وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

۳ نکته مهم در مورد منافع مشترک در مذاکره

۳ نکته مهم در مورد منافع مشترک در مذاکره

پافشاری روی منافع مشترک میتواند مذاکرات را سهل تر و دوستانه تر کند. مسافرانی که در یک قایق نجات در وسط اقیانوس شناور هستند با جیره بندی محدود، اختلافات خود را در مورد مواد غذایی موجود، در جهت نفع مشترکشان برای رسیدن به ساحل فدا می کنند.

یک مذاکره کننده تقریباً همه اوقات به دنبال راه حل هایی می رود که برای طرف مقابل هم ارضا کننده و هم خوشایند باشد. اگر یک خریدار و مشتری احساس کند که در یک معامله سرش کلاه رفته است، صاحب فروشگاه هم در کار خود شکست خورده است.لذا مذاکره کننده حرفه ای بدنبال یافتن منافع مشترک در مذاکره است، در ادامه سه نکته مهم برگرفته از کتاب اصول و فنون مذاکره نوشته راجر فیشر و ویلیام یوری را مرور می کنیم:

سه نکته در مورد منافع مشترک در مذاکره که باید به یاد داشت:

• اول اینکه در هر مذاکره ای منافع مشترک نهفته است. ممکن است این منافع مشترک در نظر اول واضح و روشن نباشند. از خودتان بپرسید: آیا منافع مشترکی در ادامه و حفظ روابطمان داریم یا خیر؟ چه نوع امکانات و فرصت هایی برای همکاری و منافع متقابل وجود دارند؟ اگر مذاکرات بدون نتیجه قطع شود چه زیان هایی باید متحمل شویم؟ آیا اصول مشترکی مثلا قیمت منصفانه وجود دارند که هر دوی ما می توانیم به آن احترام بگذاریم و بپذیریم.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: بجای مجادله، بدنبال منافع مذاکره باشیم (انیمیشن)

دوم اینکه منافع مشترک فرصت هایی هستند که باید از آنها بهره گرفت نه نعمت خدا داده. برای اینکه از آنها استفاده کنید نیاز به این دارید که از این فرصت ها چیزی بسازید. روشن کردن و تصریح کردن و تنظیم کردن منافع مشترک به صورت یک هدف مشترک، کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر منافع مشترک را به صورت منسجم و آینده نگر در آورید. برای مثال، به عنوان مدیر شرکت تاون سند اویل، زمانی که برای عدم افزایش مالیات و عوارض شهری با شهردار مذاکره می کنید، می توانید یک هدف مشترک با شهردار شهر تعیین کنید که ظرف سه سال، پنج کارخانه جدید در شهر ایجاد شود. معافیت مالیاتی برای صنایع جدید الاحداث در این حالت به صورت امتیازی که شهردار به شما میدهد در نخواهد آمد، بلکه اقدامی است در جهت هدف مشترک شما و شهردار.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: منافع و مواضع در مذاکره

سوم، پافشاری روی منافع مشترک میتواند مذاکرات را سهل تر و دوستانه تر کند. مسافرانی که در یک قایق نجات در وسط اقیانوس شناور هستند با جیره بندی محدود، اختلافات خود را در مورد مواد غذایی موجود، در جهت نفع مشترکشان برای رسیدن به ساحل فدا می کنند.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

5 دیدگاه دربارهٔ «چگونه مشتری را متقاعدسازی و جذب کنیم ؟»

پروانه گفت:

سلام خدمت استادشیخ علی.من ازروهنماییهای شمااستفاده زیادی میکنم وبابت همین خیلی ممنون هستم.اماسوالی دارم واون اینکه من چطورمیتونم بدون سرمایه کاریرو درمنزل انجام بدم وترس اینرو هم نداشته باشم ک درفروشش ممکنه برام مشکل پیش بیاد؟چون ممکنه من کا هاییرو درمنزل انجام بدم مثل پختن شیرینیهای خونگی.اماتا قلق فر واندازه پخت وهرکارممکنی دراین راه ممکنه سرمایه زیادی ازمن بگیره وبعدحالا مشکل فروش داشته باشم.میخوام بدونم بدون سرمایه وبازمان کم چطورمیتونم باضررکمترکاروکسب درآمدکنم.ممنون ازلطفتون

مجتبی شیخ علی گفت:

وست گرامی سلام در وهله اول از شما سپاسگزارم که مطالب را دنبال می فرماییدو از این موضوع واقعا خوشحال هستم. در خصوص سوالی که فرمودید: …………. نکته اول، هر کاری نیاز به سرمایه دارد، حتی اگر شده اندک، به عنوان مثال شما برای پخت شیرینی خانگی هم به یک سرمایه حداقلی نیاز دارید. ……… نکته دوم: مطمئنا من و یا دیگران نمی توانم به شما پیشنهاد مستقیم در خصوص راه اندازی کاری را بدهیم، اما بنده نکات و راهنمایی هایی در این خصوص را برایتان می نویسم ………. نکته سوم : پیشنهاد می کنم در کارتان بدنبال راهکارهایی باشید که بتوانید اول سفارش بگیرید و بعد محصولی را تولید کنید (البته کارهایی مثل نقاشی، ساخت گل های تزئینی و … که بسیاری از خانم ها این کار را انجام میدهند خطر خراب شدن را ندارد.) برای این موضوع روی اینترنت و شبکه های اجتماعی می تونید حساب باز کنید، مثلا برای سفارش کیک تولد و یا مناسبتی می تونید در اینستاگرام و شبکه هایی مثل کلوب و … نمونه کارهاتون را معرفی کنید و باقیمتی کمتر از قنادی کیک را ارائه کنید. فقط باید چند نمونه برای معرفی داشته باشید که اون را هم می تونید برای برخی از اقوام و دوستانتون درست کنید………… نکته چهارم: آشپزی صرفا یک نمونه بود، باید علاقه مندی خودتون را پیدا کنید، روی اون زمینه کار کنید تا قوی و با مهارت بشید و بعد از طریق اون مهارت درآمد کسب کنید، لازمه این کار صبر و استقامت هست، چون این سبک کارهای کارآفرینانه مقداری زمان می بره تا درمسیر کسب درآمد خوب بیافته. …………. امیدوارم وارد هر حرفه ای که شدید پیروز و موفق باشید

نصیری گفت:

سلام . درصورت امکان مطالب قابل ارسال را به این ایمیل نیز ارسال فرمایید . با تشکر

sheikhali گفت:

دوست گرامی سلام در وهله اول از شما سپاسگزارم که مطالب را دنبال می فرماییدو از این موضوع واقعا خوشحال هستم. در خصوص سوالی که فرمودید: …………. نکته اول، هر کاری نیاز به سرمایه دارد، حتی اگر شده اندک، به عنوان مثال شما برای پخت شیرینی خانگی هم به یک سرمایه حداقلی نیاز دارید. ……… نکته دوم: مطمئنا من و یا دیگران نمی توانم به شما پیشنهاد مستقیم در خصوص راه اندازی کاری را بدهیم، اما بنده نکات و راهنمایی هایی در این خصوص را برایتان می نویسم ………. نکته سوم : پیشنهاد می کنم در کارتان بدنبال راهکارهایی باشید که بتوانید اول سفارش بگیرید و بعد محصولی را تولید کنید (البته کارهایی مثل نقاشی، ساخت گل های تزئینی و … که بسیاری از خانم ها این کار را انجام میدهند خطر خراب شدن را ندارد.) برای این موضوع روی اینترنت و شبکه های اجتماعی می تونید حساب باز کنید، مثلا برای سفارش کیک تولد و یا مناسبتی می تونید در اینستاگرام و شبکه هایی مثل کلوب و … نمونه کارهاتون را معرفی کنید و باقیمتی کمتر از قنادی کیک را ارائه کنید. فقط باید چند نمونه برای معرفی داشته باشید که اون را هم می تونید برای برخی از اقوام و دوستانتون درست کنید………… نکته چهارم: آشپزی صرفا یک نمونه بود، باید علاقه مندی خودتون را پیدا کنید، روی اون زمینه کار کنید تا قوی و با مهارت بشید و بعد از طریق اون مهارت درآمد کسب کنید، لازمه این کار صبر و استقامت هست، چون این سبک کارهای کارآفرینانه مقداری زمان می بره تا درمسیر کسب درآمد خوب بیافته. …………. امیدوارم وارد هر حرفه ای که شدید پیروز و موفق باشید

امین غیبی گفت:

سلام .ضمن تشکر از مدیریت سایت بابت همه مطالب مفید،
کسانی که به دنبال کسب درآمد واقعی و معقول هستند
پیشنهاد میکنم برن توی سایت خدمات یاب و کارشون رو شروع کنند:
https://khadamatyab.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 5 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه