده و او مجبور است بصورت کامل سیلندر و برخی از قطعات ماشینش را عوض کند. این فرد چندین میلیون هزینه می کند و تقریباً موتور ماشینش نو می شود. اگر با این فرد صحبت کنید احتمالا می گوید، “دیگه تا چندسال دیگه این ماشین را نمیشه عوض کرد، کلی خرجش کردم و نو شده.”

در مذاکره ها هم معمولاً از این موارد زیاد دیده می شود، دو سازمانی که سالهاست با یکدیگر همکاری دارند،  به سادگی نمی توانند همکاری با یکدیگر را قطع کنند.

فردی که چندین هفته پیگیر مذاکره با یک سازمان برای خرید یک ماشین صنعتی است، اگر مورد بهتری پیدا کند شاید به سادگی نتواند قید همه زحمت هایی که برای مذاکره خرید این ماشین را داشته بزند.

یا مورد دیگر که زیاد هم دیده می شود، سازمانی برای کارهای تبلیغاتی و چاپ با شرکتی کار می کند، وقتی به او می گوییم خدمات این شرکت خوب نیست و قیمت بالاتری از شما می گیرد، خیلی اوقات این را می شنویم که ما سالهاست باهم کار می کنیم، حالا برای این رقم ناچیز این رابطه دوستی را بهم نمی زنیم.

این موضوع را دام تشدید تعهد در مذاکره می گویند و مذاکره کننده حرفه ای باید بداند که نباید به خودش اجازه بدهد در فرایند کار و مذاکره وارد این بازی بشود.

فراموش نکنید اگر درفرایند مذاکره درگیر تشدید تعهد بشوید، بیرون آمدن از آن اصلاً ساده نیست.

تشدید تعهد در مذاکره

بیزرمن سه پیشنهاد برای جلوگیری از افتادن در دام تشدید تعهد در مذاکره دارد.

  1. نقطه ترک مذاکره را مشخص کنید و همچنین از قبل بدانید که اگر تصمیم گرفتید مذاکره را ترک کنید، نحوه ترک مذاکره شما چگونه باید باشد و برای ترک مذاکره چه دیالوگی باید داشته باشید.
  2. اگر بصورت تیمی مذاکره می کنید حتماً فردی را در تیم مشخص کنید که کار او دیدن نقاط تاریک و سیاه موضوع مذاکره باشد. این فرد باید تمام جلسه تنها به موارد منفی و نقاط شکست فکر کند و هرجا این موضوعی می توانست آسیب جدی بزند، سریعاً این موضوع را گوشزد کند. اگر با ادوارد دبونو و ۶ کلاه تفکر معروف او آشنا باشید، او این موضوع را با کلاه سیاه بیان می کند.
  3. تجزیه و تحلیل نیروی های تشدید کننده تعهد را پیدا کنید. پیش از مذاکره به این بیاندیشید که چه مواردی می تواند تشدید تعهد در مذاکره برای من داشته باشد؟ چه عواملی باعث می شود من درگیری احساسی پیدا کنم، مثلاً زمان یکی از این عوامل است و فردی که زمان زیادی را برای مذاکره ای می گذارد، معمولاً به سرانجام رسیدن آن مذاکره به هر نحوی متعهد می شود.

باز تاکید می کنم این موارد برای برنامه ریزی پیش از مذاکره است و اگر بدون فکر به این سه موضوع وارد جلسه مذاکره شوید و درگیر تشدید تعهد شوید، به سادگی نمی توانید از آن مذاکره خارج شوید.

یادگیری مهارت های مذاکره به حد بالایی جلوی این خطاها را میگیرد، شاید خواندن و دنبال کردم سایت Sheikhali.ir یکی از راهکارها باشد. پیشنهاد میکنم حتماً دوره رایگان اصول و فنون مذاکره را دریافت نمایید

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

4 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی»

saeed گفت:

سلام ممنون از مطلب خوبتون برای تقویم رومیزی و طراحیش چن تا نکته رو باید در نظر گرف اول کاربری بهر حال اگه محصولی کاربری درستی نداشته باشه روی میز قرار نمیگیره این کاربری هم باید برای مصرف کنندش باشه هم برای ارباب رجوع مصرف کننده تقویم رومیزی کار اصلیش نمایش تقویمه نه تبلیغ یه شرکت تبلیغ ذیل اون کاربری باید قرار بگیره دوم شکل ظاهری یا دکوراتیو اغلب دوست دارن طوری تبلیغ کنن که به چش بیان گل درشت باشن غافل از اینکه من مصرف کننده اصلاً علاقه ای ندارم با تقویم گل درشت یه شرکت دیگه ظاهر میز کارمو خراب کنم سوم هماهنگی تقویم با سایر وسایلی که قراره روی یه میز قرار بگیره هر چی هنرمندانه تر از رنگای خنثی برای تقویم رومیزی استفاده بشه و بصورت غیر مستقیم تاکید تبلیغاتی داشته باشه کاربر پسند تر و موندگار تره و چهار کیفیت گاهی تصور میشه مردم تشنه دریافت این نوع هدایا هستن پس قیمت و کیفیت و کم کنیم و تیراژ و بالا ببریم و باز غافل از این که اگه کار شکیل نباشه ، هیچ کس میز کارشو بخاطر همچین هدیه ای خراب نمیکنه حتی خودمون هم حاضر نیسیم چنین کاری بکنیم در مورد مباحث گرافیکیم که تقریباً باید زار زار گریه کرد 🙂

محمود همتی پور گفت:

عرض ادب و احترام خدمت دوست و استاد عزیزم جناب آقای شیخ علی بزرگوار قبل از هر چیز تشکر ویژه ای دارم من باب تهیه مطالبی کاملا کاربردی و بیان آنها با زبان ساده. پیرامون موضوع مطروحه متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات همین مورد وجود رابطه به جای ضابطه است. مسئله بعد وجود مدیران بی کفایت در سطح هرم مدیریتی مجموعه هاست. نکته سوم عدم استفاده از مشاوره در سطوح تخصصی امور. زیرا اکثریت بر این باور هستند که انجام یک طرح تبلیغاتی و اهدایی به نوعی رفع تکلیف است و همین طرز تفکر جلوی ایجاد راهکارهای متخصصانه را سد میکند. البته با توجه به شیوه های غلط مدیریتی در ایران میتوان دلایل دیگری نیز ذکر نمود که با توجه به مجال کوتاه از باز کردن بیش از این خودداری مینمایم. فقط امیدوارم کمتر شاهد کج سلیقگیهای موجود باشیم. با آرزوی توفیق روز افزون برای حضرتعالی ارادتمندتان محمود همتی پور

محمد گفت:

ارائه اینگونه هدایا تبلیغاتی به یک معضل در جامعه تبدیل شده و معمولا اینقدر این هدایا بدون کاربرد هستند که هیچ کجا نمی توان از آنها استفاده کرد. نمیدانم، شاید واقعاً طراح خوب نداریم یا طراح های خوب در دسترس نیستند.

سلام گفت:

اگر هر پروژه ای(از جمله بحث تبلیغات و ارایه هدایای تبلیغاتی) توسط متخصصان آن حوزه اجرا شود، شاهد اینهمه اتلاف هزینه و انرژی نخواهیم بود.
اگر دقیقتر نگاه کنیم طراحی و تولید این تقویم های رومیزی با این حجم از مقوا و در تیراژ بالا که نهایتا یک سال کاربرد دارد بیشتر از این که سودمند باشد زیان آور است، چه برای محیط زیست و چه برای هویت برند! محصولاتی بی کیفیت که تصویر خوبی از شرکت ها نمیسازند و بیشتر برای رفع تکلیف ارایه می شوند. در حالی که با کمی خلاقیت و با همان هزینه امکان ارایه هدایایی کاربردی، دوست داشتنی و بادوام بیشتری وجود داشت.
بنظر من یکی از مجموعه های موفق در این زمینه، که محصولات آنها را شخصا از نزدیک دیده ام، گروه خلاقیت دیدینو(http://ddno.ir) است که هدایای تبلیغاتی جدیدی از جمله تقویم طراحی و تولید میکند. تقویمهایی با متریالهای مختلف و با قیمتهای متنوع
مثلا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-سالیان-خوش-و-استند-چندکاره/
هدیه تبلیغاتی مدیریتی با تقویمی که میتوان بطور دایم از آن استفاده کرد
یا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-یک-سال-در-یک-نگاه/
تقویم مقوایی با قیمت ارزان و بسته بندی متفاوت

https://www.parsnews.com/بخش-اخبار-۲/۶۱۱۱۷۱-هدایای-سازمانی-تبلیغاتی-سال-این-بار-خلاقانه-تر-از-همیشه

شاید توجه به تخصص،  موضوعی ست که این روزها کمتر به آن توجه میشود و در واقع بجای انتخاب شایسته به انتخاب سرسری و بی تفکر روی آورده شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − یازده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه