وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

۸ توصیه برای داشتن مذاکره موفق

۸ توصیه برای داشتن مذاکره موفق

برای داشتن مذاکره موفق باید اصول آن را بدانیم. مطمئناً بدون آمادگی و بدون داشتن مهارت های کافی در مذاکره نمی توان این انتظار را داشت که بتوان به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کرد. در این مطلب ۸ توصیه برای مذاکره موفق را مرور می کنیم و هرجا توضیح بیشتری نیاز بوده، به مطالب تکمیلی ارجاع داده ام

مذاکره در بسیاری از شرایط زندگی ما انسان ها وجود دارد و صرفاً به کسب و کار ختم نمی شود. خیلی اوقات لازم است با دوستانمان، خانواده و یا حتی خودمان، مذاکره کنیم و برای موضوعی تصمیم گیری کنیم. هنگامی که در مذاکره مهارت داشته باشیم، می توانیم ارتباطات بهتری را ایجاد کنیم. در ادامه نکاتی را مرور می کنیم که به ساختن یک مذاکره موفق به شما کمک می کند:

از خودتون بپرسید که چه چیزی از این مذاکره می خواهید؟

حتی برخی می گویند برای اینکه بتوانید بصورت کامل، ریشه مسئله و موضوع مورد مذاکره را متوجه شوید، از تکنیک ۵ چرا استفاده کنید. (در این تکنیک شما ۵ بار، ۵ سوال را با چرا می پرسید. )
فراموش نکنید مطئناً شما نمی توانید در مورد همه چیز اطلاعات کسب کنید اما می توانید حداقل ها را بدست بیاورید و در مورد خواسته های دیگران و چرایی خواسته های آنها هم تحقیق کنید.

مذاکره کننده حرفه ای سعی می کند همواره آرام و مودب باشد و بتواند از احساتش درست استفاده کند

گاهاً ممکن است در مسیر مذاکره، احساسات باعث شود مخاطب شما تحت تاثیر قرار گرفته و قضاوت های شخصی کند.
همواره سعی کنید مذاکره را با آرامش پیش ببرید و بر موضوعات مهم تمرکز داشته باشید. اگر نتوانید آرامش و هیجانات خودتان را کنترل کنید، ممکن است در نتیجه مذاکره، نتوانید به آنچه می خواهید دست پیدا کنید.

سعی کنید بدنبال راه حل برنده-برنده باشید

در خیلی از مذاکره ها بدست آوردن امتیاز برای یک طرف، به معنی از دست دادن امتیازی برای طرف روبرو است.  بعنوان مثال در خرید ماشین فروشنده می خواهد با بیشترین قیمت بفروشد و خریدار می خواهد با کمترین قیمت خرید کند. یا در مذاکره حقوق و دستمزد، کارفرما بدنبال دادن حقوق کمتر است و کارجو بدنبال حقوق بیشتر.
در این مواقع می توان به جنبه های دیگر مذاکره نگاه کرد و برروی آنها هم تمرکز کرد، بعنوان مثال در مذاکره حقوق می توان بر روی مرخصی، انعطاف پذیر بودن زمان کاری و … نیز مذاکره کرد.  زمانی که تعداد گزینه های مذاکره پذیر بیشتر می شوند، مذاکره به سمت برنده-برنده پیش می رود، چون به احتمال بیشتری دو طرف، با رضایت کامل، مذاکره را ترک می کنند.

این مطلب را بخوانید:مذاکره توزیعی و تلفیقی

به موفقیت فکر کنید

پیش از آنکه برسر میز مذاکره بروید، به موفقیت خودتان فکر کنید.به اینکه واقعاً بدنبال چه چیزی هستید و چه می خواهید؟  بسیاری هستند با که بدون اعتمادبنفس بر سر میز مذاکره حاضر می شوند و تصویر کمی از موفقیت دارند. همیشه در مذاکره هایتان، به آنچه می خواهید بدست بیاورید، فکر کنید. برای داشتن یک مذاکره موفق باید ذهنیت درستی هم داشته باشید.

مذاکره موفق

در مورد تمام گزینه های خودتان فکر کنید (آلترناتیوها)

سطح خواسته های خودتان را مشخص کنید و برای آنها گزینه جایگزین مطلوب داشته باشید، همیشه مذاکره ها آنطور که شما مایل هستید پیش نمی روند. این موضوع را با یک مثال روشن تر میکنیم:

تصور کنید می خواهید ماشین بخرید، شما دو ماشین را در نظر دارید، یکی از این ماشین ها بهتر از دیگری است اما قیمت بالایی دارد. شما بر سر قیمت وارد مذاکره می شوید و تلاش می کنید که قیمت را پایین بیاورید، اگر نتوانید ماشین را با قیمتی که می خواهید بخرید، سراغ ماشین دیگر می روید و آن را خریداری می کنید. در این مثال، ماشین اول خواسته اصلی و انتظار شماست و ماشین دوم، آلترناتیو شماست.

این مطلب را بخوانید: مذاکره شما آلترناتیو دارد؟

محدوده خواسته و انتظارات خودتان را مشخص کنید

خواسته اصلی یا آنچه دوست دارید و گزینه جایگزین، محدوده خواسته های شما را مشخص میکند. (من دوست دارم ماشینی را ۴۰ میلیون بخرم، اما تا ۴۳ میلیون هم حاضرم برای ماشین دیگری پول بدهم، محدود اینجا بین ۴۰ تا ۴۳ میلیون است)

اگر پیشنهادی خارج از این محدوده به شما دادند، نپذیرید. برای مذاکره موفق بایستی گزینه جایگزین داشته باشید.

این مطلب را بخوانید:ناحیه توافق پذیر یا ZOPA را در مذاکره جدی بگیرید

سعی کنید از محدوده خواسته های مخاطب بدانید

اینکه او چه میخواهد و چه آلترناتیوهایی دارد؟ خواسته های مخاطب در مذاکره را درک کنید و بگونه ای رفتار کنید که نشان دهید این خواسته را درک کرده اید و قبول دارید که خواسته او نیز برحق و مشروع است. زمانی که خواسته های مخاطب را برآورد می کنید، روند مذاکره شما بهتر خواهد و بهتر می توانید مذاکره را مدیریت کنید.

توافق را جستجو کنید

محدود خواسته های خودتان و مخاطب مذاکره را مقایسه و بررسی کنید. این دو، کجا همپوشانی دارند؟ این نقطه، نقطه توافق شما در مذاکره است.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

4 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی»

saeed گفت:

سلام ممنون از مطلب خوبتون برای تقویم رومیزی و طراحیش چن تا نکته رو باید در نظر گرف اول کاربری بهر حال اگه محصولی کاربری درستی نداشته باشه روی میز قرار نمیگیره این کاربری هم باید برای مصرف کنندش باشه هم برای ارباب رجوع مصرف کننده تقویم رومیزی کار اصلیش نمایش تقویمه نه تبلیغ یه شرکت تبلیغ ذیل اون کاربری باید قرار بگیره دوم شکل ظاهری یا دکوراتیو اغلب دوست دارن طوری تبلیغ کنن که به چش بیان گل درشت باشن غافل از اینکه من مصرف کننده اصلاً علاقه ای ندارم با تقویم گل درشت یه شرکت دیگه ظاهر میز کارمو خراب کنم سوم هماهنگی تقویم با سایر وسایلی که قراره روی یه میز قرار بگیره هر چی هنرمندانه تر از رنگای خنثی برای تقویم رومیزی استفاده بشه و بصورت غیر مستقیم تاکید تبلیغاتی داشته باشه کاربر پسند تر و موندگار تره و چهار کیفیت گاهی تصور میشه مردم تشنه دریافت این نوع هدایا هستن پس قیمت و کیفیت و کم کنیم و تیراژ و بالا ببریم و باز غافل از این که اگه کار شکیل نباشه ، هیچ کس میز کارشو بخاطر همچین هدیه ای خراب نمیکنه حتی خودمون هم حاضر نیسیم چنین کاری بکنیم در مورد مباحث گرافیکیم که تقریباً باید زار زار گریه کرد 🙂

محمود همتی پور گفت:

عرض ادب و احترام خدمت دوست و استاد عزیزم جناب آقای شیخ علی بزرگوار قبل از هر چیز تشکر ویژه ای دارم من باب تهیه مطالبی کاملا کاربردی و بیان آنها با زبان ساده. پیرامون موضوع مطروحه متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات همین مورد وجود رابطه به جای ضابطه است. مسئله بعد وجود مدیران بی کفایت در سطح هرم مدیریتی مجموعه هاست. نکته سوم عدم استفاده از مشاوره در سطوح تخصصی امور. زیرا اکثریت بر این باور هستند که انجام یک طرح تبلیغاتی و اهدایی به نوعی رفع تکلیف است و همین طرز تفکر جلوی ایجاد راهکارهای متخصصانه را سد میکند. البته با توجه به شیوه های غلط مدیریتی در ایران میتوان دلایل دیگری نیز ذکر نمود که با توجه به مجال کوتاه از باز کردن بیش از این خودداری مینمایم. فقط امیدوارم کمتر شاهد کج سلیقگیهای موجود باشیم. با آرزوی توفیق روز افزون برای حضرتعالی ارادتمندتان محمود همتی پور

محمد گفت:

ارائه اینگونه هدایا تبلیغاتی به یک معضل در جامعه تبدیل شده و معمولا اینقدر این هدایا بدون کاربرد هستند که هیچ کجا نمی توان از آنها استفاده کرد. نمیدانم، شاید واقعاً طراح خوب نداریم یا طراح های خوب در دسترس نیستند.

سلام گفت:

اگر هر پروژه ای(از جمله بحث تبلیغات و ارایه هدایای تبلیغاتی) توسط متخصصان آن حوزه اجرا شود، شاهد اینهمه اتلاف هزینه و انرژی نخواهیم بود.
اگر دقیقتر نگاه کنیم طراحی و تولید این تقویم های رومیزی با این حجم از مقوا و در تیراژ بالا که نهایتا یک سال کاربرد دارد بیشتر از این که سودمند باشد زیان آور است، چه برای محیط زیست و چه برای هویت برند! محصولاتی بی کیفیت که تصویر خوبی از شرکت ها نمیسازند و بیشتر برای رفع تکلیف ارایه می شوند. در حالی که با کمی خلاقیت و با همان هزینه امکان ارایه هدایایی کاربردی، دوست داشتنی و بادوام بیشتری وجود داشت.
بنظر من یکی از مجموعه های موفق در این زمینه، که محصولات آنها را شخصا از نزدیک دیده ام، گروه خلاقیت دیدینو(http://ddno.ir) است که هدایای تبلیغاتی جدیدی از جمله تقویم طراحی و تولید میکند. تقویمهایی با متریالهای مختلف و با قیمتهای متنوع
مثلا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-سالیان-خوش-و-استند-چندکاره/
هدیه تبلیغاتی مدیریتی با تقویمی که میتوان بطور دایم از آن استفاده کرد
یا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-یک-سال-در-یک-نگاه/
تقویم مقوایی با قیمت ارزان و بسته بندی متفاوت

https://www.parsnews.com/بخش-اخبار-۲/۶۱۱۱۷۱-هدایای-سازمانی-تبلیغاتی-سال-این-بار-خلاقانه-تر-از-همیشه

شاید توجه به تخصص،  موضوعی ست که این روزها کمتر به آن توجه میشود و در واقع بجای انتخاب شایسته به انتخاب سرسری و بی تفکر روی آورده شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + دو =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه