

ما قبلاً در خصوص لنگرگاه ذهنی در مذاکره یا همان تکیه گاه های ذهنی صحبت کردیم (اینجــــــا کلیک کنید) و گفتیم که چطور می توان مسیر ذهنی مخاطب را با لنگرانداختن تغییر داد.
نکته مهم در لنگرگاه ذهنی این است که یک مذاکره کننده حرفه ای باید بتواند پیشنهادی طرف مقابل که حکم لنگرذهنی دارد را شناسایی کند.
اما سوال مهم تری که اینجا مطرح می شود این است که اگر در مذاکره ای متوجه شدیم مخاطب در پیشنهاد اول را بگونه ای مطرح کرده است که می خواهد یک لنگر ذهنی بیاندازد، چگونه رفتاری باید از جانب بروز دهد؟
در ادامه پاسخ این سوال را که برداشتی از گفته های اساتید دانشگاه هاروارد است مرور می کنیم
برای مقابله با لنگرگاه ذهنی این است که مستقیم به مقابله این پیشنهاد برویم – البته محترمانه – بعنوان مثال می توان گفت : “این پیشنهاد شما فرسنگ ها با روند مذاکره ما فاصله دارد!”
گام دوم توجه به ارائه پیشنهاد خودتان است. همانطور که در بالا گفتیم، دچار این اشتباه نشوید که مستقیم پیشنهاد متقابل بدهید، شما ابتدا باید با یک جمله کوتاه مخالفت خودتان را بیان کنید و بگویید که این پیشنهاد نمی تواند در محدوده مذاکره ما بگنجد و سپس پیشنهاد بدهید. اگر پیش از اعلام مخالفت خودتان، پیشنهاد را اعلام کنید، عملاً گفته اید که رقم پیشنهادی مخاطب را بعنوان بخشی از محدوده چانه زنی پذیرفته اید.
نکته مهم دیگر که باز در بالا به آن اشاره کردم این است که مخالفت خودتان را خیلی به درازا نکشانید و سریعاً پیشنهاد خودتان را اعلام کنید. فراموش نکنید در مذاکره پیشنهادی که حکم نقطه مرکزی پیشنهادها را داشته باشد می تواند مسیر بهتری به مذاکره بدهد.
پس از ارائه پیشنهاد خودتان، دلایل محکم و معقول در تثبیت پیشنهاد خودتان ارائه کنید.
برای درک بهتر، سناریوی زیر را مرور می کنیم.
آقای حسنی مدیر یک مرکز آموزشی تصمیم دارد به مشتریان قدیمی و مشتریان خاص مجموعه خودش، یک بلیط استخر هدیه بدهد. او برای خرید تعداد حداقل ۱۰۰۰ عدد بلیط با یک مدیر استخر وارد مذاکره می شود. دیالوگ های زیر، پس از صحبت های اولیه و درخواست آقای حسنی در خصوص قیمت نهایی بلیط ها از مدیر استخر است. تصور کنید قیمت بلیط استخر بصورت آزاد ۲۰ هزار تومان است و حتی شما می توانید از سایت های تخفیف و فروشگاه ها این بلیط را با ۱۳ هزار تومان هم خریداری کنید.
مدیر استخر: پیشنهاد ما برای خرید یکجا ۱۰۰۰ بلیط، با احتساب ۴۰ درصد تخفیف که فکر می کنم تخفیف قابل قبولی هم باشد، برای هر بلیط ۱۲ هزارتومان است .
آقای حسنی که از قیمت ها آگاه است، متوجه این لنگرگاه ذهنی می شود.
آقای حسنی: ممنون از شما اما من فکر نمی کنم بتوانیم برای این رقم صحبت کنیم، چرا که نه تنها ما این رقم را نمی توانیم پرداخت کنیم، بلکه با توجه به اینکه درصدی از این رقم را قرار است شهرداری تامین کند، و آنها اعلام کرده اند حالت بهینه برای هر بلیط تنها ۵۰۰۰ تومان است و ما میخواستیم بر سر این رقم با شما صحبت بگیریم و تخفیفی هم روی این مبلغ دریافت کنیم.
دقت کنید، آقای حسنی ابتدا اعلام کرد این رقم در محدوده مذاکره نیست، سپس دلیل آورد و در ادامه دلیلش از یک مرجع بیرونی (شهرداری) هم جهت تایید صحبت هایش استفاده کرد.
نکته مهم دیگر در این دیالوگ این است که همان ابتدا، آقای حسنی نگفت که فروشگاه ها و سایت ها تک بلیط را با تخفیفی تقریباً نزدیک به تخفیف شما می دهند، چرا که ممکن بود مدیر استخر همان ابتدا حالت تدافعی بگیرد. این موضوعات اگر هم نیاز به بازگو کردن داشته باشد، بهتر است در اواسط کار و زمانی گفته شود که رابطه دوستانه ایجاد شده است..
بهرحال استفاده از لنگرگاه ذهنی می تواند کمک کند نتایج و دستاوردهای بیشتری از مذاکره داشته باشیم و همین موضوع برای طرف مقابل هم صادق است، لذا باید برای مقابله با این لنگرگاه ذهنی هم آماده باشیم که نکات این مطلب می تواند به شما کمک کند.
یک پاسخ به «بازاریابی شبکه ای چیست؟»
باسلام و وقت بخیر تحصیلات من کارشناس ارشد بازرگانی است و بنا به مقاله ای که در دست تهیه داشتم با بازرایابی شبکه ای مجاز یکی از شرکتها آشنا شدم به نظر من یکی از راههایی که دولت می تواند به راحتی مالیات دریافت کند از طریق بازاریابی شبکه ای است و می تواند ۷۰درصد محصولات ایرانی باشد مگر محصولات آرایشی و بهداشتی که متاسفانه در داخل کشور برند خوبی وجود ندارد از نظر قیمت تمامی شرکتها قیمت مورد تایید اداره بازرگانی دارند و طبق لیست ارسالی به اداره بازرگانی قیمتها لحاظ می گردد نه نظر شخصی و شرکتی و از نظر مراجعه تقلید هم هیچ مانعی برای فعالیت در آنها وجود ندارد حتی کتابی تحت عنوان فقه و بازاریابی چندسطحی در انتشارات آستان قدس رضوی نوشته شده است فقط تنها ایرادی که به فروش مستقیم(بازاریابی شبکه ای) وارد است عدم بازخوردگرفتن شرکتهای بازاریابی از مشاوران بازاریاب خود است که به نظر من اگر از مشتریان و مشاوران خود در خصوص محصولات و پلن درآمدی نظرسنجی کنند می توانند به مراتب موفقتر عمل نمایند. در بازاریابی شبکه ای همه به درآمد میرسند فقط مثل ساختمان سازی می ماند که شما اول باید فروش و مجموعه سازی نماید و بعد کسب درامد کنید لذا بسته به فعالیت افراد می تواند در عرض چندماه یا چندسال طول بکشد بستگی به فعالیت افراد دارد فقط باید توجه داشته باشد مثل هرکار دیگری نیاز به کسب مهارت و آموزش دارد با اینکه خیلی ساده به نظر میرسد ولی نیاز به آموزش خاص خود را دارد چون بازاریابی مدرن است و فیلم های و مطالب آقای دکتر روستا پدرعلم بازاریابی نوین ایران می تواند در این مسیر شما را کمک کند. سایت MLMBOOK هم می توانددر انتخاب شرکت شما را کمک کند. شرط اول در انتخاب شرکت، انتخاب شرکتی با تنوع محصولات و بیشترین محصول است دقیقاً مثل بورس که هرچه سبد سهام متنوع تری داشته باشید ریسک کمتر و درآمد بیشتری می توانید داشته باشید. ضمناً با توجه به اینکه خیلی از شرکتهای هرمی مجدداً شروع به فعالیت نموده اند از طریق سایت ایران هشدار به نشانی www.iranhoshdar.ir و ایران اصناف و سایت بازاریابی شبکه ای به نشانی www.networkmarketing.mimt.gov.ir حتماً قانونی بودن شرکت را بررسی نماید و یا اینکه با اداره بازرگانی تهران به شماره تماس ۰۲۱۲۶۴۲۱۲۸۹ و ۰۲۱۲۶۴۲۱۱۹۶ تماس بگیرید و در خصوص شرکت اطلاع حاصل کنید. به امید روزی که کشور ما وابسته به نفت نباشد و با پرداخت مالیات باعث رشد و شکوفایی کشور عزیزمان ایران شوید و با مصرف محصولات ایرانی از تولید کننده داخلی که از سفارشات مقام معظم رهبری است حمایت کنید و یکی از راههای دستیابی به این مهم گسترش و فرهنگ سازی بازاریابی شبکه ای یا فروش مستقیم می باشد.